Як збільшити розмір соціальних допомог та виплат, щоб не постраждали інтереси ані роботодавців, ані працівників? Цій проблемі було присвячено «круглий стіл» у Комітеті Верховної Ради з питань соціальної політики та праці.
Нинішня ситуація з фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування неоднозначна. За відповідними законами в Україні створено чотири державні страхові фонди: від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, на випадок безробіття, у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням і похованням, пенсійного страхування. Ці фонди діють за рахунок внесків роботодавців і застрахованих осіб. Саме з них опплачують лікарняні листи, матеріальні допомоги, пенсії та інші соціальні виплати. Створення п’ятого фонду медичного страхування все ще на стадії законопроектів, чотири з яких перебувають на розгляді у парламенті.
Однак наповнення цих фондів не задовольняє всі потреби. І хоча за Конституцією всі соціальні виплати повинні бути не нижчими за розмір прожиткового мінімуму (а він нині становить 365 грн.), лише розмір одноразових виплат на народження дитини та на поховання перевищує цей показник. Тоді як інші грошові допомоги взагалі непомірно малі: аж 85 гривень по догляду за дитиною до трьох років, 90 гривень по безробіттю. До того ж вони обкладаються прибутковим податком. За словами голови комітету Василя Хари, проблема з наповненням страхових фондів пояснюється передусім низьким рівнем зарплати працівників. Маленькі зарплати — маленькі відрахування, а отже, й обмежені можливості соціальних фондів.
Щоб наповнити фонди соцстраху, лунають різні пропозиції, більшість із яких зводяться до збільшення відрахувань. Але за рахунок кого? Роботодавців? Застрахованих осіб, тобто всіх нас? Роботодавці вважають, що й нинішні відрахування з фонду оплати праці є непосильними, і пропонують скоротити їх до 20%. Великі соцвнески призводять до намагання багатьох роботодавців або приховати справжній розмір зарплати їх працівників, або виплачувати їм низьку зарплату. А якщо збільшити відрахування із зарплат громадян, більшість з яких не дотягує навіть до розміру прожиткового мінімуму, це може спричинити черговий соціальний вибух.
На думку президента Спілки орендарів і підприємців України Віктора Хмільовського, треба запровадити регресний розмір нарахування на фонд заробітної плати — чим вищу зарплату платитимуть роботодавці працівникам, тим меншими мають бути відсотки відрахувань із фонду оплати праці. Це стимулюватиме виведення зарплат із тіні на зразок того, як діє з нинішнього року закон про доходи фізичних осіб. До того ж слід ретельніше контролювати використання коштів фондів соцстраху. Чому для збільшення соціальних виплат та допомог грошей бракує, а натомість виростають будинки-палаци фондів?
Учасники «круглого столу» рекомендували Кабінету Міністрів забезпечити виділення в повному обсязі коштів на фінансування передбачених законами України додаткових гарантій для застрахованих осіб, матеріального забезпечення і надання соціальних послуг безробітним із числа незастрахованих осіб, унеможливити вилучення коштів фондів державного соцстрахування на цілі, не передбачені відповідним законодавством, визначити єдині підходи до формування бази для нарахування страхових внесків тощо.