З досьє «Голосу України»

Президент камвольно-суконної компанії «Чексіл» Віктор Петрович Попов народився 3 жовтня 1946 року в Суражі Брянської області. Його трудова діяльність почалась у 1964 році в Чернігові на камвольно-суконному комбінаті із запису в трудовій книжці «Зарахований слюсарем 1-го розряду в апаратно-прядильне виробництво». Відтоді підприємство фактично стало для нього рідним домом, якому він ніколи не зраджував. Здібний юнак вчився у старших колег, у вузі. На початку трудової кар’єри освоїв секрети роботи з людьми на посадах помічника майстра, старшого майстра, заступника начальника виробництва.
Невдовзі 25-річного спеціаліста призначили головним механіком підприємства. У 1978 році починається новий етап у його трудовому житті — перехід до когорти вищих керівників. В. Попова обирають секретарем парткому комбінату, згодом призначають головним інженером, а з 1990 року — генеральним директором. Ось уже 15 літ Віктор Петрович очолює потужне підприємство, яке під його керівництвом залишається лідером вовняної галузі, здобуло неабиякий авторитет на ринках багатьох країн. «Чексіл» сьогодні є одним з найбільших у світі виробників вовняних і напіввовняних тканин для пошиття одягу різноманітного призначення.
В. Попов — заслужений раціоналізатор України, кавалер орденів «За заслуги» ІІ та ІІІ ступенів.
— Вікторе Петровичу, останнім часом більшає позитивної інформації про торгову марку «Чексіл». Проте підприємство, за нашими джерелами, перебуває у стадії реорганізації...
— Це справді так. Зазначу передусім, що у своєму розвитку ми пройшли три відповідальні етапи. Перший тривав з 1963 по 1994 рік. Особливість його полягає в тому, що тоді підприємство перебувало у державній власності. Держава визначала асортимент продукції, фінансувала технічне переоснащення, забезпечувала сировиною. Часові рамки другого етапу — 1994 — 2002 роки. Згідно з державною програмою приватизації ми стали акціонерним товариством. Для того, щоб вижити в умовах економічної кризи та гіперінфляції, підприємство було розукрупнено майже на 24 підприємства—самостійні структури у складі концерну «Чексіл». Це давало їм можливість краще протистояти у ринкових умовах усіляким негативним проявам. На початку третього тисячоліття ситуація в Україні дещо стабілізувалась. Відбулися зміни і на світовому ринку. З урахуванням комплексу причин ми змінили свою попередню стратегію виживання: новим напрямом у розвитку стала вертикальна інтеграція — злиття підприємств, що вижили в умовах кризи, в одне ціле. Так, у 2003 році замість концерну була утворена камвольно-суконна компанія «Чексіл». Злиття підприємств наближається до завершення. Змінилися й пріоритети у визначенні базового асортименту тканин. Ставка робиться на випуск камвольних тканин з пряжі високих номерів і сукняних тканин велюрової групи, довговорсових і буклі.
— Тепер ви не шиєте з власної продукції одяг?
— Ми зосередилися переважно на виробництві тканин. А фабрика з пошиття пальт, одягу нині законсервована. Просто, на наш погляд, не можна одночасно робити конкурентні й тканини, й одяг. Краще, якщо підприємство займеться тим, у чому має багаторічний досвід, практику, зв’язки.
— Що дала нова стратегія?
— Велике зростання виробництва. Випуск продукції збільшився у 1,9 разу проти минулого року. Досить сказати, що цьогоріч ми виробимо понад 5 мільйонів погонних метрів тканин.
— І їх будуть купувати?
— Ви знаєте, ці показники, що зростають місяць у місяць, ми маємо, бо відмовилися від практики попередніх років: спочатку передоплата — потім продукція. Тепер за замовленням виготовляємо тканини, а потім отримуємо оплату. Саме це дає нам змогу розширити ринок збуту. Більшість наших зарубіжних партнерів практикують переважно такий механізм взаємовідносин. Бо в такий спосіб наш покупець може відмовитися від вже виготовленої продукції, яка за якимись параметрами його не задовольняє. А нас, у свою чергу, це примушує серйозно боротися за якісні показники виробленого.
