з питань свободи слова та інформації до журналістів та засобів масової інформації України  у зв’язку з проведенням повторного голосування по виборах Президента України

Комітет Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації у зв’язку з проведенням повторного голосування по виборах Президента України та беручи до уваги досвід висвітлення передвиборної кампанії у засобах масової інформації першого туру виборів Президента України у 2004 році наголошує на наступному:

1. Відповідно до частини четвертої статті 13 Закону України «Про вибори Президента України» засоби масової інформації зобов’язані об’єктивно висвітлювати хід виборчого процесу.

Кандидатам у Президенти України, які беруть участь у повторному голосуванні, гарантується право на рівний доступ до засобів масової інформації.

Засіб масової інформації, який надав ефірний час або друковану площу кандидату на пост Президента України, не може відмовити у наданні ефірного часу чи друкованої площі на тих само умовах іншому кандидату. Ця вимога не поширюється на засоби масової інформації, засновниками (власниками) яких є партії — суб’єкти виборчого процесу (партії, що входять до блоку — суб’єкта виборчого процесу).

2. Відповідно до частини десятої статті 64 Закону України «Про вибори Президента України» забороняється включення до інформаційних теле-, радіопрограм передвиборних агітаційних матеріалів (прихованої політичної реклами).

Інформаційні матеріали у друкованих засобах масової інформації, а також програми телебачення і радіо під час висвітлення подій, пов’язаних із проведенням повторного голосування, не повинні виявляти упередженість чи надавати перевагу одному з кандидатів у Президенти України.

3. Частиною третьою статті 58 закону встановлено, що до передвиборної агітації не належать офіційні повідомлення в період виборчого процесу (без відеоаудіозаписів, кінозйомок, фотоілюстрацій) про дії кандидатів на пост Президента України, пов’язані з виконанням ними посадових (службових) повноважень.

Комітет відзначає, що у першому турі виборів Президента вже практикою стало подання офіційних повідомлень про дії кандидатів на пост Президента України, зокрема Прем’єр-міністра України В. Януковича, в інформаційних програмах засобів масової інформації без урахування вимог частини третьої статті 58 Закону України «Про вибори Президента України», що має наслідком порушення принципу рівного доступу кандидатів на пост Президента України.

4. Особливо небезпечною у президентській виборчій кампанії під час проведення першого туру виборів Президента була практика розповсюдження засобами масової інформації, зокрема загальнонаціональними телеканалами, агітаційних матеріалів, які містять заклики до розпалювання міжнаціональної ворожнечі, пропаганди насильства та жорстокості, а також явно недостовірної інформації про окремих кандидатів на пост Президента України.

Комітет наголошує, що такі дії прямо заборонені законами України «Про вибори Президента України», «Про інформацію», «Про телебачення і радіомовлення», «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», а відповідальність за них передбачена Кримінальним кодексом України.

5. Засобам масової інформації забороняється протягом 20 хвилин до і після агітаційної теле-, радіопрограми відповідного кандидата на пост Президента України в будь-якій формі коментувати чи оцінювати зміст передвиборної агітаційної програми, давати будь-яку інформацію щодо цього кандидата (частина п’ята статті 61 Закону України «Про вибори Президента України»).

6. Законодавством України забороняється участь у передвиборній агітації кандидатів на пост Президента України, осіб, які не є громадянами України, зокрема частиною першою статті 64 Закону України «Про вибори Президента України».

Комітет відзначає, що під час висвітлення у засобах масової інформації першого туру виборів Президента відбувалися численні випадки розміщення агітаційних матеріалів на користь одного з кандидатів на пост Президента України з боку членів іноземних громадських організацій, зокрема Російської Федерації, відомих співаків, артистів, політиків.

Крім того, забороняється проведення передвиборної агітації в зарубіжних засобах масової інформації, що діють на території України (ретранслюються на території України).

7. Особливого занепокоєння викликає факт розповсюдження напередодні та у день голосування в ефірі загальнонаціональних телеканалів матеріалів контрагітаційного характеру проти одного із кандидатів на пост Президента України нібито під виглядом соціальної реклами, які містили заклики до пропаганди насильства та жорстокості.

Комітет наголошує на тому, що відповідно до статті 1 Закону України «Про рекламу», соціальна реклама — це інформація будь-якого виду, розповсюджена у будь-якій формі, яка спрямована на досягнення суспільно корисних цілей, популяризацію загальнолюдських цінностей, і розповсюдження якої не має на меті отримання прибутку.

Отже, розповсюдження у засобах масової інформації під виглядом соціальної реклами матеріалів агітаційного та контрагітаційного характеру є таким, що не відповідає вимогам закону.

Комітет звертає увагу журналістів та засобів масової інформації на необхідність чіткого дотримання вимог виборчого та інформаційного законодавства України під час висвітлення ними виборчої кампанії до дня повторного голосування.

Комітет наголошує на тому, що за порушення зазначених вимог діяльність засобу масової інформації в окремих випадках може бути припинена, а винні посадові особи засобу масової інформації притягнуті до кримінальної відповідальності, зокрема за статтею 157 Кримінального кодексу України («Перешкоджання здійсненню виборчого права»).

Микола ТОМЕНКО,голова комітету.