Головні завдання: консолідація суспільства і розкриття потенціалу місцевих коштів

Зміни до Конституції України обговорювано вчора на засіданні консультативно-дорадчої ради з питань місцевого самоврядування при Голові Верховної Ради України. На зібранні йшлося про організацію і проведення Всеукраїнського з’їзду рад та про вдосконалення системи місцевого самоврядування. Прийнято рішення створити робочу групу з вивчення пропозицій стосовно концептуальних змін до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради АР Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів».
Голова Верховної Ради Володимир Литвин наголосив на тому, що головне завдання нині— консолідація українського суспільства, активніше залучення потенціалу громад до вироблення і прийняття рішень у різних сферах життя.
«Нам потрібна унітарна децентралізація влади», — зазначив глава парламенту, звернувши увагу, що йдеться не про створення якоїсь вертикалі. Він закликав представників місцевого самоврядування співпрацювати з новопризначеними головами облдержадміністрацій. Володимир Литвин підкреслив, що треба знайти порозуміння, щоб не було протистояння. За його словами, Бюджетний кодекс жорстко підпорядковує все центру, внаслідок чого не може йтися про місцеву ініціативу. До того ж постає питання законодавчого врегулювання комунальної власності та проблем територіального устрою країни.
Відновлення повноцінного місцевого самоврядування в районах та областях є важливою складовою конституційної реформи, адже в схвалених змінах до Конституції передбачено, що законопроект № 3207-1 має бути прийнято до 1 вересня 2005 року. Отож часу обмаль.
За словами Володимира Литвина, треба працювати не тільки над законопроектом про місцеве самоврядування, а й над документом про вибори народних депутатів.
А законопроект № 3207-1, як зазначив голова парламентського Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Анатолій Матвієнко, передбачає кілька принципових речей, однак всі не вирішує. По-перше, в основу територіальної громади закладається поняття «адміністративно-територіальна одиниця», тобто земля. По-друге, стовідсоткове місцеве самоврядування прагнуть забезпечити на рівні району. Щоправда, місцевих адміністрацій на рівні району немає.
Законопроект недосконалий. З цим погодилися і представники всіх регіонів, яких найбільше непокоїли проблеми місцевих бюджетів. І хоча фінансова самостійність гарантована Конституцією, проте вона досі залишається найбільшим каменем спотикання. Так, у законопроекті пропонується формулювання: обл- та райради затверджують районні й обласні бюджети і контролюють їх виконання. Однак не згадується про необхідність їх формування на регіональному рівні. Крім того, запропонований законопроект залишає поза увагою порядок формування районних та обласних рад. Незрозуміле й положення про збільшення терміну повноважень голови громади (сільського, селищного, міського) на п’ять років. Водночас термін повноважень депутатів місцевих рад не змінюється. Тому члени ради запропонували встановити єдиний термін повноважень і для депутатів місцевих рад, і для голів громад.
Зрозуміло, що ефективність місцевого самоврядування залежить від його матеріальної, економічної та фінансової основи, яку становить комунальна власність. На це також звернули увагу на засіданні. Запропоновані зміни визначають, що громадам належить право комунальної власності на рухоме й нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси. Досі, зазначали учасники консультативно-дорадчої ради, немає комунальної форми власності на землю, природні ресурси, ліси. А це не дає змоги створити надійні фінансово-економічні основи самоврядування.
Тож вони вважають, що до комунальної власності мають належати об’єкти, які задовольняють потреби насамперед членів громади. Тобто природні ресурси місцевого значення, комунальний житловий та нежитловий фонди, комунальні підприємства, рухоме й нерухоме майно органів місцевого самоврядування, комунальні засоби масової інформації, кошти місцевого бюджету, заклади культури та освіти, установи охорони здоров’я, акції, частки, паї, що належать громаді тощо. Не визначеними також залишаються особливості реалізації районними та обласними радами управління об’єктами спільної власності територіальних громад. Цьому питанню, впевнені учасники зібрання, треба приділити більше уваги.
Проект також передбачає державні адміністрації лише на рівні області; крім того, обласні й районні ради наділяються правом створювати власні виконавчі органи. Але учасники наради вважають, що збереження за облдержадміністраціями повноважень з підготовки і виконання відповідних обласних бюджетів суперечить реформі місцевого самоврядування.
Загалом зауваження регіонів викладено на 15 сторінках. Проте всі вони не ввійдуть до обговорюваного законопроекту. Оскільки, за словами Анатолія Матвієнка, після вивчення документа Конституційним Судом вносити до нього зміни не можна.
Утім, усі пропозиції вивчатиме профільний комітет, вони знайдуть втілення в інших законопроектах, запевнив голова профільного комітету.
На засіданні також було прийнято рішення про проведення Всеукраїнського з’їзду рад. Щоправда, його назву, час та місце проведення ще уточнюватимуть. Попередньо він відбудеться у квітні в Києві. Володимир Литвин повідомив, що він очолює оргкомітет з’їзду, а його заступником буде Анатолій Матвієнко. До оргкомітету також увійдуть представник секретаріату Президента України і, можливо, віце-прем’єр-міністр Роман Безсмертний. Делегати обиратимуть на сесіях місцевих рад у регіонах. За словами Голови ВР, головна мета з’їзду — дати рекомендації органам місцевої влади стосовно пріоритетних напрямів реформування конституційних засад місцевого самоврядування в Україні.