29 березня Нотаріальній палаті України — недержавній професійній організації нотаріусів — виповнився один рік. На позачерговому з’їзді нотаріусів, який відбувся на початку цього року, президентом Нотаріальної палати України обрано Наталію ВАСИЛИНУ (на знімку), кандидата юридичних наук, доцента кафедри правосуддя юридичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Наталія Володимирівна є автором понад 20 наукових та навчально-методичних праць, співавтором чотиритомного «Довідника нотаріуса», визнаного кращим юридичним виданням 2000/2001 років. Ось уже 19 літ її життя та кар’єра нерозривно пов’язані з вітчизняною нотаріальною системою. Про своє бачення сьогоднішніх проблем і завдань нотаріату та шляхи їх розв’язання вона розповіла нашому виданню.

— Яким є ваше бачення ролі й місця Нотаріальної палати України в сучасній українській правничій системі?

— У жовтні минулого року Україна стала повноправним членом Міжнародного союзу нотаріату (МСЛН). Це неурядова організація, створена для просування і застосування світових фундаментальних принципів системи нотаріату латинського типу та принципів нотаріальної етики. Тому у вітчизняних нотаріусів виникла необхідність ближче ознайомитися з міжнародним досвідом ведення нотаріальних справ, постійно обмінюватися практичним досвідом з європейськими колегами. Також украй важливо гармонізувати та уніфікувати українські нотаріальні документи з міжнародними. Відтепер український нотаріат та НПУ як орган професійного самоврядування набули статусу суб’єкта міжнародних відносин.

— Членами НПУ можуть бути тільки державні нотаріуси чи приватні також?

— Членами НПУ можуть бути всі особи, які отримали свідоцтво про право займатися нотаріальною діяльністю. Відповідно до Статуту НПУ, членами Палати стають усі нотаріуси, які працюють у державних нотаріальних конторах, державних нотаріальних архівах або здійснюють приватну нотаріальну діяльність. До того ж згода нотаріуса на набуття членства в НПУ не потрібна.

Нині державні і приватні нотаріуси мають абсолютно однакові повноваження. І щоб люди довго не вибирали, до якого нотаріуса краще піти — державного чи приватного, — необхідно встановити єдині нотаріальні тарифи. Наразі така практика існує в багатьох країнах—членах МСЛН та відповідає міжнародній нотаріальній політиці. Адже однією з базових системних ознак нотаріату латинського типу є одержання нотаріусом плати за нотаріальні послуги відповідно до тарифу, розмір та порядок стягнення якого встановлюється державою. Встановлення єдиних тарифів забезпечить доступ найбільшої кількості населення до нотаріальних послуг та здорову конкуренцію між нотаріусами, що базуватиметься на якості роботи, а не на вартості нотаріальних послуг, яка сьогодні у приватних нотаріусів трохи вища.

— На яких напрямах діяльності Нотаріальної палати плануєте зосередитися насамперед?

— Завданням номер один є створення і налагодження роботи регіональних відділень Нотаріальної палати України в усіх без винятку областях і Києві. Адже це нонсенс, що в Києві, наприклад, де є півтори тисячі нотаріусів, досі немає відділення. Переконана, що саме регіональні представництва НПУ є запорукою реалізації основних ідей само-

врядності нашої професійної організації. Оскільки кожен голова регіонального відділення є членом Ради НПУ, то в такий спосіб буде забезпечена доступність до вищих органів самоврядування кожному члену Нотаріальної палати.

А ще ми розробили новий офіційний веб-сайт НПУ, він уже працює. Розміщуватимемо там максимум корисної інформації і для нотаріусів, і для звичайних громадян. Запрошую всіх відвідати оновлений сайт за адресою npu.іn.ua. Крім того, на сайті працюватиме «гаряча лінія», де надаватимуть фахові поради на всі питання, які зможе поставити будь-хто. Гадаю, що така «швидка допомога» стане надійним помічником і порадником у роботі кожного нотаріуса.

Уже вийшов друком №1-2 започаткованого нами нового періодичного видання «Нотаріат України», ось-ось побачить світ перший номер «Бюлетеня нотаріальної практики» — безкоштовного додатка до журналу, який буде присвячений темі «Спадщина з іноземним елементом». Запрошуємо всіх без винятку нотаріусів до активної співпраці — ми завжди раді новим авторам, відкриті до порад, пропозицій і критики.

— На з’їзді йшлося про необхідність налагодження співпраці з органами влади, зокрема з Міністерством юстиції України, з громадськими організаціями. Що плануєте робити в цьому напрямі?

— НПУ, безперечно, повинна консолідовано співпрацювати з Міністерством юстиції, головними управліннями юстиції, органами влади, правоохоронними органами. Зокрема, ми підготували Меморандум про співпрацю між Мін’юстом та НПУ. Відповідно до його положень будемо спільно вивчати, аналізувати та узагальнювати практику роботи державних та приватних нотаріусів.

