Аналітика, моніторинг податкового навантаження кожного підприємства, схеми руху фінансових, товарних потоків — ніщо не залишається поза увагою, а відразу стає рядком рішень, конкретним завданням.
Результати нових підходів у наявності. Податковою службою Запорізької області за 9 місяців поточного року до зведеного бюджету мобілізовано 1,8 млрд. грн., що на 10,2 вісотка більше, ніж за цей період минулого року. Майже 90 відсотків податків зібрано добровільно, більш як одна третина надійшла до місцевого бюджету.
Про все це розмова з головою Державної податкової адміністрації в Запорізькій області Тетяною ЄФИМЕНКО.
З нагоди Дня податкової служби Тетяна Іванівна Єфименко нагороджена орденом Княгині Ольги III ступеня.
— Тетяно Іванівно, наше податкове законодавство ще далеке від досконалості...
— В оподатковуванні, як відомо, є «проблема кулі і броні»: що міцніша куля, то міцніша броня. Інакше кажучи, як говорив відомий радянський економіст Борис Шик, закони створюють десятки фахівців, а як їх обійти — десятки тисяч. Інтелектуальне змагання може тривати до нескінченності. Але головне, на мій погляд, настав час змінювати орієнтири у взаєминах із платниками податків. Сьогодні, з одного боку, потрібно зміцнювати державу, а з другого — стимулювати розвиток вітчизняного підприємництва. А це можливо зробити тільки за допомогою відкритої, справедливої, гнучкої податкової політики. Пільговий режим оподатковування в Україні вимагає упорядкування. Треба строго враховувати обсяг преференцій, а також результати їх застосування.
— Це можна сказати про Запоріжжя, яке є податковим донором для інших територій, хоча самому дуже не вистачає грошей. Місто — це техногенна зона, де безліч великих металургійних підприємств, побудованих на початку минулого століття, погано модернізованих, не оснащених сучасними екологоощадними установками, але зовсім не одержує компенсацій за забруднення навколишньої атмосфери, вод Дніпра.
— Екологічні податки має збирати місцева влада. З погляду бізнесу, найнепродуктивніші витрати — створювати системи фільтрів, установлювати пастки, переробку. Простіше — викинув в атмосферу, і край. Але на це повинні бути такі штрафи, щоб не кортіло забруднювати атмосферу.
— Тетяно Іванівно, відомий вислів «Теорія, друже мій, сіра, та дерево життя зелене». А що «зазеленіє» в Запоріжжі найближчим часом і, можливо, з вашої подачі?
— Нині ми на двох підприємствах Запорізької області, ВАТ «ЗАлК» і ВАТ «Мотор- Січ», а також у Дніпропетровській, Одеській областях, проводимо апробацію методики, пов’язаної зі зближенням податкового і бухгалтерського обліку, щоб зробити його прозорим для обох сторін. З податку на додану вартість ми провели пілотний проект на ВАТ «Запоріжсталь». Там були апробовані перші підходи до нового порядку адміністрування податку на додану вартість. Прозорість у взаєминах держави і платників податків повинна забезпечуватися загальними правилами гри.
Модернізація роботи податкової служби з цілого ряду проектів уже на стадії впровадження. Рядовий інспектор буде озброєний автоматизованим робочим місцем, що дасть можливість проводити перевірки, не відвідуючи підприємство, приймати рішення на основі використання як власних баз даних, так і статистичних, органів митниці, силових структур.
— Зрозуміло, що виконувати планові завдання, встановлені бюджетним законодавством, нелегко. І справа не завжди у кваліфікації податківців. Наш менталітет не може звикнути до простої істини, добре засвоєної цивілізованим світом: «У житті не можна уникнути двох речей — смерті і податків». Податки доводиться збирати. Тим паче, що на 2005 рік у проекті закладено збільшення держбюджету на 20 млрд. грн.
— На Запорізьку область ляже дуже велике навантаження, тому що в нас високі темпи зростання економіки. Впоратися з завданнями зі збору податків нам буде непросто. Але до всього потрібно підходити розумно. Головне — розуміти, що відбувається в економіці, підприємницькому середовищі. 
Податкове навантаження можливо буде виконувати доти, доки воно по силі. Як тільки воно перевищить якусь планку, відразу ж підприємці підуть у тінь. 
Найяскравіший приклад — період, коли була непорівнянною прогресивна шкала сплати прибуткового податку, і весь приватний бізнес пішов у тінь. Це ж ненормально, коли, одержуючи ледве більше двох тисяч гривень, ти мусив 40 вісотків віддавати. А ще плата до різних фондів — до 40 відсотків. Який дохід таке витримає? Податкова система повинна бути порівнянна з можливостями бізнесу. Тому ми націлені на вивчення податкового потенціалу.
— Але є підприємці, що усілякими методами уникають сплати податків...
— З цими платниками податків найважче. Тут застосовуємо силові методи. Тому в найближчі 5—6 років навряд чи побачимо в податковому відомстві тільки усміхнених податкових інспектрис. Поки що просто необхідна могутня силова структура, податкова міліція, що витягає державні доходи з тіні. Адже поки що в нас, як стверджують закордонні дослідники, тіньова економіка становить до 40 відсотків внутрішнього продукту.
