(З виступу на парламентських слуханнях)
Протягом останніх років зберігається стала тенденція погіршення стану здоров’я дітей. Насамперед це пояснюється соціально-економічними, екологічними негативними чинниками і призводить до зниження імунітету, розвитку хронічних захворювань та загострення проблем дитячої інвалідності.
Упродовж останніх років на державному рівні здійснюється низка заходів, спрямованих на організацію, оздоровлення та відпочинку дітей шкільного віку під час літніх канікул. До позитивного також треба віднести те, що у бюджетах усіх рівнів передбачаються кошти для забезпечення цієї діяльності і з кожним роком обсяги фінансування зростають.
Державний бюджет України на поточний рік приймався майже одноголосно. За винятком фракції комуністів. Однак у головному фінансовому документі забули профінансувати оздоровлення дітей аграріїв і зменшили на 42 мільйони гривень суму на оздоровлення дітей, які постраждали від Чорнобильської аварії. Запитання ми маємо задавати не лише уряду, а й собі: чому ми пропустили такий державний бюджет України? І лише дякуючи місцевим бюджетам, нам вдалося вирівняти ситуацію і ці категорії дітей також оздоровлювалися. Однак поки що не вдається забезпечити оздоровлення всіх дітей, які цього потребують.
Зрозуміло, що ліквідувати дефіцит коштів, докорінно поліпшити матеріально-технічну базу в галузі оздоровлення дітей за короткий проміжок часу неможливо. Тому тільки 42 відсотки дітей шкільного віку оздоровлювалися влітку цього року.
За інформацією уряду, створена досить солідна нормативно-правова база забезпечення оздоровлення і відпочинку дітей та виконання у повному обсязі завдання щодо розв’язання цієї проблеми.
І водночас на початку кожного оздоровчого сезону виникає безліч проблем стосовно організаційного і фінансового забезпечення процесу. Зокрема, наведу такий приклад. Незважаючи на те, що народні депутати України наполегливо рекомендували уряду запровадити економічні механізми щодо здешевлення вартості дитячих путівок, уряд наполіг, щоб у законі про держбюджет на 2004 рік була призупинена дія пільг з оподаткування цих путівок податком на додану вартість. Унаслідок вартість путівок значно зростає. Фактично роботу багатьох дитячих закладів у першу зміну було зірвано. Водночас постановою Верховної Ради було рекомендовано відновити цю пільгу, і врешті-решт Кабмін надіслав відповідні пропозиції. Але занадто пізно. І ця пільга почала діяти лише в липні. Це після того, як переважну більшість путівок на весь літній сезон було уже реалізовано.
Також незрозуміло, чому, всупереч рекомендації Верховної Ради України, не було внесено зміни до чинного законодавства про скасування сплати податків за путівки для дітей, які їхні батьки отримали від роботодавців. Чим можна пояснити те, що Міністерство з питань надзвичайних ситуацій дуже пізно провело тендер на закупівлю путівок щодо оздоровлення дітей, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС. А в результаті процес їхнього оздоровлення розпочався лише в травні (нагадаю, в попередні роки — з січня).
Про недоліки. Знову мали місце непоодинокі факти несвоєчасного відкриття дитячих оздоровчих закладів. Серед «лідерів» аж ніяк не бідні області: Дніпропетровська, Донецька, Харківська, Одеська, Львівська, Автономна Республіка Крим — лише 67 закладів.
Хто дозволив відкривати дитячі оздоровчі заклади без погодження з відповідною державною санітарною службою? Це стосується Тернопільської, Одеської, Харківської областей — загалом майже 100 дитячих закладів. А що відбувається з харчуванням наших дітей? За даними відповідних служб, перевірялася організація харчування майже в 700 дитячих оздоровчих закладах і в 90 відсотках з них виявлено порушення. Зокрема, порушення технологій приготування їжі, низька якість продукції. Іноді — порції відпускалися меншої ваги, продукти закуповувалися через посередників за цінами, значно вищими від середніх по Україні.
Постає закономірне запитання: заклади відкриваються для оздоровлення дітей чи для збагачення їх керівників? Для того щоб обдирати і без того знедолених дітей з багатодітних сімей, дітей-інвалідів, сиріт, чорнобильців?
Уже традиційною стала проблема якісного кадрового забезпечення оздоровчого процесу. Лише вибіркові перевірки влітку цього року виявили факти неповного укомплектування кваліфікованими кадрами, скорочення штатного розкладу, слабкої організації виховної роботи. А все це призводить до нещасних випадків. Залишається без відповіді запитання щодо контролю за недопущенням зміни профілю під час приватизації, зокрема, спеціалізованих закладів і ефективного використання бюджетних коштів.
Ще приклад. Харківський завод «Кондиціонер» мав на Херсонщині прекрасний табір, який працював з травня по жовтень протягом багатьох років. Під час приватизації відбулося відчуження соціальної сфери і табір було передано Херсонському регіональному фонду держмайна. Той, в свою чергу, передав табір сумнівній фірмі з підставними особами і тепер там цілорічно проживають іноземні громадяни з Голландії — члени релігійної громади «Макаріши». Звернення і до Генпрокуратури, і до Фонду держмайна закінчуються відписками. Хто поніс відповідальність за такі неподобства?
Цих та багатьох інших проблем можна було б запобігти, якби вони були своєчасно врегульовані відповідним законом про необхідність розробки якого не раз наголошувалося в сесійній залі.
Тільки на законодавчому рівні можна визначити економічний механізм реалізації ресурсного потенціалу в галузі оздоровлення, запровадити обов’язкове страхування здоров’я і життя дітей на період оздоровлення, комплексне оновлення і зміцнення всієї інфраструктури, вирішити низку інших питань. Лише законодавчо можна розробити і затвердити стратегію розвитку галузі в оздоровленні і відпочинку не тільки влітку, а й цілорічно. Адже не можна визнати нормальним той факт, що розвиток мережі дитячих оздоровчих закладів відбувається переважно за рахунок збільшення кількості таборів з денним перебуванням при навчальних закладах, де влітку цього року оздоровилося понад 62 відсотки всіх дітей.
Це начебто вихід за куцого бюджетного фінансування, але чи є це прикладом повноцінного оздоровлення? Дешеве не завжди — раціональне. Ми пропонуємо уряду прискорити роботу щодо внесення до Верховної Ради відповідного законопроекту і розробити на його основі якісно нову загальнодержавну програму оздоровлення і відпочинку дітей в Україні. Це, по-перше. По-друге, ми завчасно проводимо день уряду із зазначеного питання наприкінці року, щоб не витрачати дорогоцінний час до початку нового оздоровчого сезону. Щоб відповідні органи виконавчої влади могли не тільки врахувати всі недоліки, а й вжити справді дійових заходів для організації повноцінного оздоровлення і відпочинку наших дітей влітку наступного року.
Катерина САМОЙЛИК,голова Комітету Верховної Ради України з питань молодіжної політики, фізичної культури, спорту і туризму.