Як можна було «виштовхнути» зі школи трудове навчання, реформувати навчальні та навчально-виробничі комбінати так, що їх не стало зовсім? Чому ж капіталісти у всьому світі змалку привчають своїх чад до роботи, а ми зосередилися на «зімбабвійському» варіанті — готуємо безліч економічно-юридичних неуків?
Освіта втратила зв’язки із виробництвом, ми відмовилися від використання продуктивної праці в навчальному процесі. Погляньте на наші школи, дитячі садочки, станції юних натуралістів тощо: чи в багатьох із них ви побачите зелені сади або навчально-дослідні ділянки? Чи вчать на найродючішій землі дітей хліборобів молоти зерно, пекти паляницю?
Досягнення нової якості вітчизняної освіти неможливе без поліпшення матеріально-технічної бази установ. Відрадно, що починає відроджуватися шкільне будівництво, і в цьому пряма заслуга органів місцевої влади. Водночас триває процес розтягування матеріальної бази освіти і науки. Передача будинку Українського науково-дослідного інституту цукрової промисловості Центрвиборчкомові, намір Академії адвокатури України приватизувати будівлю Міжрегіонального вищого професійно-технічного училища зв’язку у Києві, події навколо столичного військового ліцею імені Івана Богуна — тому яскраве підтвердження.
Проведено парламентські слухання з питань розвитку вищої освіти і день уряду про дотримання законодавства щодо розвитку науково-технічного потенціалу та інноваційної діяльності в Україні. Прийняті постанови Верховної Ради України «Про рекомендації парламентських слухань «Про стан і перспективи розвитку вищої освіти в Україні» та «Про дотримання законодавства щодо розвитку науково-технічного потенціалу та інноваційної діяльності в Україні» визначають перспективи для подальшого розвитку науки і вищої освіти в Україні. Верховна Рада України прийняла підготовлений комітетом Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (у сфері вищої освіти)», які дають реальну можливість поліпшити фінансово-економічне становище вищої освіти, ефективніше використовувати наявні фінансові ресурси, додатково залучити для підготовки фахівців кошти підприємств і установ, зменшити фінансовий тиск на витрати населення для здобуття освіти. Та щоб він почав діяти, треба подолати президентське вето.
Стаття 85 Конституції України дає комітету право парламентського контролю. Ми повинні зробити все можливе, щоб в Україні не було жодного голодного учня, жодної дитини, яка не навчається. Для цього ми маємо величезний ресурсний потенціал — депутати місцевих рад, серед яких понад 10 тисяч педагогів.
Ми вступили в надзвичайно складний період політичного життя. Хочу уклінно просити наших шановних урядовців не допустити втягування педагогічних працівників у незаконні й неконституційні процеси, не знущатися з учителів, не тиснути на опонентів і не викручувати їм руки. Хтось аргументовано агітуватиме за єдиного кандидата від влади, комусь симпатичний кандидат опозиційний, комусь якийсь інший, бо є з кого вибрати, але це не повинно впливати на вчительську роботу, зарплату, благополуччя.
Ми повинні виховувати й берегти здібних організаторів, а не розганяти щорічно керівників управлінь освіти, директорів після кожних виборів, через політичну кон’юнктуру. Цій ганьбі слід покласти край. Вважаю, уряду давно час здійснити кроки для вдосконалення структури управління освітою. Хіба це правильно, коли в районі чи місті на десятки, а подекуди сотні шкіл, дитячих садків, позашкільних установ тримають відділ освіти із трьох-чотирьох осіб? Хіба може бути функціонально спроможним управління освіти облдержадміністрації, де працює півтора десятка фахівців? А чисельність працівників Міністерства освіти України взагалі сміховинна. Вона вдвічі—втричі менша від потреби і набагато менша від аналогічних органів управління у європейських країнах.
З нагоди свята знань хочу привітати трудівників освітянської галузі з початком нового навчального року. Бажаю натхнення і великої витримки, щоб усе, про що сказано, реалізувалося, щоб свята справа виховання і навчання молоді була у великій пошані в державі!
Станіслав НІКОЛАЄНКО, голова Комітету Верховної Ради України з питань науки та освіти.