Сьогодні, коли кількість торгових марок на споживчому ринку зростає з великою швидкістю, споживач уже не розгублюється серед різноманіття товарів і послуг, бо він серед них живе. Допомогти споживачам зробити правильний вибір, а підприємцям отримати достойну оцінку своєї продукції покликаний Всеукраїнський конкурс якості продукції (товарів, робіт, послуг) «100 кращих товарів України», що проходить під патронатом Президента України і організатором якого є Держспоживстандарт. На сьогодні це єдиний професійний державний конкурс з якості продукції, що відрізняється від усіх інших новою унікальною системою оцінки. Урочисті нагородження переможців плановано провести 25 березня в Національному комплексі «Експоцентр Україна» у Києві.
Про те, як проходитиме конкурс, чим він буде цікавий та корисний для нас, споживачів, ми поговоримо з головою Держспоживстандарту України, головою правління Всеукраїнської громадської організації «Союз споживачів України» Леонідом ШКОЛЬНИКОМ.
— Леоніде Семеновичу, цей конкурс проводиться вдруге в нашій державі. Чи виправдав він сподівання організаторів, чи було досягнуто поставленої мети?
— Ви маєте рацію, Всеукраїнський конкурс якості продукції (товарів, робіт, послуг) «100 кращих товарів України» проводиться в Україні вдруге, і я хочу наголосити, що його взяв під свій патронат Президент України. Це не просто формальність. Адже нагороди за перемогу в конкурсі формують національну політику у сфері якості. І така практика поширена в усьому світі. Наприклад, у багатьох країнах є така, на мій погляд, досить вдала сучасна форма стимулювання виробників, як національна або державна премія з якості. Не одне десятиріччя існує премія Демінга в Японії, Болдріджа — в США, Європейська премія якості тощо. Значимість цим нагородам придає і той факт, що їх щорічно вручають перші особи в державі. Так, у США премію Болдріджа вручає президент, так само і у Франції. Ми, у свою чергу, вивчаємо міжнародний досвід і також прагнемо того, щоб ідея якості охопила все суспільство. І якщо нам вдасться найближчим часом побудувати державну політику на основі цих концептуальних положень, то, я впевнений, бажаний вітер змін буде направлений назустріч нашому з вами добробуту.
— У яких номінаціях проходив конкурс «100 кращих товарів України» і за якими критеріями оцінювалась якість продукції?
— Змагання проходили в чотирьох номінаціях: продовольчі товари для населення; промислові товари для населення; товари виробничо-технічного призначення; роботи або послуги, які використовуються або надаються у побутовій та виробничій сферах.
Хочу додати, що, можливо, у майбутньому є сенс переглянути питання щодо номінацій, врахувавши світовий досвід. Наприклад, у США Національна програма (конкурс) нагород з якості Болдріджа має п’ять номінацій: промисловість, послуги, малий бізнес, освіта та охорона здоров’я. І ось нещодавно президент США Джордж Буш підписав документ, яким Національний інститут стандартів і технологій (NІST) було уповноважено поширити нагороди з якості ще на дві категорії — неприбуткові та урядові організації.
Щодо критеріїв оцінки якості продукції, то фахівці Держспоживстандарту України розробили унікальну методику, де було враховано багато показників: потреби споживчого ринку в конкретному виді продукції та її конкурентоспроможність; соціальна значимість продукції; соціальна необхідність продукції (підтримка чи вплив на здоров’я, товари для дітей, інвалідів, осіб похилого віку); доступність ціни; задоволеність споживачів і закупівельних організацій; вплив (при реалізації) даного виду продукції на економічні показники відповідного регіону чи держави в цілому; рівень рекламного супроводу; географія продажу тощо.
— Леоніде Семеновичу, ви часто говорите про так звану унікальну методику проведення конкурсу, чи не могли б ви детальніше про це розповісти?
— По-перше, хотів би сказати, що для оцінки якості продукції ми залучили кваліфікованих експертів-фахівців у галузі стандартизації, сертифікації, якості та безпеки товарів, представників державних установ, громадських організацій, учених. Під час формування експертних груп враховувався передусім професіоналізм, а також фактор незалежності експертизи. Всі претенденти пройшли спеціальний курс підготовки і після тестування отримали відповідне свідоцтво.
По-друге, оцінюючи якість товарів та послуг, наші експерти зважають і на цілий комплекс спеціально розроблених критеріїв. Зокрема, збираються дані про наявність моделей управління якістю на підприємстві, новизну технологічного процесу, стан засобів вимірювальної техніки, наявність договору страхування виробника за якість виробленої продукції перед третіми особами (споживачами). А також наявність «Екологічної політики», сертифіката на систему управління навколишнім середовищем. Ми також проводимо моніторинг претензій до якості продукції з боку споживачів, закупівельних організацій за 2002—2004 рр. Було розроблено критерій «Соціальна значимість», до якого входять такі показники: чи покращує ця продукція культурно-освітній рівень людей, здоров’я та побут людей. На мій погляд, такий підхід фактично зводить нанівець той суб’єктивний фактор в оцінці якості продукції, який превалює в інших конкурсах. Тому ми як організатори завжди із впевненістю кажемо нашому споживачеві — «100 кращим товарам» можна довіряти.
— Чи можете назвати деяких переможців?
— Звичайно ж, мені приємно було б назвати всіх переможців та лауреатів, але, боюсь, наша бесіда може затягнутися надовго. З їх повним переліком читачі можуть ознайомитися на сайті Держспоживстандарту України (www.dssu.gov.ua).
— Леоніде Семеновичу, чи можуть споживачі почуватися впевнено, адже за ними стоїть і держава?
— Цілком упевнено — навряд чи. Почуватися впевненіше — так. Адже відповідно до статі 42 Конституції України саме держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів.
У зв’язку з цим хотів би процитувати американського професора Едварда Демінга, іменем якого названа найпрестижніша премія якості у світі (премія Демінга), і котрий ще у 1950 році, виступаючи зі своїми лекціями перед Японським союзом учених та інженерів, сказав: «В основі якості продукції лежить якість праці та якісний менеджмент усіх рівнів, тобто така організація роботи колективу людей, коли кожен працівник отримує задоволення від своєї роботи». Гадаю, сьогодні ці слова не втратили своєї актуальності. Для мене є показовим, що Демінг поставив інтереси людини-працівника, людини-споживача передусім.
У свою чергу, сподіваюся, що такі заходи, як Всеукраїнський конкурс якості продукції, змінюють шаблонне, а інколи й зневажливе ставлення до проблем якості. Впевнений, піднесення ідеї якості до рівня національної ідеї має стати одним із пріоритетних напрямів розвитку сучасної України.