Нотаріальна громада має бути активним учасником законопроектної діяльності. Ось, наприклад, на початку квітня відбулось засідання Робочої групи з підготовки проекту змін стосовно організації нотаріальної діяльності, до якої входять як представники НПУ, так і Мін’юсту. На засіданні було розглянуто питання з організації нотаріальної діяльності, правил ведення нотаріального діловодства, виконання функцій державного реєстратора речових прав на нерухоме майно, вдосконалення роботи Єдиних та Державних реєстрів, доступ нотаріусів до інших електронних реєстрів та деякі інші. Члени Робочої групи наразі займаються підготовкою змін та поправок до відповідних законопроектів, а також до Порядку вчинення нотаріальних дій, які буде передано до Міністерства юстиції України.

У найближчих планах — участь у проведенні Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої 10-річчю ухвалення Цивільного процесуального кодексу України.

— Так, питання посилення авторитету нотаріальної професії сьогодні надзвичайно актуальне. Як плануєте підвищувати професійний імідж нотаріусів?

— Підвищення професійного іміджу нотаріату — це завдання і Нотаріальної палати, і кожного окремого нотаріуса. Хоч як прикро, але питання повернення довіри населення до нотаріусів і оформлюваних ними документів актуальне як ніколи.

Нещодавно НПУ виступила зі зверненням стосовно пропозиції народного депутата України Cергія Міщенка внести до Цивільного кодексу України та Закону України «Про нотаріат» зміни, відповідно до яких посадові особи органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де немає нотаріусів, отримуватимуть право здійснювати нотаріальні дії щодо спадщини. Фактично це призведе до дестабілізації процесу отримання спадкового майна. Оформлення спадщини відбувається за досить складною юридичною процедурою, тобто логічно, що виконувати її повинні люди із спеціальною юридичною освітою. Саме тому цей обов’язок покладається на нотаріусів.

— Якісь напрацювання попереднього складу НПУ плануєте розвивати?

— Безперечно. Сприятимемо діяльності Всеукраїнської благодійної організації «Фонд допомоги нотаріусам», створеній при УНП з метою надання благодійної допомоги нотаріусам, що потрапили в біду. За два роки своєї роботи Фонд надав нотаріусам та їхнім сім’ям фінансову допомогу загальною сумою 367 тисяч гривень. Вважаю, надзвичайно важливо, щоб людина, яка потрапила в біду, не почувалася самотньою, кинутою напризволяще. Підтримка колег по цеху дасть їй сили піднятися, подолати труднощі й піти далі.

Для підвищення професійного рівня нотаріусів було створено Товариство з обмеженою відповідальністю «Інститут підвищення кваліфікації». На розширеному засіданні Ради Нотаріальної палати прийнято рішення про продовження його роботи. Плануємо не тільки вдосконалити форми подачі актуального для нотаріусів матеріалу на одноденних короткотермінових семінарах та всеукраїнських конференціях, а й запровадимо новий формат підвищення кваліфікації нотаріусів та їх помічників у вигляді колоквіумів.

І далі працюватимуть комісії, створені при НПУ, зокрема: Комісія з питань професійної етики нотаріусів; Комісія з роботи з молодими нотаріусами; Комісія з розвитку фізичної культури, спорту, творчості і мистецтв. Комісія з міжнародного співробітництва також продовжить свою роботу в новому форматі, підтримуючи дружні відносини з нотаріальними палатами Грузії, Вірменії, Казахстану, Латвії, Литви, Естонії, Білорусі, Російської Федерації. І ця географія розширюватиметься. У лютому на засіданні Керівної ради Міжнародного союзу нотаріату було обрано та затверджено чотири кандидатури, рекомендовані Нотаріальною палатою України як члени комісій та робочих груп на легіслатуру 2014—2016 років. Зокрема, до Комісії з європейських справ було обрано мене, до Комісії із соціального нотаріального захисту ввійшов Олександр Бєднов, приватний нотаріус Мелітопольського міського нотаріального округу, до Комісії з тем і конгресів — Оксана Головатенко, приватний нотаріус Запорізького міського нотаріального округу, до Комісії з нотаріальної деонтології — Сабріна Сибіга, приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу.

— Чи плануєте запроваджувати якісь нововведення в роботі Нотаріальної палати? Якщо так, то які саме?

— Для забезпечення прозорості діяльності НПУ, на відсутність якої прозвучало багато нарікань на позачерговому з’їзді, було внесено зміни і доповнення до Статуту НПУ, попередньо обговорені членами редакційної комісії. Відповідно до них створюються регіональні відділення Палати на місцях (про що я вже згадувала), голови відділень обираються загальними зборами нотаріусів регіону, за посадою голови відділень входять до Ради НПУ. Строк повноважень усіх органів — чотири роки. Також вносяться зміни до порядку скликання чергового та позачергового з’їздів нотаріусів, кворуму на з’їзді та ін. З огляду на внесення змін до Статуту НПУ обрано Комісію з питань професійної етики. Сподіваюся, що ці новації сприятимуть поліпшенню роботи і Нотаріальної палати, і нотаріусів у регіонах, а отже, і якості послуг, які вони надають.

Надзвичайно актуальним сьогодні є питання економії коштів як у країні загалом, так і в Нотаріальній палаті зокрема. Для оптимізації роботи центрального апарату НПУ було прийнято рішення про істотне зменшення орендованої нами площі та зниження кількості штатних працівників Палати. Це вже зроблено.

Спілкувалася Оксана ЛЕВЧУН.