— Але ж, Вікторе Петровичу, для такої стратегії потрібні чималі обігові кошти!
— Згоден з вами. Можливо, все було б по-старому, якби не плідна співпраця нашої компанії з Укрексимбанком. Його кредити дають можливість закупити сировину, нарощувати виробництво, а в подальшому здійснювати технічне переоснащення. До речі, ВАТ «Державний експортно-імпортний банк України» впровадило «зарплатний» проект із використанням міжнародних платіжних карт Maestro і MasterCard у «Чексілі». Для забезпечення потреб працівників компанії на підприємстві встановлено банкомат загального доступу з цілодобовим режимом роботи. Крім того, в Чернігові функціонує ще шість банкоматів цієї банківської установи.
— Вашим працівникам є що отримувати в них?
— Нині в компанії працюють 2800 осіб, а загалом на «Чексілі» — 3300 працівників. Середня заробітна плата з початку року становить 618 гривень. Зазначу, що вона зросла на 48 відсотків проти минулого року. На щастя, ми пережили той болісний етап, коли працівники отримували частину заробітку продукцією... Нині відбувається розширення виробництва, а відтак запрошуємо на роботу нових працівників. Досить сказати, що кількість обслуговуючого персоналу в апаратно-прядильному виробництві збільшилась на 30 відсотків.
— Хто основний покупець ваших тканин?
— Здебільшого це зарубіжні фірми. Майже 78 відсотків продукції йде на експорт. На світовому ринку вовни компанія вже давно зайняла визначену нішу і досить успішно співробітничає з виробниками одягу США, Канади, Італії, Швеції, Німеччини, Великої Британії, Іспанії, Туреччини, Сирії, Росії, Естонії, Молдови. Хоча, на моє глибоке переконання, краще було б, якби цей показник становив 30 відсотків. Адже ще 10 років тому ми забезпечували тканинами переважно внутрішній ринок. На жаль, в Україні поки що не створено умов для нормальної роботи вітчизняних підприємств, фабрик, фірм, які шиють одяг. Більшість із них працює на давальницькій сировині і вже, по суті, не виступає законодавцем моди, бо не випускає власних зразків одягу. Це розслабляє трудові колективи, вони не борються за можливість шити конкурентні костюми, сорочки, плаття тощо. Хоча в Києві, особливо в Харкові з’являються нові виробники одягу, з якими ми співпрацюємо із задоволенням. Сподіваюся, що таких фабрик, компаній дедалі більшатиме. Їхні високоякісні вироби витіснять дешеві базарні поробки, на які, як на мене, вже скоро не буде попиту.
— Скільки видів тканин нині пропонує «Чексіл»?
— Підприємство здатне забезпечити випуск 2000 зразків тканин, розроблених нашими дизайнерами. Постійному вдосконаленню асортименту сприяє спільна робота з фахівцями таких постачальників сировини, барвників і хімікатів, як швейцарський концерн «Cіba», американська компанія «DuPont», німецький концерн «Henkel». Наші дизайнери оперативно реагують на останні зміни смаків і пріоритетів споживачів, а також готові розробити асортимент будь-якої складності за зразками, наданими клієнтами. Пропонуємо їм різноманітний асортимент камвольних костюмних вовняних, напіввовняних тканин та подібних сучасних із вкладенням волокна Lycra®. Звичайно, всім цим не обмежуємося. Мають попит недорогі, зручні і сучасні вовняноподібні тканини складу поліестер-віскоза з додаванням льону і бавовни. Є й інші цікаві розробки. Наприклад, маємо великий вибір тканин з довгим спрямованим ворсом з ангорської вовни та із вкладенням коштовних натуральних волокон: кашеміру, альпаки, мохеру. Сучасна і модна продукція компанії «Чексіл»з використанням пряжі-буклі, яскравих насичених квітів, з друкованим малюнком має ефектний вигляд у виробах. Крім цього, ми пропонуємо пряжу трикотажну і для ручного в’язання, а також пледи, ковдри, матраци, подушки, ватин.
