Про свободу слова в Києві говоритимуть багатьма мовами: 10—11 березня тут відбуватиметься сьома Європейська міністерська конференція з питань медійної політики. У ній візьмуть участь понад 50 міністрів — кураторів з питань засобів масової інформації і представники журналістських організацій Європи та Америки. Вони обговорять ситуацію, що склалася в інформаційній сфері, та визначать напрями політики ЗМІ на майбутнє.
Про те, як Україна готується до цієї події, розповідає заступник голови оргкомітету з підготовки та проведення конференції, голова Держкомітету телебачення і радіомовлення Іван ЧИЖ.
— Чому місцем проведення конференції обрано Україну?
— Рішення про це ухвалено у травні 2003 року у Страсбурзі на 59-му засіданні Керівного комітету Ради Європи з питань ЗМІ. Для нас це надзвичайно важливо, адже проведення конференції матиме позитивний резонанс.
— Яка тема конференції?
— Йтиметься про інтеграцію і нові рубежі європейської політики в галузі засобів масової інформації та комунікацій. Плановано обговорити також питання свободи висловлювань та інформації під час кризових ситуацій, культурного та медійного різноманіття у часи глобалізації, прав людини та правового регулювання у ЗМІ й комунікаційних послуг в інформаційному суспільстві. Конференція покликана істотно активізувати багатостороннє міжнародне співробітництво та стати свідченням формування нової політики як складової частини утворення єдиного європейського інформаційного простору. Такі заходи проводяться раз на три-чотири роки і визначають європейську інформаційну політику на наступний період. У Києві цього плану на майбутнє дотримуватимуться усі країни, представники яких підпишуть зобов’язання на основі рекомендацій РЄ.
— Якими вони будуть?
— Міністри ухвалять документи, котрі визначатимуть пріоритети роботи у країнах — членах Ради Європи у сфері інформаційного законодавства та політики щодо ЗМІ. Зокрема, Декларацію, адресовану урядам РЄ, змін у медійному секторі та розвитку нових комунікаційних послуг.
Відбудуться також додаткові заходи: міжнародна виставка «Україна інформаційна», мета якої — продемонструвати можливості центральних, регіональних, місцевих ЗМІ, телебачення і радіомовлення, агенцій, мережі Інтернет, редакцій, видавництв і видавничих організацій, а також прямий контакт-діалог між вітчизняними та іноземними журналістами, операторами, редакторами, авторами, видавцями, виготовлювачами, розповсюджувачами та споживачами медіа-продукції.
— Яких результатів очікує Україна від конференції?
— Конференція покликана передовсім консолідувати інформаційну політику у країнах Європи для розв’язання глобальних проблем сучасного світу. Останні події, пов’язані з численними терактами на території багатьох держав, тотальним порушенням прав людини щодо свободи слова, промовисто свідчать про необхідність шукати шляхи виходу із ситуації, що склалася. Світ змінюється, а тому країни повинні спільними зусиллями відстежувати та коригувати нові геополітичні процеси. Для внутрішньої інформаційної політики України проведення конференції у Києві є ознакою того, що інформаційна сфера за сучасних умов поступово набирає усіх ознак ключової ланки суспільно-політичного життя. Її успіхи чи невдачі значною мірою визначають ефективність державної політики.
— Іване Сергійовичу, конференція має безпосередній стосунок до ЗМІ. Як на ній працюватимуть журналісти?
— Вони матимуть змогу користуватися прес-центром Державного комітету телебачення і радіомовлення. На веб-сторінці, присвяченій конференції, є необхідна інформація. Напередодні події відбудеться форум громадських журналістських організацій.