Український тиждень прет-а-порте «Сезони моди» вже восьмий рік згуртовує вітчизняних дизайнерів навколо «ідеї фікс»: довести всьому світові три очевидні речі. По-перше, що одяг, створений ними, — не гірший за дорогезні витвори європейських модельєрів, а то й кращий за якістю та креативністю. По-друге, що з боку відвідувачів бутиків і публічних людей геть не патріотично хизуватися сукнями від Армані та Гальяно, коли буквально поруч працює ціла плеяда наших талановитих модельєрів і вже доволі розкручених брендів. І нарешті, по-третє, що індустрія моди в Україні — одна з найперспективніших і найпривабливіших сфер для капіталовкладень.

Культ власного

Щодо першого постулату ніхто не сумнівається. І жодного з більш як п’ятнадцяти тисяч гостей тижня прет-а-порте переконувати в цьому не довелося. Адже, хоч і з різними матеріальними можливостями (в сенсі використаних тканин) та потенціалом, кожен із 27 учасників «Сезонів» — професіонал і фанат дизайнерської справи.

Про патріотизм в одязі сперечатися марно: тут кожен враховує свої уподобання, амбіції і товщину гаманця. Хоча вдягати українське нині не менш модно, ніж жити «вільно й мобільно». Провідні канали телебачення культивують в аудиторії інтерес до нових колекцій і запрошують молодих дизайнерів працювати до себе стилістами. А глянцеві видання залюбки тиражують на своїх сторінках образи, створені старожилами «Сезонів» — Віктором Анісімовим, Лілею Пустовіт, Олександром Гапчуком, Роксоланою Богуцькою, Олексієм Залевським, тандемом Земськова—Ворожбит. Тож імена й «фішки» топової десятки модельєрів знають навіть зовсім далекі від модної індустрії громадяни.

Про розквіт у бізнесі казати зарано, хоча процес під назвою «українська модна індустрія» набирає обертів. Поки що не всім, навіть відомим, дизайнерам вдалося поставити справу на широку прибуткову ногу: тобто продавати не лише якісний одяг, а й марку, ім’я або харизму, як вважає В. Анісімов. Натомість на модну арену вийшли великі текстильні підприємства («Тикаферлюкс», інші): віднині вони воліють не лише співробітничати з модельєрами й надавати їм свої матеріали, а й самі диктувати стиль, визначати модні тенденції майбутнього сезону, а отже, й попит на їхню продукцію.

Справжнім прет-а-порте радують і серйозні фірми, котрі шиють не поодинокі майже кутюрні витвори мистецтва, а якісний, актуальний і носійний одяг. Наприклад, після півторарічної відсутності з цікавою колекцією і масою ідей у «Сезони» повернулася Олена Голець з «Dolce Donna». А «Столичний» продовжує підтримувати молодих талановитих дизайнерів («Троянда пустелі» — вже друга колекція Юрія Вариводи, створена «під патронатом» торгової марки), а також тиражувати їхні ідеї для своїх клієнтів.

Сезонні обновки

Їх неміряно! Нинішній тиждень моди — вперше! — надав шанс пробитися на модний олімп одразу одинадцяти дебютантам. Із них тільки п’ятеро були заявлені як «нові імена»: Алла Рашевська (в її міні-колекції «Тартюффо» дівчата були схожі на вишукані білі... тістечка), Олена Охрименко (зробила сміливу суміш із класики й авангарду під назвою «Ірімі»), Тетяна Борзова (її молодіжний одяг — єдина данина міні в майбутньому сезоні). Та найбільше запам’яталася колекція «Адаптація» від Володимира Подоляна: завдяки унікальному крою одяг наче пристосовувався до сучасної цивілізації, а не до свого володаря. А також — Марини Муляр, котра вразила оригінальною етнічною колекцію і нагадала прекрасній статі, що ми — пані й панночки, а в наших прабабусь-модниць були ідеї, котрі варто запозичити для свого гардеробу.

З великими колекціями вперше виступили три Наталі — Глазкова, Руден та Цуман, а також Тетяна Іващенко, Олена Олійник і тандем Островерхова—Завадський. Новими на «Сезонах», проте вже відомими в модній індустрії стали імена дуету Наталі Соболевої та Людмили Вронської. Своє захоплення Сходом і заклик до екології душі й одягу знову продемонстрував Андре Тан.

Колекція образів на весну

Тепер найприємніше. ВОНА повертається! Світла й витончена, трішечки замріяна й утаємничена, проте успішна й самодостатня — справжня ЖІНКА. Наступної весни й літа у водоспаді мережив і рюшів, шовків і шифонів вона буде схожа на розкішну тендітну троянду. Або яскрава й емоційна — у веселій блузці та пишній картатій чи смугастій спідничці за коліна вона випромінюватиме радість і свіжість. Упізнали? Так, пануватиме мода шістдесятих. Проте про модні тенденції на весну й літо ми поговоримо не тепер. А тільки-но сніг розтане...