Що мають зробити законотворці та які першочергові законопроекти ухвалити для реальної децентралізації влади та надання більших повноважень регіонам, обговорили вчора учасники експертної групи з питань законодавчого забезпечення децентралізації влади та реформування місцевого самоврядування на чолі з Головою Верховної Ради Володимиром Гройсманом.
На початку зібрання глава парламенту відзначив, що процес децентралізації влади вже фактично запущено і зроблено перші кроки. Але цього недостатньо і потрібно рухатися далі.  
В. Гройсман наголосив, що парламент має прийняти не поодинокі, а цілісні системні рішення, пакети законів, які дозволять створити комплексну цілісну систему самоврядування. У жовтні нинішнього року в Україні відбудуться чергові місцеві вибори, тож законодавці мають встигнути до цього часу розробити і ухвалити відповідні законодавчі зміни, у тому числі й зміни до Конституції.
Для опрацювання законопроектів щодо децентралізації влади та нового закону про вибори до місцевих рад у парламенті створено робочу групу за участю представників усіх фракцій, експертів, громадських організацій, спостерігачів від Ради Європи. В. Гройсман запропонував експертній групі напрацювати покроковий план з розробки пакета відповідних законопроектів, щоб вийти на узгоджені проекти рішень. Водночас керівник парламенту висловив думку, що новий виборчий закон має бути ухвалено парламентом до кінця квітня. Експертна рада діятиме на громадських засадах, але на постійній основі, щоб під час опрацювання законопроектів було враховано не лише думку різних фракцій, а й експертів та керівників місцевого самоврядування.
Наразі експертна група опрацьовує низку законопроектів з питань децентралізації влади, зокрема:
— зміни до Конституції;
— про засади адміністративно-територіального устрою;
— про місцеве самоврядування;
— про виконавчі органи влади;
— про органи самоорганізації населення;
— про місцевий референдум.
Процес внесення змін до чинного законодавства щодо місцевого самоврядування, підкреслив В. Гройсман, має відбуватися паралельно з процесом внесення конституційних змін. Водночас деякі кроки можуть бути зроблені й без змін до Основного Закону.
У запропонованих змінах до законодавства щодо децентралізації влади та реформи самоврядування є багато цікавих новацій. Крім того, під час засідання експертної групи пролунало й чимало оригінальних пропозицій. Зокрема, директор з питань науки та розвитку Інституту громадянського суспільства Анатолій Ткачук запропонував для проведення реформи створити спеціальний урядовий комітет для оперативного узгодження всіх проблем, які виникатимуть у процесі децентралізації, а також регіональні комітети. На його думку, має бути визначено нові межі та центри районів, а система місцевого самоврядування має бути трирівнева.
Народний депутат попереднього скликання, а нині незалежний експерт Юрій Ганущак висловив думку, що реформа і зміна адміністративно-територіального устрою є неминучою, бо територіальні одиниці в Україні нині є не одномірні за доходами і видатками. Водночас експерти дійшли висновку, що змінювати межі регіонів, тобто областей, не треба, адже вони відповідають європейській системі NUTS. А серед найоригінальніших пропозицій до реформи самоврядування — змінити термін «район» на «повіт», запровадити виборну посаду «старости» села. Запровадити «паспорт громади», у якому має бути визначено наявність всіх державних і соціальних установ — місцевих органів влади, лікарень, шкіл, нотаріусів тощо; створення «госпітальних округів» для надання різнорівневої медичної допомоги. Пролунали також пропозиції відновити адміністративний устрій і межі районів України, як у 1940 році -по 30 тисяч населення кожен.
Представники депутатських фракцій і груп висловили власні пропозиції щодо реформування системи місцевого самоврядування у країні, наголосивши на потребі збільшення повноважень місцевим громадам.
 
Коментар
 
Сергій Чернов, голова Харківської обласної ради, президент Всеукраїнської асоціації районних і обласних рад:
 
— Децентралізація влади — це питання безальтернативне для того, щоб ми зберегли країну, щоб рухалися в розвитку, і щоб дати стимул для місцевого самоврядування, посилити вектор регіональної політики. Єдине, ми дуже запізнилися з такими рішеннями. Коли говорять про збільшення повноважень, дехто каже лише «дайте гроші». Але це абсолютно не правильний підхід, треба дати більше можливостей для того, щоб заробляли кошти на місцях, змінити Податковий, Бюджетний кодекси, і перші кроки вже зроблено. Щоб територіальні громади мали стимули, щоб від них залежало наповнення доходної частини. Однак це — велика відповідальність. І сьогодні багато місцевих керівників і депутатів не готові до цього. Дехто із керівників вважає, що краще отримати дотації, аніж більше повноважень. Однак повинно йтися про концентрацію кадрового ресурсу, зміцнення менеджменту, про те, як використати Бюджетний і Податковий кодекси, землю, місцеві ресурси, підприємців, середній і малий бізнес, великотоварне виробництво на благо громади. Потрібна системна робота і планування та формування бюджету не лише на рік, а на довгострокову перспективу — на три-п’ять років. Не можна жити одним днем, одним роком.
 
Під час засідання.
Фото Анастасії СИРОТКІНОЇ.