В умовах високої інтенсивності руху автотранспорту, коли в цьому процесі задіяні десятки мільйонів людей і понад 8 мільйонів автомобілів, запобігання аварійності є однією з найвагоміших соціально-економічних проблем.
Якщо раніше офіційно наводили лише статистичні дані про кількість автопригод та загиблих і поранених у них людей, то віднедавна спеціалісти почали підраховувати безпосередні збитки народного господарства. З цією метою Науково-дослідний центр з безпеки дорожнього руху МВС України підготував спільний наказ Міністерства внутрішніх справ та Національної академії наук щодо затвердження рекомендацій з оцінки збитків народногосподарського комплексу України від дорожньо-транспортних пригод.
До них належать втрати внаслідок вибуття постраждалих зі сфери виробництва, одержання ними інвалідності, витрати на виплату грошової допомоги, пенсій і таке інше. З’ясувалося, що ці збитки вельми значні. Так, за підрахунками експертів, вони щороку сягають мільярдів гривень. Лише нинішнього року втрати суспільства становили 11,8 млрд. грн., зокрема з вини водіїв — 9,9 та пішоходів — 1,9 млрд. гривень.
Найбільше занепокоєння викликає ситуація у таких регіонах, як Донецька, Дніпропетровська, Харківська області та Київ.
Не може не привернути увагу динаміка ДТП. З 1995 до 2001 року спостерігалася стала тенденція до зменшення кількості автопригод в Україні. І це попри щорічне збільшення в державі кількості транспортних засобів майже на 500 тисяч одиниць. На тенденцію поліпшення ситуації на автошляхах позитивно вплинуло те, що за принципової ініціативи МВС України в 1996—1997 роках було внесено низку змін і доповнень до адміністративного законодавства щодо посилення відповідальності за порушення Правил дорожнього руху.
Однак у квітні 2001 року законодавці внесли фундаментальні зміни до Кодексу України про адмінправопорушення, які значно послабили відповідальність порушників Правил дорожнього руху, а державні органи фактично були позбавлені важелів реалізації своїх повноважень. Сьогодні вже можна дійти певних висновків щодо цього нововведення. Протягом останніх двох років дисципліна на шляхах різко погіршилася, значно зросла кількість ДТП, а кількість загиблих громадян зросла порівняно з попередніми роками на 800 осіб, поранених — майже на 2 тисячі. Що стосується збитків народногосподарського комплексу за останні 10 років, то цифри обнадійливими аж ніяк не назвеш. Якщо за 10 місяців 2001 року суспільство втратило 8445,87 гривні, то в поточному році —11821,78 гривні. Коментарі, як то кажуть, зайві.
Стан аварійності на автошляхах України — актуальне питання сьогодення. Від його успішного розв’язання значною мірою залежать не лише життя і здоров’я людей, а й економічний розвиток нашої держави.
Анатолій ПРИСЯЖНЮК, заступник міністра внутрішніх справ України.