Особисто я розцінюю прийняття в першому читанні Верховною Радою законопроекту «Про порядок офіційного оприлюднення законів України та інших нормативно-правових актів і набрання ними чинності» в першому читанні позитивно. На жаль, до цього часу в нас немає окремого закону, який би визначав цей порядок. Звичайно, починаючи з 1996 року були намагання врегулювати це, однак обидва закони «Про закони і законодавчу діяльність» та «Про нормативно-правові акти» були ветовані Президентом.
І сьогодні чинне законодавство у цій сфері складається з Указу Президента України «Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності», ст. 6.10 Регламенту Верховної Ради України. Крім того, в частині, що не суперечить Конституції і законам України, застосовується також Указ Президії Верховної Ради Української РСР «Про порядок опублікування законів Української РСР, указів і постанов Президії Верховної Ради Української РСР і набрання ними чинності».
У результаті, оскільки порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності чітко не врегульовано, це створює певні перешкоди на шляху їх використання. Усім відомо, як багато питань постає з часом оприлюднення (датою набрання чинності) законів та інших нормативних актів, є і таємні нормативні акти, і такі, що не доводять до суспільства.
Обговорюваний законопроект пропонує впорядкувати процедуру оприлюднення та набрання чинності законів України, інших нормативно-правових актів Верховної Ради, нормативно-правових актів, виданих Президентом України, урядом, законодавчо закріпити вимоги до офіційного опублікування, терміни і друковані видання, в яких здійснюється оприлюднення. Зокрема, офіційне оприлюднення актів пропоновано проводити шляхом опублікування, доведення до відома суб’єктів, на яких вони поширюються, та оголошення по радіо або телебаченню. Окремо передбачено коло суб’єктів, що мають право здійснювати офіційне оприлюднення нормативно-правових актів певного виду. А також передбачені випадки, коли здійснюється обов’язкове оприлюднення прийнятих нормативно-правових актів через телебачення і радіо.
Тому прийняття цього закону дасть можливість вирішити проблеми і прогалини, які є в нас сьогодні. З преси, із звернень громадян до комітету мені відомо про масовість випадків, коли нормативно-правові акти Кабміну, особливо Податкової адміністрації, не були оприлюднені, або були оприлюднені із запізненням. Тож люди просто не мали змоги орієнтуватися в ситуації.
Отже, необхідність прийняття такого закону не викликає сумнівів. Зрозуміло, що його потрібно вдосконалювати, що наш комітет зробить до другого читання, — і винесемо досконаліший документ на обговорення Верховної Ради. Зокрема, серед недоліків є такі: проектом не визначено, що саме є законом, а що підзаконним нормативно-правовим актом, що є набуття чинності. На мій погляд, варто все це врегулювати в одному законі. Наскільки мені відомо, саме такий комплексний проект нині розробляє Мін’юст (у червні 2004 року — подано на розгляд КМ. — Ред.).
Василь Онопенко, голова Комітету Верховної Ради України з питань правової політики.