Антимонопольний комітет розглянув питання про зловживання «Укрзалізницею» монопольним становищем у встановленні цін на перевезення вантажів. Своїм рішенням він зобов’язав порушника припинити неправомірні дії та сплатити штраф — 40 тисяч гривень.
Колізії цієї справи заслуговують на дещо ширшу інформацію. З березня по липень минулого року «Укрзалізниця» самостійно підвищила тарифи на перевезення вантажів, після чого вони на 40 відсотків стали вищими від встановлених законодавством. Підприємці не змирилися з цим нововведенням. У зверненнях до Антимонопольного комітету вони наголошували, що тарифи на перевезення вантажів регулюються державою, а залізничники не мають повноважень їх підвищувати. Комітет визнав дії монополіста неправомірними і надіслав йому щодо цього відповідні рекомендації, але «Укрзалізниця» їх знехтувала. Після цього справу розслідували грунтовніше і застосували санкції.
Коментуючи рішення комітету, його голова Олексій Костусєв сказав: «Для розвитку залізничного транспорту країни уряд встановив спеціальні тарифи на перевезення вантажів у приватних вагонах. Цим передбачалося стимулювати поповнення вагонного парку, дефіцит якого становить близько 30 відсотків. «Укрзалізниця» вже відреагувала на наше рішення: вона визнала і припинила порушення. Комітет сподівається, що цей крок сприятиме розвитку конкуренції, а в майбутньому дасть можливість знизити вартість перевезень».
А ось що з цього приводу каже перший заступник начальника Головного комерційного управління «Укрзалізниці» Віктор Чорний:
— Така ситуація склалася тому, що в нас не врегульовано законодавство. З одного боку — наголошується, що тарифи регулює держава, але і є 262-га постанова Кабміну від 1996 року, яка дає нам право встановлювати тарифи на перевезення вантажів. А пішли на цей крок вимушено, після того, як у кінці 2003-го і на початку 2004 років у кілька разів зросли ціни на метал, і особливо — на залізничні колеса і рейки, продукцію машинобудування, дизельне паливо, енергоносії. Щоб не довести залізничний транспорт країни до колапсу, вдалися до зміни тарифів на перевезення вантажів.
— Вікторе Васильовичу, чому йдеться саме про приватні вагони?
— Тому, що в них були пільгові тарифи порівняно з вагонами загального користування «Укрзалізниці». Пільги тут мусять бути, бо господарі самі доглядають, ремонтують та утримують свої вагони. Ми зменшили розміри цих пільг до 40 відсотків.
— І багато бігає по країні приватних вантажних вагонів?
— Близько 50 тисяч — четверта частина від загального парку вагонів.
— Власники здають їх в оренду «Укрзалізниці»?
— Ні, вони обслуговують вантажовласників, свої підприємства...