Комітет Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації розглянув звернення головного редактора газети “Голос України” А. Горлова, врахував позицію інших редакцій газет та керівництва Національної cпілки журналістів України і, керуючись статтею 14 Закону України “Про комітети Верховної Ради України”, ухвалив такі роз’яснення.
Дію підпункту 5.1.2 пункту 5.1 статті 5 Закону України “Про податок на додану вартість”, яким встановлено звільнення від ПДВ операцій із поставки (передплати) і доставки друкованих ЗМІ вітчизняного виробництва, відновлено з 1 липня 2004 року.
Приймаючи 17 червня 2004 р. Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2004 рік”, Верховна Рада України намагалася поновити зазначену пільгу саме напередодні передплати на друге півріччя 2004 року. Верховною Радою України було враховано, що призупинення дії норми податкового закону Законом “Про Державний бюджет України на 2004 рік” суперечить основному податковому Закону — “Про систему оподаткування”.
Зокрема: частині 3 статті 1, яка встановлює, що ставки, механізм справляння податків і зборів (обов’язкових платежів) і пільги щодо оподаткування не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів про оподаткування; частині 7 статті 1, яка визначає, що зміни і доповнення до законів України про оподаткування стосовно надання пільг, зміни податків, зборів (обов’язкових платежів), механізму їх сплати вносяться до законів України про оподаткування не пізніше ніж за шість місяців до початку нового бюджетного року; частині 2 статті 7, яка закріплює положення про те, що зміна податкових ставок і механізм справляння податків і зборів (обов’язкових платежів) не можуть запроваджуватися законом України про Державний бюджет України на відповідний рік.
Зупинення дії пільги у сплаті видавцями друкованих ЗМІ податку на додану вартість також суперечило іншим законодавчим актам. Зокрема, відповідно до ст. 11.4 Закону України “Про податок на додану вартість” зміни порядку оподаткування цим податком можуть здійснюватися лише внесенням змін саме до закону про ПДВ, а не бюджетного закону. А відповідно до ст. 4 Бюджетного кодексу України закони про державні бюджети належать до нормативно-правових актів, які регламентують бюджетні відносини. Отже, закон про Держбюджет України на поточний рік не є законом про оподаткування, тим більше спеціальним законом про внесення змін до закону про ПДВ.
Отже, комітет вважає, пільга із звільнення від сплати ПДВ розповсюджується на всі операції з поставки (передплати) і доставки друкованих ЗМІ вітчизняного виробництва стосовно періодичних видань другого півріччя 2004 року, незалежно від часу отримання видавцями коштів від розповсюджувачів.
Комітет також прийняв рішення:
1. Цього листа оприлюднити в газеті “Голос України” та в інших періодичних виданнях і надіслати до Державної податкової адміністрації України з проханням підтримати позицію комітету.
2. Ініціювати звернення до Конституційного Суду України народних депутатів України з поданням про визнання положення ч. 49 ст. 80 Закону України “Про Державний бюджет України на 2004 рік” в частині зупинення дії підпункту 5.1.2 пункту 5.1 статті 5 Закону України “Про податок на додану вартість” неконституційним.
3. Підготувати внесення до Верховної Ради України проекту закону України про відновлення дії підпункту 5.1.2 пункту 5.1 статті 5 Закону України “Про податок на додану вартість” в повному обсязі з 1 січня 2004 року.


Сергій ПРАВДЕНКО, перший заступник голови комітету.