Доставка періодики залишається на сьогодні надзвичайно гострою проблемою.
Верховна Рада закликала відповідні виконавчі структури не керуватися виключно відомчими інтересами, а здійснювати свій головний обов’язок: служити суспільству і кожній людині зокрема. Президент своїми указами вимагав забезпечити доступність інформації для кожного громадянина. Рада національної безпеки і оборони вказала на необхідність захищати вітчизняний інформаційний простір.
Попри все це, «Укрпошта» продовжує доставляти періодику в окремі райони неритмічно.
Про ці проблеми сьогодні розмова із першим заступником голови Комітету з питань свободи слова та інформації Сергієм Правденком.
РЕД.: «Голос України» опублікував листа мешканця села Городище Бориспільського району Київщини Івана Фесенка.
Наш шановний передплатник пише, що газети їм доставляють один раз на тиждень.
ПРАВДЕНКО: Я щойно проїхав кілька регіонів і в багатьох селах така сама ситуація. Може, комусь інколи щастить, коли двічі-тричі на тиждень привозять газети. Тобто немає й мови ні про оперативне інформаційне державне забезпечення, ні про вчасне надходження приватних оголошень. Але вибачте за порівняння: ніхто не їсть борщ у п’ятницю, коли замовили його ще в середу.
РЕД.: Ми провели за допомогою власних кореспондентів у регіонах аналіз доставки періодики. Одеська, Івано-Франківська, Львівська, Хмельницька, Тернопільська, Житомирська, Черкаська, Дніпропетровська, Вінницька, Закарпатська області, Кримська автономія — тут у районах газети доставляють на другий, третій день, а інколи і раз на тиждень. Констатація цих фактів, Сергію Макаровичу, річ дуже хороша. Але ж повинні бути якісь дії.
ПРАВДЕНКО: Я вважаю, що стратегія «Укрпошти» просто помилкова. Вони взяли курс на власну доставку, тобто автомобілями. Відмовилися від послуг залізниці. Раніше вже вранці періодика була в обласних центрах, а звідти на автомобілях розвозили до райцентрів та всіх населених пунктів. Мені здається, що «Укрпошта» просто бажає мати своє транспортне господарство. Перетворили поштові відділення на невеличкі «магазини», де продаються пральні порошки, мило, газети тощо. З економічної точки зору все це можна зрозуміти, бо «Укрпошта» на одній періодиці не виживе. Але, схоже, преса стала не основним її товаром, а другорядним. За всього розуміння проблем поштовиків треба повертатися до перевіреного досвіду — доставка преси з Києва поїздами.
Переконаний, що це знизить собівартість доставки, хоча б щоб там казали про великі тарифи на залізниці. Тепер, коли утворено Міністерство транспорту та зв’язку, загалом можна домовитися.   Тим паче що залізниця за останні роки стала високорентабельною державною структурою.
Ми, нарешті, зробили те, що є у більшості європейських країн: утворили Міністерство транспорту і зв’язку.
До речі, кілька тижнів тому від імені фракції «Демократичні ініціативи—Народовладдя» я з цією пропозицією виступив на пленарному засіданні Верховної Ради. Також фракція звернулася з офіційним листом до Прем’єр-міністра України Віктора Януковича з тим, щоб уряд розглянув цю проблему.
РЕД.: Можливо, тепер вдасться уникнути проблеми, про яку говорив керівник «Укрпошти» Мухін: що «Укрзалізниця» виставила величезні тарифи на поштові перевезення.
ПРАВДЕНКО: У мене склалося враження, що «Укрпошта» просто взяла до відома повідомлення «Укрзалізниці» про тарифи, а не шукала виходу. А далі скористалася ситуацією і почала шаленими темпами збільшувати своє автогосподарство.
«Укрпошта» не проводила зустрічі, не ініціювала «круглі столи» в нашому комітеті у Верховній Раді. Не було широкого обговорення проблеми. Ми тільки фіксуємо, що періодика надходить один раз на тиждень. Ніби так і має бути, ніби з цим треба змиритися. Кажуть, що краще вони працювати не можуть. Як не можуть, коли раніше працювали!
РЕД.: Не цікавилися позицією транспортників?
