Події помаранчевої революції, що стають історією, поступово осмислюються суспільством, оцінюється роль її учасників, сил, які впливали на розвиток ситуації. Висловлюються різні точки зору на роль силових структур. Перший заступник Міністра внутрішніх справ України, начальник Головного штабу, генерал-полковник міліції Сергій Гусаров розповідає про дії МВС, спрямовані на запобігання конфлікту, загроза якого існувала.
— Можна сказати, що політична криза, котра вкрай загострила ситуацію в Україні, завершилася. Можливо, не всі так вважають, але кожен погодиться, що найгостріші моменти протистояння влади та опозиції лишилися в минулому. Навряд чи хтоcь шкодує за ними. Дії сил правопорядку, насамперед МВС, під час згаданих подій відомі всім і, як здавалося, коментарів не потребують.
Але останні публікації засобів масової інформації, зокрема посилання на статтю американського журналіста С. Дж. Чіверса «Яким чином керівники спецслужб в Україні змінили шлях розвитку нації», показали, що певні коментарі потрібні.
Адже командувача внутрішніми військами МВС генерала Попкова звинувачують не більше і не менше, як у спробі силою розігнати людей, котрі зібралися на майдані Незалежності. Лише втручання керівників СБУ, пише американський журналіст і повторюють за ним наші, запобігло лиху.
Звичайно, ці звинувачення мітять у керівництво МВС у цілому, а не в його окремого представника. На це натякається дуже прозоро. Суспільству нав’язується думка про наявність у нього, цього керівництва, таємних планів та намірів силового впливу на прихильників кандидата у Президенти України Віктора Ющенка.
У зв’язку з цим я, як керівник оперативного штабу МВС із забезпечення охорони громадського порядку та безпеки під час передвиборної кампанії та виборів, як особа, яка в цей період не раз тимчасово очолювала Міністерство внутрішніх справ, вважаю своїм обов’язком заявити, що ці звинувачення та натяки не мають під собою реального ґрунту. Ні в кого з керівників МВС не було навіть думки про якісь силові заходи проти учасників мирних акцій протесту, не кажучи вже про підготовку до них. Така можливість ніколи не обговорювалася, відповідні плани не розроблялися.
Звичайно, ситуації, пов’язані з охороною особливо важливих об’єктів, а саме адміністрації Президента України, Кабінету Міністрів, Центральної виборчої комісії, прогнозувалися. МВС не мало права нічого не робити у разі протиправних насильницьких дій щодо цих об’єктів. Не можна було також ігнорувати можливість зіткнення прихильників різних кандидатів у Президенти України. З метою вчасного та ефективного припинення таких дій були розроблені розрахунки сил та засобів, проводились навчання особового складу тощо.
Забезпечення охорони громадського порядку та безпеки здійснювалося нами в дуже складних умовах. У масових заходах брали участь десятки, а нерідко й сотні тисяч людей. Блокувалися центральні органи виконавчої влади. Керівництво МВС приймало рішення, адекватні ситуації, що складалася, прогнозувало їх наслідки. Саме тому рішення про силове протистояння не було й не могло бути. Особливо загострив обстановку масовий приїзд до Києва прибічників кандидата в Президенти України Віктора Януковича. Дуже важливим завданням було недопущення зіткнень між ними та їх опонентами, запобігти втягуванню міліції у силове протистояння, в жодному разі не дати пролитися крові.
Яка тактика була обрана нами? Я вже казав про посилену охорону особливо важливих об’єктів. Додаткові сили виділялися для охорони громадського порядку на майдані Незалежності, було посилено наряди дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції, створено резерви на випадок виникнення масових правопорушень. Одночасно проводилася роз’яснювальна робота серед учасників масових акцій, спрямована на попередження протиправних дій. Все це потребувало величезного напруження сил.
Керівництво МВС, як і всі помірковані громадяни України, з почуттям глибокого задоволення сприйняло повідомлення про початок переговорного процесу за участю керівників іноземних держав. Адже з ним пов’язувалася надія на мирне розв’язання політичної кризи. Вона виправдалася, але зараз замість урівноважених оцінок ролі МВС з’являються необґрунтовані звинувачення.
Повертаючись до них, хотілося б розглянути питання: чи справді генерал Попков мав повноваження видати наказ про застосування сили або розпочати підготовку до таких дій. Скажу одразу: це виключено. Такі рішення є компетенцією Верховного Головнокомандувача Збройних Сил, яким є Президент України Леонід Кучма. Але його позиція була відома з самого початку — жодного застосування сили. Рішення будь-якої іншої посадової особи було б негайно заблоковано з усіма наслідками, що випливають з цього.
Ми, працівники МВС, вдячні передвиборному штабу під керівництвом Олександра Зінченка за те, що з його боку також не приймалися рішення про силове захоплення об’єктів, які охоронялися нами. Не можна не відзначити ефективне керування великими масами людей, котре дало змогу уникнути небажаного розвитку подій, не допустити провокаційних дій, які могли спричинити зіткнення і між сторонами, що протиборствують, і між населенням та силами правопорядку.
Під час передвиборної кампанії ми постійно підтримували контакти з усіма її учасниками з метою забезпечення їхньої безпеки, недопущення правопорушень. Можна згадати хоча б зустріч членів колегії Міністерства з групою народних депутатів України на чолі з Віктором Королем. Напередодні голосування 26 грудня проведено спільну нараду керівництва МВС із представниками штабів обох кандидатів у Президенти України, в якому взяли участь Роман Безсмертний, Юрій Луценко, Володимир Філенко, Тарас Чорновіл. Обидва штаби завжди мали детальну інформацію не тільки про дії міліції, а й про плани її керівництва.
Так, такої передвиборної кампанії в Україні ще не було. Головне в ній — виникнення глибокої суспільно-політичної кризи. Її розв’язано мирним шляхом, у цьому величезна заслуга українського народу, тих його представників, хто брав участь у масових акціях на боці того або того кандидата, а також організаторів цих акцій, які не дали емоціям подолати здоровий глузд. Величезне значення мала й позиція Президента України — Верховного Головнокомандувача її Збройних Сил, а також дії правоохоронних органів країни, зокрема міліції як невід’ємної частини народу України. Вона була й залишається вірною Конституції України, її законам, присязі.
Оцінку діям міліції було дано на майдані Незалежності новообраним Президентом Віктором Ющенком 27 грудня. «Слава міліції», — вигукнув він, і десятки тисяч людей, підхопивши цей вигук, кілька хвилин скандували його. Отже, ми маємо повне право говорити про схвалення нашої діяльності народом. Тож звідки тоді беруться публікації, як та, що послужила причиною появи цієї статті? На жаль, окремі особи намагаються в такий спосіб одержати дивіденди в очах нової влади, не дуже піклуючись про допустимість та етичність засобів, що застосовуються для цього. Тільки навряд чи варто знову відроджувати напруження в суспільстві, котре сподівається на краще майбутнє, а не на продовження протистоянь.