У період, коли Кабінет Міністрів України відправлено у відставку, а новий склад уряду ще не сформовано, органами приватизації здійснюється фактично безконтрольна приватизація та відчуження державного майна, передача його в оренду, погоджується додаткова емісія акцій господарських товариств, в яких є частка держави.
Фонд державного майна України широко застосовує практику створення господарських товариств за участю держави, до статутного фонду яких вноситься державне майно, в тому числі і те, статус якого є спірним або остаточно не визначений. Наслідком такої діяльності Фонду державного майна України є загроза втрати державою об’єктів, які стратегічно важливі для економіки і безпеки держави, та завдання державі фінансових збитків. Крім того, такі дії фонду створюють умови для виникнення напруження у міждержавних відносинах між Україною та іншими країнами СНД.
З огляду на той факт, що закони України «Про управління об’єктами державної власності», «Про право комунальної власності та управління об’єктами права комунальної власності» не прийняті і фактично відсутні законодавчо врегульовані механізми реалізації державою та органами місцевого самоврядування своїх прав як власника, в період міжвладдя можуть бути застосовані тіньові схеми привласнення державного та комунального майна.
З метою захисту національних інтересів держави в перехідний період зміни влади Верховною Радою України 13 січня 2005 року за №2349-ІV прийнято Постанову «Про тимчасові обмеження у сфері приватизації».
Відповідно до згаданої постанови Верховної Ради України Кабінету Міністрів України та іншим органам виконавчої влади, державним органам приватизації, відповідним органам Автономної Республіки Крим та органам місцевого самоврядування у період виконання повноважень урядом, відставка якого прийнята Президентом України, не приймати рішення з питань приватизації (відчуження) та передачі до статутних фондів господарських товариств об’єктів права державної власності, об’єктів, що належать Автономній Республіці Крим, та об’єктів комунальної власності. Рекомендовано також зупинити виконання відповідних рішень щодо приватизації (відчуження) та передачі до статутних фондів господарських товариств зазначених об’єктів, які були прийняті зазначеними органами після висловлення 1 грудня 2004 року Верховною Радою України недовіри Кабінету Міністрів України.
Спеціальна контрольна комісія Верховної Ради України з питань приватизації направила відповідне роз’яснення до уряду України та звернула увагу на необхідність здійснення постійного моніторингу за станом виконання Постанови Верховної Ради України від 13 січня 2005 року №2349-ІV «Про тимчасові обмеження у сфері приватизації» органами державної влади.


Валентина СЕМЕНЮК, голова Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації.