Готується експропріація землі в законі
До Верховної Ради подано законопроект, що додасть повноважень сільським, селищним і міським радам у плані здійснення земельних операцій.
Земельний кодекс пропоновано доповнити змінами стосовно визначення процедури примусового припинення права користування ділянками, що їх використовують з порушенням відповідного законодавства. Адже не таємниця, що чимало сільськогосподарських гектарів, которі перейшли у власність, заростає бур’янами або використовується не за призначенням. Спеціально уповноваженому органу законопроект також пропонує надати право обмежувати і тимчасово забороняти діяльність підприємств, організацій та об’єктів у разі порушення ними норм і правил охорони та використання земель.
Якщо говорити про минулий місяць — незважаючи на політичні баталії, він для зміцнення земельного законодавства минув плідно. Верховна Рада винесла законодавчий вердикт, відповідно до якого і з 1 січня наступного року в Україні ще не можна буде купувати сільгоспугіддя (нагадаємо, коли в 2001-му народні депутати приймали Земельний кодекс, продаж гектарів вирішено було дозволити з початку 2005 року). Як уже повідомляв «Голос України», Верховна Рада подолала вето Президента на Закон «Про внесення змін до Земельного кодексу України» (щодо продовження мораторію на продаж землі). Отже, купівлю-продаж сільгоспугідь відстрочено на два роки — до 1 січня 2007 року. У документі також зазначено, що громадяни та юридичні особи до 1 січня 2015 року (раніше — до 1 січня 2010 р.) зможуть отримувати право власності на землю сільськогосподарського призначення загальною площею тільки до 100 гектарів. Термін оформлення ділянок, котрі перебувають у постійному користуванні, продовжено до 1 січня 2008 року.
За словами голови Комітету ВР із питань аграрної політики і земельних відносин Івана Томича, головна причина відстрочки — ринкові механізми в цій сфері законодавчо не виписані. Без законів «Про Державний земельний кадастр» і «Про ринок землі» купівля-продаж земель сільгосппризначення не працюватиме. Після прийняття Земельного кодексу уряд був зобов’язаний внести майже 40 законопроектів, пов’язаних з реалізацією документа і переходом до ринку землі. Досі деякі передбачені кодексом законопроекти навіть не потрапили на розгляд до парламенту. Відкритими залишаються питання, скільки коштуватиме земля, хто її продаватиме і до яких наслідків вільний обіг агрогектарів призведе.
У прихильників якнайшвидшого введення купівлі-продажу аграрних латифундій свої, не позбавлені сенсу аргументи. Мовляв, господарі, котрі купили землю, будуть вочевидь ефективнішими власниками, ніж орендарі селянських паїв. До своєї землі ставляться дбайливо, удобрюючи і дотримуючись сівозмін. Тоді як орендовану ділянку після двох—трьох років безжальної експлуатації можна кинути, а потім переміститися до сусіднього району або області (як нерідко і трапляється). Вільний обіг землі також сприятиме розвитку ринку іпотечного кредитування і загальному пожвавленню економіки.