ПРАВДЕНКО: Свого часу я передав Георгію  Миколайовичу Кірпі    листа. Він мені відповів, що «Укрзалізниця» направила на ім’я генерального директора «Укрпошти» Мухіна прохання надати свої конкретні пропозиції з відновлення перевезень пошти залізничним транспортом, які буде розглянуто з метою прийняття відповідних рішень.
РЕД.: Сергію Макаровичу, сьогодні доставка преси прямо пов’язана з виборами. Неритмічність, несвоєчасність надходження періодики не йде на користь агітаційній кампанії жодного кандидата у Президенти.
Крім того, є закони, які набирають чинності з дня опублікування. Інші регламентні документи: укази Президента, постанови Кабміну, зміст яких мають вчасно знати громадяни. А тепер уявіть собі ситуацію, коли люди отримують газету раз на тиждень.
ПРАВДЕНКО: Ви абсолютно праві. Закони приходять до людей із запізненням, важливі виступи кандидатів у президенти, заходи з пенсійної реформи, яка всіх дуже цікавить, про підвищення зарплати, стипендії студентам тощо.
Передплатники мають подавати на «Укрпошту» до суду за заподіяння моральних і матеріальних збитків у зв’язку з доставкою інформації із запізненням.
Я вважаю, враховуючи і президентську кампанію, і те, що людина має  отримати вчасно інформацію, уряд повинен в це втрутитися. Як варіант, можливо оперативно скласти графіки виходу найтиражніших у Києві газет (10, 15, 25 провідних видань) відповідно  до розкладу руху поїздів, одне слово, повернутися до відпрацьованого досвіду.
РЕД.: Ви, як член фракції «Демократичні ініціативи—Народовладдя», перший заступник голови Комітету з питань свободи слова та інформації, перейматиметеся цією проблемою до кінця?
Наприклад, написала «Укрзалізниця» листа «Укрпошті» з пропозицією співпраці. Це не зобов’язує Мухіна відповідати залізниці. Він може взагалі знехтувати цим листом, не звернути на нього уваги. Він продовжуватиме свою роботу в тому напрямі, який його влаштовує.
Все-таки ваш комітет та фракція як частина парламенту — найвищого законодавчого органу — мають більше повноважень і можливостей вплинути на ситуацію, щоб вона якось вирішилася.
ПРАВДЕНКО: Спробую протягом липня, серпня звернутися з листами до Кабінету Міністрів. Якщо це не спрацює, тоді у вересні на сесії Верховної Ради розв’язуватимемо цю проблему.
РЕД.: Можливо, це буде закон?
ПРАВДЕНКО: Гадаю, так. У закони «Про поштовий зв’язок» і «Про транспорт» треба буде вносити зміни.
РЕД.: Це буде добре. Однак треба визначити відповідальність за невиконання законів. Можливо, й кримінальну.
Є наказ від 5 серпня 1994 року № 115 із останніми змінами від 19.01.2000 р., який зобов’язує «Укрпошту» доставляти періодику в день виходу у світ. Ніхто цей наказ не виконує. Людина залишається на своїй посаді, ігноруючи накази.
Ще одне. За ініціативи вашого комітету було прийнято поправку до Закону «Про бюджет», де відновлено пільги для друкованих засобів масової інформації зі сплати ПДВ.
До мене зверталися головні редактори з регіонів, які повідомляли, що поштовики не поспішають повертати взяті колись кошти.
Мені здається, що комітет міг би взяти ситуацію на контроль.
ПРАВДЕНКО: Якщо вже рішення прийнято, то треба звернутися до Конституційного Суду за роз’ясненням.
Ми, коли вносили зміни, та й перед голосуванням я на це звернув увагу, передбачали поновлення пільг з 1 січня. Віктор Янукович на нараді в Житомирі однозначно сказав про відновлення пільг з 1 січня. Тепер це все треба довести до Податкової адміністрації, «Укрпошти».
РЕД.: Сподіваємося, що це відбудеться, і ЗМІ скажуть вам спасибі.
P. S. Після підписання Президентом Леонідом Кучмою Указу «Про утворення Міністерства транспорту та зв’язку України» перший заступник голови Комітету з питань свободи слова та інформації Сергій Правденко мав розмову з Міністром транспорту та зв’язку Георгієм Кірпою.
— Після ретельного аналізу справ становище поштовиків буде поліпшено. Постараємося збільшити заробітну плату. Обов’язково повернемося до доставки періодики залізницею на прийнятних для газетярів умовах, — наголосив Георгій Кірпа.