Цікавий, неординарний, насправді новаторський проект за громадською ініціативою виконала група ентузіастів, котрі подарували українському суспільству новий Основний Закон, запропонувавши його до всенародного обговорення.
Розробники назвали цей принципово новий правовий твір функціонально обумовленою Конституцією Української Республіки, Конституцією солідарності та справедливості.
Як читаємо на обкладинці цього незвичного видання: «Конституція солідарності є засобом нормативного врегулювання і обґрунтування солідарних правових взаємовідносин між громадянами Української Республіки, незалежно від їх місця в суспільній ієрархії, посадових чи інших обов’язків».
Тобто в цю Конституцію закладено принцип взаємної відповідальності держави і суспільства, керівництва і громади, чиновника і громадянина. Конституція солідарності принципово відрізняється від попередніх своїм змістом, спрямованістю і закладеною в ній обов’язковістю використання в інтересах усіх громадян.
Конституція є функціонально обумовленою, бо вимагає від конкретних органів держави, посадових осіб, організацій і громадян виконання чітко визначених функцій в інтересах усієї Української Нації.
На відміну від попередніх Конституцій, які були лише деклараціями про наміри і мали переважно парадний характер, Конституція солідарності є робочою збіркою юридичних норм, призначених для обов’язкового практичного застосування.
У Конституції чітко сформульовано вимоги, які суспільство ставить перед державними службовцями, політичними партіями, громадськими організаціями і громадянами. Саме тому кожна стаття функціонально обумовленої Конституції солідарності складається з трьох частин:
— конституційна норма (вимога) стосовно функції, що має бути виконана відповідним органом, службовою чи іншою особою, зокрема громадянином;
— відповідальний орган (службовець), що контролює дотримання цієї норми;
— санкції, що накладаються за порушення зазначеної конституційної норми.
Саме завдяки такому зобов’язуючому підходу Конституція стає насправді Основним Законом прямої дії, а отже, справжнім фундаментом законодавства і прикладом практичної реалізації головного правового документа держави.
Конституція солідарності розкриває визначення принципових понять, що лежать в основі республіканського державного устрою і використовуються в процесі державотворення, а саме:
— республіки, тобто держави публічної (народної) влади;
— взаємної відповідальності, як умови солідарної системи державного устрою;
— Суспільного Постулату Солідарності;
— Гасла суспільної діяльності;
— критерію суспільної діяльності кожного державного і недержавного органу, службовця, кожної посадової особи, кожного громадянина України;
— Національної ідеї, національного питання і мовного питання;
— ідеології українського патріотизму і трьох Ідеалів Української Нації: морального, виховного, політичного;
— поділу влади на чотири складові, незалежні у межах своєї компетенції: законодавчу, центральну виконавчу, самоврядну та судову;
— уточнення Державних символів Української Республіки;
— головних обов’язків (функцій) кожного громадянина Української Республіки;
— вимог до політичних партій і громадських організацій.
Зокрема, політичним ідеалом Української Нації запропоновано визнавати такий оптимальний результат спільної наукової, господарчої, культурно-освітньо-виховної та міжнародної діяльності державних органів, установ, підприємств і організацій всіх форм власності, громадських організацій та окремих громадян, коли:
1) рівень безробіття в Україні не перевищує 3%,
2) рівень інфляції не перевищує 3% на рік,
3) сукупний державний борг не перевищує річної суми дефіциту державного бюджету,
4) сальдо балансу зовнішньої торгівлі є позитивним,
5) українська мова повсякденно використовується всіма громадянами Української Республіки на всіх рівнях спілкування, в усіх сферах, галузях і сегментах суспільного інформаційного простору,
6) за рівнем доходів на душу населення Українська Республіка входить до першої десятки країн світу,
7) за середньою тривалістю життя громадян Україна входить до першої десятки країн світу,
8) Україна повністю забезпечує себе необхідними джерелами енергії та сировини і не залежить від зовнішніх постачальників,
9) Збройні Сили Української Республіки та інші збройні формування, визначені цією Конституцією, за патріотичної участі всіх громадян здатні захистити незалежність, територіальну цілісність і суверенітет України,
10) за станом природного середовища і екологічними показниками Україна входить до десятки кращих країн світу,
11) за досягненнями своїх представників на турнірах, стадіонах і спортивних аренах Українська Республіка входить до десятки кращих країн світу,
12) Українська Республіка і українці користуються заслуженим авторитетом у всьому світі.
Маючи цей закріплений у Конституції і відомий всім громадянам дороговказ, уже не буде сенсу бавитися у передвиборчі обіцянки лідерів і партій, а потім виправдовуватися з посиланням на несприятливі обставини. Бо це є завдання, яке ми всі повинні вирішити, це — планка, яку будь-що треба подолати.
У цій Конституції вперше чітко визначено устрій громадянського суспільства, що повинен мати трирівневу адміністративно-територіальну структуру, зазначено відповідні функції врядування на кожному рівні з максимальною робочою деталізацією напрямків діяльності, обов’язків, повноважень, джерел фінансування і витрат. З особливою досконалістю, детально опрацьовано організаційно-правові норми самоврядування на місцевому рівні.
У розділі «Основні функції держави» визначено функції відповідних органів у сферах: оборона і безпека; служба захисту конституційних прав громадян; Державний Комітет Контролю; зовнішньополітичне відомство Української Республіки; сфера виховання, освіти і науки; господарча діяльність: планування, виробництво, фінанси; паливно-енергетичний комплекс; сфера оздоровлення і соціальної підтримки громадян; сфера культури і національної спадщини.
У цьому розділі, так само як в інших, багато новацій. Зокрема, у частині «Оборона і безпека» передбачено діяльність військових формувань територіальної оборони. У частині «Господарча діяльність: планування, виробництво, фінанси» визначено єдину податкову норму, у частині «Сфера оздоровлення і соціальної підтримки громадян» передбачено стимулювання самооздоровчої діяльності громадян тощо.
У частині «Служба захисту конституційних прав громадян» передбачено, зокрема, що ця служба повинна координувати діяльність префектів поліції, надавати їм всебічну допомогу; підтримувати діяльність регіональної поліції, надавати її співробітникам (зокрема, місцевим шерифам) кадрову, професійну й організаційну допомогу, зокрема, у сфері профілактичної роботи та громадських зв’язків.
Розділ «Центральні органи управління державою» вміщує функції і норми діяльності Національних Законодавчих Зборів Української Республіки, Ради Міністрів Української Республіки та її апарату, Президента Української Республіки та його канцелярії.
Чітко визначено вимоги, що пред’являються до кандидатів на високі державні посади, зокрема, на посаду Президента Української Республіки.
Розділ «Юстиція» вміщує норми діяльності й відповідальності Міністерства справедливості, прокуратури, судів і судочинства, а також Конституційного Трибуналу Української Республіки.
Для кращого розуміння предмета, перед текстом Конституції вміщено короткий екскурс в історію конституційного процесу — від «Руської Правди» до першої Конституції незалежної України.
Автори Конституції Української Республіки сподіваються, що це видання буде сприйнято із розумінням і знайде підтримку широких верств суспільства.
Віталій КОРЖ, народний депутат 4, 5, 6-го скликань.