Як отримати медаль?


Мамам і татам, які вчилися за п’ятибальною системою, зрозуміло, для золотої медалі потрібно, щоб з усіх дисциплін у табелі стояло «п’ять», а для срібної можна «схопити» дві «четвірки». А як бути тепер їх дітям, коли вони приносять додому не «п’ятірки» і «четвірки», а «вісімки» і «одинадцятки»?
Положення про золоту медаль «За високі досягнення у навчанні» та срібну медаль «За досягнення у навчанні», затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 13 грудня 2000 року, № 584, визначає, що золотою медаллю нагороджуються випускники навчальних закладів (середніх, середніх спеціальних, вищих І—ІІ рівня акредитації), які за період навчання у 10, 11 (12) класах досягли високих успіхів у навчанні і за результатами семестрового, річного оцінювання та державної підсумкової атестації мають оцінки 10, 11, 12 балів з усіх предметів навчального плану. Срібною медаллю нагороджуються випускники навчальних закладів, які за період навчання у 10, 11 (12) класах досягли високих успіхів у навчанні і за результатами семестрового, річного оцінювання та державної підсумкової атестації мають оцінки 10, 11, 12 балів та не більш як з двох предметів навчального плану оцінки 8 або 9 балів. Крім медалей, ще один моральний стимул для випускників шкіл — похвальні грамоти. Ними нагороджують учнів, які мали особливі успіхи з певних навчальних предметів, але не досягли необхідних для медалі результатів. Зокрема, це стосується учнів, які брали участь у всеукраїнських учнівських олімпіадах і на різних етапах цих олімпіад посідали призові місця, або писали і брали участь у конкурсах-захистах науково-дослідницьких робіт Малої академії наук.


«П’ятірка» стала «трійкою»


Хоч дванадцятибальна система оцінювання існує вже п’ятий рік, більшість за звичкою досі переводять «вісімки» і «дванадцятки» у стандартні «четвірки» та «п’ятірки».
Умовна шкала переведення оцінювання знань учнів з 4-бальної шкали у 12-бальну, наведена в Додатку №1 до наказу МОН «Про запровадження 12-бальної шкали оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти» від 04.09.2000 р., визначає, що традиційній «двійці» відповідають оцінки 1—3 бала, «трійці» — 4—6, «четвірці» — 7—9, «п’ятірці» — 10—12 балів. Крім того, критерії оцінювання навчальних досягнень визначають чотири рівні компетенції учнів: початковий (учень володіє матеріалом на елементарному рівні), середній (учень володіє матеріалом частково, може його відтворити), достатній (учень здатний наводити приклади з вивченого матеріалу і застосовувати вивчене на практиці), високий (учень виявляє творчі здібності і самостійний підхід до вивчення матеріалу). В основу такої градації покладено не так знання учнів і їх навички, як їх кваліфікацію, коротше кажучи, вміння. Тобто сьогоднішнє «дванадцять» і колишнє «п’ять» — це дещо різні речі.