Перший український світлофор перед установкою на перехрестях міст країни проходить іспити, немов космічний апарат. А втім, нічого дивного в цьому немає. Їхнє виробництво освоїв харківський завод, який працював раніше винятково на космічну галузь. Якби існували правила космічного руху, напевно, ці вироби придалися б і для курних космічних доріжок.
Винайдений близько 150 років тому просто-таки ідеальний прилад для регулювання вуличного руху, названий світлофором, практично не зазнав до наших днів принципових змін. Дивно, але тільки в наші дні в країні з майже п’ятдесятмільйонним населенням, з десятками міст, у тому числі і мільйонників, дійшли руки до того, щоб виготовляти їх на рівні найкращих світових зразків.
Ці світлофори зовсім не схожі на радянські, котрі сьогодні більше нагадують раритети минулої епохи, ніж атрибут дорожнього порядку. Вітчизняний світлофор двадцять першого століття, на відміну від своїх попередників, виготовлений із надміцних матеріалів із використанням світлодіодів, які вже давно застосовуються в аналогічних виробах процвітаючого Заходу і гарантують їм безвідмовну роботу протягом не одного десятиріччя. Рік тому їх почав випускати ХДВО “Моноліт”.
— Світлодіоди змінили на краще не тільки зовнішній вигляд світлофора, а й якість його роботи, — каже головний технолог заводу Віктор Голуб. — Завдяки меншому енергоспоживанню і довговічності світлодіоди дають змогу заощаджувати щороку до 10 тисяч гривень на кожному світлофорі. Поломка двадцяти-тридцяти діодів не позначається на силі світла світлофора, він продовжує працювати. У наших світлофорів немає кольорових фільтрів, тому нема і проблеми розпізнання сигналу при потраплянні на нього прямих сонячних променів.
Серійний випуск харківських світлофорів розпочався лише рік тому, але в їх придбанні сьогодні вже зацікавлені багато регіонів України. На заводі розповідають, що перший дослідний зразок було виготовлено у червні 2003 року. Його відразу встановили на одному з перехресть міста для контрольної експлуатації. Перевірку ділом він пройшов успішно і продовжує працювати на встановленому місці й досі. Менш ніж за рік було продано понад триста світлофорів по містах країни. Згодом харків’яни мають намір не тільки працювати на потреби України, а й виходити зі своєю продукцією на зовнішній ринок.
Приємно і те, що ціна харківського світлофора європейського рівня значно нижча за ціни на продукцію іноземних конкурентів, зокрема й з країн ближнього зарубіжжя. Завод постійно вдосконалює конструкцію світлофора і зараз працює над тим, щоб якість іще поліпшити, а ціну знизити. Крім харків’ян в Україні виробництво світлофорів має намір налагодити київський завод “Арсенал”. Однак справа до серійного випуску там поки що не дійшла.
Перш ніж потрапити на вулиці міста, невибагливі на перший погляд прилади проходять серйозні іспити на вібростійкість, герметичність, температуру і вологість. Світлофор встановлюють у кліматичній камері, де його перевіряють на стійкість до холоду за температури мінус п’ятдесят і до тепла — за температури плюс сорок. У реальних умовах це означає, що такий світлофор зможе працювати і на Північному полюсі, і в зонах зі спекотним кліматом і підвищеною вологістю. Тільки після того як окремо взятий світлофор протягом не менш як 120 годин витримає такі іспити, він може опинитися на вулицях міст.
Фахівці заводу стверджують, що їхнє дітище до першого ремонту має відслужити на дорогах не менше 15 років. Надійність забезпечують сучасні матеріали. Крім транспортних і пішохідних світлофорів, конструктори заводу працюють із фахівцями Південної залізниці над створенням щоглових і карликових світлофорів. Є напрацювання спеціальних ліхтарів для річкового флоту, автодорожніх світлофорів з табличками, на яких буде встановлено таймер відліку часу для переходу перехрестя пішоходами.


Микола КОСИЙ, Анжела ПОПОВА.


Харків.