Потреба вдосконалення антикорупційного законодавства останнім часом постала з новою силою. Адже боротьба з корупцією є однією з передумов вступу України до Європейського Союзу та обіцянок нової влади. Нині на розгляді у Верховній Раді України перебувають декілька проектів законів, спрямованих на посилення боротьби з корупцією. Один із вагомих — № 4780 «Про Національне бюро антикорупційних розслідувань», внесений депутатами з різних фракцій.

Про створення в державі єдиного антикорупційного органу говорять ще з 1993 року, цю ідею виношували різні уряди та президенти, однак далі ініціатив на папері справа не дійшла. Важливість дієвої боротьби проти корупції та створення спеціалізованих інституцій передбачено й міжнародними договорами — зокрема, Конвенцією ООН проти корупції, Кримінальною конвенцією Ради Європи про боротьбу з корупцією, а також рекомендаціями Україні з боку міжнародних організацій — Стамбульський план дій Організації економічної співпраці та розвитку (ОЕСР) та Групи держав Ради Європи проти корупції (ГРЕКО). У 2011 році у висновках і рекомендаціях ГРЕКО Україні утворення єдиного антикорупційного органу було визначено як одну з основних передумов входження нашої країни до ЄС.

Створення Національного бюро розслідувань, яке повинно розслідувати злочини, вчинені державними службовцями високого рангу, а також працівниками міліції та прокуратури, передбачає і новий Кримінальний процесуальний кодекс України. Згідно з Прикінцевими положеннями КПК, Бюро повинно бути створено протягом п’яти років. Нині ці функції переважно здійснює прокуратура. Про створення Антикорупційного бюро також ідеться і в Програмі діяльності Кабінету Міністрів України від 1 березня 2014 року. Утім, єдиної концепції щодо принципів, функцій, завдань та повноважень нового органу немає.

У законопроекті № 4780 пропонується створити новий автономний орган, котрий діятиме поза системою правоохоронних органів. Основною функцією нової структури буде виявлення та розслідування корупційних злочинів, що становлять особливу суспільну небезпеку. При цьому такий орган повинен відповідати міжнародним стандартам і бути незалежним від державних органів та політичного впливу, підзвітним громадськості, мати достатні повноваження для ефективної роботи — спеціальні оперативно-розшукові та слідчі заходи, доступ до фінансової інформації, фінансові ресурси тощо. Добір працівників антикорупційного бюро пропонується здійснювати на конкурсній основі.

Новий орган державної влади України передбачається створити як центральний орган виконавчої влади з правоохоронними функціями та спеціальним статусом. Основними функціями новостворюваного НБАР пропонується визначити досудове розслідування віднесених до його підслідності кримінальних правопорушень та проведення оперативно-розшукових заходів.

Через зміни до Кримінального процесуального кодексу України передбачається віднести до підслідності НБАР досудове розслідування, зокрема, таких корупційних злочинів — привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем; нецільове використання бюджетних коштів; видання нормативно-правових актів, що зменшують надходження бюджету або збільшують витрати бюджету; підкуп працівника державного підприємства, установи чи організації; прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою; підкуп особи, яка надає публічні послуги; пропозиція або надання неправомірної вигоди; викрадення, привласнення, вимагання військовослужбовцем зброї, бойових припасів, вибухових або інших бойових речовин, засобів пересування, військової та спеціальної техніки чи іншого військового майна, а також заволодіння ними шляхом шахрайства або зловживання службовим становищем тощо. Водночас НБАР не займатиметься справами про адміністративні правопорушення. Розслідування корупційних злочинів, вчинених працівниками НБАР, проводитимуть слідчі органи Служби безпеки України.

З початком роботи НБАР передбачається скасувати повноваження з досудового розслідування слідчих органів прокуратури. Пропонується утворити НБАР у складі центрального апарату та семи територіальних (міжрегіональних) управлінь. Окрім того, рішенням Кабінету Міністрів України (за поданням Директора НБАР) можуть бути створені додаткові місцеві управління (наприклад, у великих містах) у межах граничної штатної чисельності Національного бюро. Граничну чисельність НБАР пропонується встановити на рівні 1300 осіб. Директор НБАР призначатиметься Кабінетом Міністрів України на підставі результатів відкритого та прозорого конкурсного відбору строком на чотири роки.

«Повсюдна корупція та відсутність дієвих засобів її приборкання стали однією з головних причин масових протестів громадян України у листопаді 2013 р. — лютому 2014 р., — йдеться у пояснювальній записці до законопроекту. — Одним із шляхів покращення ефективності протидії корупції правоохоронними засобами є інституційна реформа органів, що здійснюють досудове розслідування та кримінальне переслідування у справах про корупційні злочини».

Коментар голови Комітету з питань боротьби з організованою злочинністю та корупцією Віктора ЧУМАКА:

— Верховна Рада України повинна невідкладно ухвалити закон щодо створення Національного антикорупційного бюро розслідувань. Є два альтернативні проекти законів щодо створення такого органу, але між ними є серйозні відмінності. По-перше, це призначення і звільнення керівника за чіткою процедурою. Друге — це передбачені законом зарплати працівників Бюро та його фінансування. Також це чітко визначені прокурори для розгляду корупційних справ. Сьогодні потрібно повністю змінювати систему, тому в Бюро мають працювати нові люди, які не повинні мати зв’язків з жодними представниками колишніх влад.

Нещодавно парламентом ухвалено важливий антикорупційний закон — ми посилили відповідальність чиновників за завідомо неправдиву інформацію в деклараціях. Окрім того, подарунки та будь-які інші речі, куплені на корупційні гроші, підлягатимуть обов’язковій конфіскації. Якісно та революційно змінити країну не можна за один день. Українські виборці мають зрозуміти, що поки вони голосуватимуть за гречку — при владі залишатимуться ті самі люди. Сьогодні кожен має зробити свій вибір.