Практик вважає 

Василь Зайченко, заступник начальника управління Департаменту ДАІ МВС України, полковник міліції:
— Новий закон запровадив систему покарання за неукладення договору страхування. Але це страхування не буде запроваджено в повному обсязі, тому що в нас немає ефективної державної системи контролю за стягненням штрафів. Після 1 січня (початку дії закону) ситуація буде така. Інспектор ДАІ зупиняє водія, який обов’язково повинен мати при собі договір страхування цивільної відповідальності, а інспектор має право його перевірити. Якщо договору немає, інспектор складає протокол встановленої форми і передає його до районної ДАІ за місцем проживання порушника або скоєння правопорушення. Рішення про стягнення штрафу прийматиме вже начальник відділення райдержавтоінспекції, оскільки відповідно до КпАП право приймати рішення за цим протоколом має працівник ДАІ з відповідним статусом. Після цього ви отримуєте квитанцію на сплату штрафу від 8,5 до 17 гривень. Одразу зауважу, що примусити правопорушника сплатити штраф працівники ДАІ не можуть. Теоретично ДАІ може подати на порушника позов до суду, однак судові витрати перевищуватимуть розмір штрафу, який треба сплатити. Окрім того, на сьогодні, якщо протягом двох місяців справу не буде розглянуто, то вона вже не підлягатиме розгляду (в реальному житті посприяти цьому правопорушник може дуже просто — не з’явившись на розгляд справи або неправильно назвавши свою адресу, адже в посвідченні її немає). Якщо квитанцію все-таки отримаєте, але протягом трьох місяців не сплатите штраф, знову не відповідатимете за порушення. Таким чином, можна буде спокійно їздити без договору страхування, і ніхто вам нічого не зробить. Єдина неприємність — це втрата часу, поки інспектор складе протокол або, щоб не витрачати дорогоцінний час, порушники даватимуть хабара інспектору. Практика свідчить, що за кордоном, якщо ви не сплатили штраф протягом 15 днів, його сума автоматично збільшується вдвічі. А в деяких країнах Латинської Америки діє автоматизована система обліку штрафів, і ви не пройдете техогляд, якщо у вас є несплачений штраф. У нас такої системи немає.
Стосовно перевірки наявності договору страхування. Сьогодні, якщо водій не порушує правила дорожнього руху і автомашина нібито технічно справна, то інспектор її не зупиняє. Очевидно, в законі треба було передбачити якусь наклейку на склі, як, наприклад, про проходження державного технічного огляду. До того ж, оскільки згідно з вимогами закону базу даних Моторно-транспортне бюро створюватиме без участі ДАІ, інспектор буде позбавлений можливості перевірити, підробний поліс чи ні. До речі, у всіх країнах світу автомобіль спочатку страхують, а потім реєструють. А в нас записано все навпаки.
Наступна помилка — положення закону, за яким страхове відшкодування може бути сплачено лише за обов’язкової наявності довідки про ДТП, оформленої працівниками ДАІ. В Україні минулого року було зареєстровано більш як 42 тисячі ДТП, а в Німеччині, для порівняння, — більш як два мільйони. Гадаю, всі розуміють, що незначна кількість ДТП, зареєстрованих в Україні, це не вияв дисциплінованості наших водіїв, а, навпаки, результат «мирних домовленостей» учасників ДТП. Отож з 1 січня, на мою думку, різко зросте кількість незначних ДТП (передбачаємо таке збільшення у 5—10 разів), і ми фізично не зможемо забезпечити виїзд наших працівників на кожну пригоду, створюватимуться пробки, що потягне за собою невдоволення людей. Тобто закладають систему, за якої власники (водії) транспортних засобів не будуть зацікавлені в укладенні договорів цивільної відповідальності. До речі, ДАІ зацікавлена в тому, щоб на ДТП, окрім працівників ДАІ, виїжджали представники страхових компаній. До того ж за умови відповідної підготовки працівників страхових компаній (страхових комісарів) ДТП без потерпілих могли б оформляти тільки вони. Водночас, звичайно, треба створити систему обліку всіх ДТП.
З огляду на викладене, доходимо висновку, що зазначені проблеми можуть знову звести нанівець спробу запровадити в Україні цей вид страхування. Люди знову зневіряться в системі страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів, і з’явиться ще один привід, коли працівник ДАІ може вимагати гроші.