У поточному році припинено діяльність 237 фіктивних фірм, виявлено 15 конвертаційних центрів. Крім того, підрозділами податкової міліції в Запорізькій області попереджено 261 випадок незаконного відшкодування ПДВ із бюджету на суму понад 78 млн. грн. господарської діяльності або незначні суми до сплати. А в результаті перевірки виявлено схему відхилення від сплати — господарські операції відбувалися в основному готівкою, гроші не оприходували, зарплати видавали в конвертах. Безготівкові розрахунки проводили з «фіктивними» фірмами — через банк за послуги платили суми, що включали ПДВ. Однак фіктивну фірму, що набрала такого виторгу, терміново ліквідовували, і вона не сплачувала державі жодної копійки. Порушено кримінальні справи.
— Тетяно Іванівно, у схемі мінімізації податкових зобов’язань з ПДВ шляхом експорту сумнівних видів товарів у «масовому масштабі» простежуються транснаціональні інтереси.
— Так, ми це знаємо. Наприклад, підприємство, якщо в нього виникло позитивне значення податкового зобов’язання з ПДВ, щоб не платити в бюджет, проводить операції з придбання продукції сумнівного походження за підвищеними (іноді на кілька порядків) цінами. У Запорізькій області — це частини печей для виплавки трансформаторної сталі, кварцові резонатори опори кислостійкої ванни, текстиль, біодобавки й інше. Надалі ці товари експортують через комісіонерів на адресу нерезидентів в офшорних зонах або країнах Прибалтики. Товароодержувачами виступають нерезиденти зі США, Німеччини, Голландії, Польщі... Часто з країн одержувача надходять повідомлення, що фірми, на чию адресу перераховують гроші, уже немає, а рахунок використовується з метою незаконної наживи.
За такою схемою в 2003—2004 роках тільки в Запорізькій області працювали 32 підприємства. В Україні таких сотні. Втрати бюджету від недоодержання ПДВ становили тільки в Запорізькій області 124 млн. грн. 
Обленерго експортують тюль, хлібокомбінати і теплові мережі продають за рубіж литво з нержавійки, а лікеро-горілчані заводи — комплектувальні вироби, комп’ютери...
 Але у результаті кропіткої аналітичної роботи податківців ці схеми в основному зруйновані. Не можна не сказати про те, що багато проблем, пов’язаних з адмініструванням ПДВ, юридично неврегульовано. «Діячі» тіньового бізнесу і часто досить виверткі бізнесмени набагато швидше реагують на зміни в економіці, ніж представники феміди. А в підсумку програє держава. Можна назвати десятки схем ухиляння від податків, що «гастролюють» по областях, викачуючи бюджет.
— Зрозуміло, що в полі зору податківців — великі підприємства передусім. Які особливості можна відзначити у взаєминах з ними?
— Вони утворюють основну дохідну частину і державного, і місцевих бюджетів. Сьогодні можна з упевненістю сказати, що в нас у країні оформився великий капітал, з яким не рахуватися не можна. Незважаючи на те, що корпоративний власник формально відділений від керування, бувають ситуації, коли на наше запрошення у зв’язку з податковим боргом приходить керівник, який каже: «А я керуючий, радий би платити податки, однак що мені власники говорять, те я і роблю». Але в Запорізькій області, хвалити Бога, багато власників прийшли надовго і всерйоз. З ними ми завжди знаходимо контакт. У міру формування реального корпоративного сектора підсилюється зацікавленість у прозорих взаєминах з податковою службою. Адекватність податків особливо характерна для підприємств з іноземним капіталом. Зазвичай несплата податків супроводжує зміну складу акціонерів, приватизацію. Великі державні енергетичні підприємства, як і раніше, очолюють список неплатників. Держава винна сама собі — це парадокс. Необхідно прийняти рішення про ефективних власників у цій галузі. Підвищити рівень відповідальності розпорядників державною часткою власності за сплату податків і використання прибутку.
— Це звучить як побажання народним депутатам України...
— Насамперед потрібно прийняти Податковий кодекс. Це найголовніше. Люди найчастіше не сплачують податки тому, що не встигають за змінами податкового законодавства, не знають, що буде завтра. Податковий інспектор, у свою чергу, нараховує податки, орієнтуючись на підзаконні акти, наприклад, у вигляді листів, зареєстрованих у Мін’юсті. Звідси — суди... От чому потрібний стабільний Податковий кодекс, у якому, скажімо, протягом п’яти років нічого не можна змінювати. Головне — щоб платник податків вірив, що в того, хто перевіряє, немає каменя за пазухою. Цю довіру податкова служба повинна підтримувати усією своєю діяльністю. Адже у своїй більшості в нас люди чесні, порядні. Набагато простіше сплатити податки, ніж гратися в котика і мишку.
Бесіду вів Олександр ВОРОТІЛОВ.