Чому в селах школярі мріють про місто, а вчителі розводять худобу?
У  творах на тему «Як я провів літо» сільські діти зазвичай пишуть про роботу в полі. Якщо раніше вони працювали з виховною метою, то тепер виходити на просапування змушує незадовільний матеріальний стан школи. Спочатку брав сумнів, чи заплатять гроші, але вже нині є впевненість у порядності керівників господарств. Хтось із них перераховує навчальному закладу гроші, інший — ремонтує приміщення або забезпечує продуктами. Із набутими навичками роботи на землі і розвинутим почуттям колективізму діти опанували ще й життєвий урок про те, що загальна середня освіта — це лише декларація, яку держава не поспішає підкріплювати фінансово.
Мар’їнський район на Донеччині — один із таких, що може похвалитися і успіхами учнів, і міцними педагогічними колективами. Навіть тим, що незважаючи на прийняту програму оптимізації навчальних закладів, у районі не закрили жодної школи. Але проблеми в сільських осередках освіти стосуються всіх, навіть кращих у цьому розумінні районів, про що йшлося на «круглому столі», організованому «Голосом України».
Оптимізація без оптимізму
Школа в селі — більше, ніж просто школа. Це — центр інтелектуального розвитку, а ще джерело звичайної побутової допомоги, наприклад, старим самотнім людям. Тому скорочення мережі шкіл і дитячих садочків сприймають як проблему соціальну, а не лише фінансову. Тим часом, за підрахунками районної організації профспілки працівників освіти і науки, до 2010 року кількість першокласників скоротиться удвічі.
— Відтак виникає проблема неповного кадрового забезпечення в школі, — каже голова районної організації профспілки Людмила Маврова. — Кількість годин буде різко зменшено, так само і ставки. Тоді що робити? Одному вчителеві викладати всі предмети?
У такому разі сільські діти будуть обмежені в правах отримати повноцінну освіту. Щодо сівачів «розумного, доброго, вічного», то вони виживають за рахунок підсобного господарства. Для прикладу Людмила Маврова навела слова однієї досвідченої вчительки: «Як же мені атестуватися на вищу категорію, коли маю дві корови? Господарство забирає чимало часу». Все-таки однозначно педагог повинен займатися своєю справою.
Вийшли в поле школярі
Директор Дачненської сільської школи Віра Грібанова заступила на посаду п’ять років тому, коли з усього техобладнання заклад мав старенький магнітофон «Весна». Понині із бюджету фінансувалися лише зарплата і комунальні послуги. На усе інше — відрядження, ремонт, нові книжки, комп’ютери — коштів передбачено не було. Віра Грібанова, виходячи з набутого досвіду, бачить такі шляхи додаткового фінансового надходження сільській школі:
— робота школярів на полях господарств-шефів;
— закріплення за школою земельних ділянок, щоб навчальний заклад міг отримувати доходи;
— надання шефської допомоги, зокрема, безплатне виділення транспорту, організація харчування школярів, придбання матеріалів для ремонту, оргтехніки.
Якраз із шефами Дачненській школі пощастило: закладом опікується агроцех № 45 Маріупольського металургійного комбінату імені Ілліча. Потужні можливості великого промислового підприємства дали змогу цього літа в школі розпочати капітальний ремонт, якого не було 150 років.
На думку вчителя-методиста Новоукраїнської загальноосвітньої школи Георгія Бойка, участь у фінансуванні сільської школи великих промислових підприємств — реальний вихід. Однак відносини мають бути максимально прозорі: скажімо, допомогу отримує краща школа, кращий учень.
Між іншим, Георгій Бойко — один із небагатьох чоловіків-учителів на селі, до того ж кваліфікований педагог. Новоукраїнська школа має комп’ютерний клас із виходом у Інтернет, телевізор, відеокамеру, відеомагнітофон. Все це дало змогу подолати певну ізольованість і вчителів, і учнів.
— 80 відсотків професорів — виходці із сільської школи, —зауважує Георгій Володимирович. — То чому маємо орієнтуватися лише на сільськогосподарські чи робітничі професії? Не розумію, як можна скорочувати години на інформатику, фізику, історію. Нехай навантаження на вчителя буде менше, але викладання якісніше. І звичайно, потрібне державне замовлення. Нам буде легше, коли ми знатимемо, кого саме готуємо.
Живе джерело і блага цивілізації
Працелюбність, стриманість, скромність притаманні сільським дітям. Вони, немов живе джерело. Але їм бракує уваги з боку батьків, які з ранку до ночі працюють на роботі або по господарству. На самооцінці хлопців і дівчат з глибинки позначається навіть відсутність благ цивілізації, вважає психолог методичного кабінету районного відділу освіти Олена Голуфтова.
Нині у школі часті конфлікти через майнове розшарування. Порізано дорогий шкіряний плащ однієї з учениць. З’ясувалося, зробила це однокласниця — дівчина красива і здібна, але з бідної родини...
Красномовний випадок стався у Дачненській школі. На випускний вечір усе село сходиться подивитися на дівчат. Так от, цього року сільські тітоньки були шоковані: параду суконь не було! Річ у тім, що у випускному класі дві-три дівчини не могли собі дозволити обновки. Тоді весь клас вирішив виявити солідарність: випускниці вбралися у забуті шкільні форми із мереживними комірцями і білими фартушками. Лише одна одинадцятикласниця ніяково тулилася у сукні за 600 гривень...
Цей благородний вчинок випускників — мабуть, найкраща оцінка вчителеві, котрий, незважаючи на знецінення у суспільстві понять доброти, чесності, співчуття, зумів створити доброзичливу, чуйну атмосферу в учнівському колі.
Коментар
Людмила Зайцева, начальник відділу освіти Мар’їнської райдержадміністрації:
— Сільська школа — не лише географічне поняття. Вона є центром культурного життя села, гарантом його стабільного розвитку. Щоб зберегти дошкільні заклади, школи із малою наповнюваністю, планується створити навчально-виховні комплекси «дитячий садок—загальноосвітня школа». Торік в області розпочато створення навчально-виховних об’єднань, шкільних округів. Це допоможе зберегти мережу загальноосвітніх закладів у сільській місцевості, підвищити якість, доступність і ефективність освіти.
Тетяна ЗбІцька, начальник фінансового відділу Мар’їнської районної держадміністрації:
— Хоча наш район виграє, у порівнянні з іншими, через вищу наповнюваність класів, проте наявного фінансового ресурсу вистачає лише на зарплату, енергоносії тощо. Освітянам певним чином допоможе обіцяна Кабінетом Міністрів субвенція на надання пільг за комунальні послуги сільським працівникам соціальної сфери. І, звичайно, треба переглянути навантаження сільського і міського вчителя. За законом, учитель повинен мати 18 годин на тиждень. Але класи закриваються, і повного навантаження не виходить. Утім, не може хімік або фізик дати якісні знання з біології чи географії...