Верховна Рада України, розглянувши 20 жовтня цього року в першому читанні проект закону «Про Державний бюджет України на 2005 рік», прийняла рішення доручити депутатським фракціям, парламентським комітетам і Кабінету Міністрів України доопрацювати проект та розглянути його у Верховній Раді 3 листопада.
Народні депутати, члени фракції Народної аграрної партії України під час презентації проекту закону «Про Державний бюджет України на 2005 рік» голосували за його прийняття. Підтримано фракцією законопроект і під час розгляду в першому читанні. Отже, з парламентської трибуни фракція НАПУ вчергове підтвердила свою готовність конструктивно працювати з урядом та продовжити розпочату в червні роботу з узгодження позицій з фінансування аграрного сектору.
Для роботи над законопроектом та підготовки відповідних пропозицій фракцією було створено робочу групу. Результати роботи якої коментує її голова, народний депутат Сергій Касьянов.
— Проаналізувавши кожен показник проекту держбюджету, що стосується села і сільського господарства, робоча група за участю представників Міністерства аграрної політики, інших відомств, що входять до агропромислового комплексу, запропонувала внести низку змін та доповнень до документа.
Ми напружено працювали п’ять днів. Було детально розглянуто всі, без винятку, бюджетні програми підтримки сільськогосподарського виробництва, механізми надання такої підтримки, стан використання бюджетних коштів у нинішньому році з точки зору ефективності, прозорості та раціональності. Під час гарячих дискусій вироблялися узгоджені пропозиції.
Вони полягали в тому, що державна підтримка агропромислового виробництва має бути системною, а її наслідком — підвищення конкурентоспроможності галузі, розвиток ринкових відносин на селі, формування організованого прозорого ринку сільськогосподарської продукції та продовольства. Для досягнення цієї мети було запропоновано кардинально змінити ідеологію державної підтримки АПК — не розпорошувати кошти на малоефективні заходи і програми, а максимально зосередити і направити їх на пряму фінансову допомогу виробникам сільськогосподарської продукції.
Верховною Радою 2005—2015 роки визначено періодом пріоритетної державної підтримки розвитку аграрного сектору та соціальної сфери села. Бюджетною резолюцією передбачено, що у 2005 році на фінансування програм розвитку аграрного сектору має спрямовуватися не менш як 10 відсотків видаткової частини державного бюджету. Крім того, на розвиток соціальної сфери села щорічно має виділятися не менш як 1 відсоток обсягу валового внутрішнього продукту.
Виходячи з цього, Кабінет Міністрів України мав би передбачити в проекті державного бюджету на 2005 рік 9,2 млрд. грн. на розвиток аграрного виробництва та 3,8 млрд. грн. — на розвиток соціальної інфраструктури села. Фактично у проекті, поданому урядом на перше читання, видатки на фінансування агропромислового виробництва передбачено лише в обсязі 6,3 млрд. грн. З них реальними джерелами забезпечено всього 3,4 млрд. грн., які включені до фінансування із загального фонду.
Запропонований урядом проект бюджету дає можливість безпосередньо спрямувати на підтримку сільського господарства лише 1,8 млрд. грн., що на 184 млн. грн. менше від фактичних видатків цього року. І це при тому, що у зв’язку зі змінами податкового законодавства у 2005 році сільське господарство втрачає податкові пільги на суму більш як 2 млрд. гривень. Окремі видатки взагалі віртуальні, оскільки джерелами їх фінансування визначені безнадійні борги. Це кошти на газифікацію сіл (800,0 млн. грн.), компенсацію вартості сільськогосподарської техніки (200,0 млн. грн.), формування державного продовольчого резерву (600,0 млн. грн.).
Такий проект бюджету не відповідає прийнятим Верховною Радою законодавчим актам стосовно пріоритетної державної підтримки аграрного виробництва та села, дискредитує аграрну політику держави.
Робоча група виробила принципово новий фінансовий план розвитку аграрного сектору економіки. Який, по-перше, спрямований на державну підтримку сільгоспвиробника переважно з розрахунку на один гектар посівів, одну голову тварин і птиці, на метричну одиницю реалізованої продукції. По-друге, на підтримку кредитування виробництва та оснащення сільгоспвиробників необхідною технікою. І по-третє, на створення стабільного ринку сільськогосподарської продукції.
Щодо фінансових параметрів, внесених фракцією, то, виходячи з концептуального підходу системної підтримки виробництва сільськогосподарської продукції, ми пропонуємо спрямувати бюджетні кошти за основними програмами в таких обсягах: на фінансову підтримку виробництва продукції тваринництва та рослинництва — 2,2 млрд. грн., компенсацію витрат з посіву ярих та озимих зернових культур — 700 млн. грн., селекцію в тваринництві, птахівництві та рослинництві — 450 млн. грн., здешевлення короткострокових та довгострокових кредитів — 450,0 млн. грн., часткову компенсацію вартості складної сільськогосподарської техніки — 250,0 млн. грн., лізинг сільськогосподарської техніки — 420,0 млн. грн., формування державного продовольчого резерву — 1,2 млрд. грн.
Фракція Народної аграрної партії заявляла та підтверджує готовність продовжити спільну з урядом роботу з узгодження позицій з питань фінансування аграрного сектору.
Нас також турбує стан та перспективи розвитку соціальної сфери села, де проживає кожний третій громадянин України. Держава не раз заявляла про наміри створити тут належні умови для життя і роботи своїх громадян. Залишилося зробити перший крок. Ми вважаємо, що його можна і треба зробити вже наступного року. У зв’язку з цим проситимемо парламент та уряд підтримати наші пропозиції про виділення на будівництво та реконструкцію об’єктів соціальної інфраструктури села не менш як 1 млрд. грн.
Загалом вироблені пропозиції фракції Народної аграрної партії обґрунтовані конкретними розрахунками та продиктовані часом. Ми готові конструктивно та плідно працювати. Водночас розраховуємо на підтримку парламенту та уряду.
Сергій КАСЬЯНОВ, народний депутат України.