— І все-таки, що конкретно робить компанія, щоб завоювати нові ринки?
— Марка з ім’ям «Чексіл» стає синонім високої якості, постійних інновацій і виняткового сервісу для своїх клієнтів. Менеджмент компанії формує нову маркетингову стратегію і здійснює проникнення на нові ринки збуту. У 2000 році компанія почала впроваджувати системи менеджменту якості ІSO 9001. У червні 2003 року система пройшла сертифікацію і стала відповідати вимогам міжнародного стандарту. У жовтні ми отримали ще один важливий для нас документ — екологічний сертифікат ІSO-14000. Він означає, що технологія нашого виробництва, персонал компанії забезпечують випуск товарної продукції, не завдаючи шкоди здоров’ю людей та природі. Досягнення цього стандарту значно розширює наші можливості у співпраці з іноземними партнерами, які дуже ревно контролюють якісні показники тканин для елітного одягу.
— Знаю, що делегація компанії в кінці вересня повернулася з Парижа, де показала нову колекцію вовняних тканин (сезон осінь-зима 2005—2006). Чи задоволені результатом?
Це міжнародна текстильна виставка «TEXWORLD», на якій було представлено останні тенденції світу текстилю. Свою продукцію показували понад 600 компаній з більш як 40 країн світу. На нашому стенді була представлена велика колекція тканин: шляхетні вовняні і напіввовняні з пряжі високих номерів, нові чоловічі костюмні. Вона виконана в класичній колірній гамі з перевагою чорного, синього, сірого і бежевого кольорів з елементами дизайну: смужка, клітка. Ми також показали костюмні тканини «екзотика» з бавовни, віскози, льону у вигляді гладких квітів і в смужку. Зацікавленість відвідувачів була висока.
А з 21 по 24 вересня 2004 року в Москві, на території Всеросійського виставкового центру пройшов XXІІІ Федеральний оптовий ярмарок товарів і устаткування текстильної і легкої промисловості «ТЕКСТИЛЬЛЕГПРОМ». Камвольно-суконна компанія «Чексіл» взяла участь у ярмарку і розмістила колекцію тканин осінь-зима 2005 —2006 у міжнародному салоні текстилю й аксесуарів для виробництва одягу «APPAREL TEXTІLE SALON» — 70-й павільйон. Наш стенд відвідали представники оптових, швейних і торгових підприємств Санкт-Петербурга, Москви, центрального регіону Росії й регіонів Сибіру, а також країн близького зарубіжжя: Білорусі, Казахстану, Грузії. Великий інтерес викликали костюмні тканини чоловічої колекції, зокрема піджачний асортимент. З пальтових цікавилися новими розробками довговорсових тканин і твідами, в тому числі з використанням фасонної пряжі, велюрами світлих тонів. Компанія нагороджена дипломом «За організацію виробництва високоякісних товарів текстильної і легкої промисловості» у рамках XXІІІ Федерального ярмарку товарів і устаткування текстильної і легкої промисловості.
— Кажуть, один з кандидатів у Президенти — Віктор Ющенко замовляє пошиття костюмів з тканин «Чексілу» в ательє комбінату.
— Це справді так. Він не тільки шиє костюми з наших тканин, а й часто їх одягає. Колектив переконався в цьому, коли Віктор Андрійович заїжджав до нас ще в минулих роках. Нам приємно, що відомі політики знаються на красі і роблять правильний вибір.
— Щасти вам і колективу вашої компанії, нових перемог!
— Дякую.
Інтерв’ю провів Сергій ПАВЛЕНКО.
Чернігів.