Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг зареєструвала перші в Україні недержавні пенсійні фонди, що, на думку фахівців, стане значним поштовхом у справі реформування вітчизняної системи пенсійного забезпечення. Про переваги недержавної системи, її роль у соціально-економічному житті країни та майбутні шляхи розвитку розповідає Федір Шпиг, народний депутат України, співавтор багатьох законопроектів з пенсійного забезпечення та президент банку «Аваль», що перший в Україні створив недержавні пенсійні фонди.
— Федоре Івановичу, наскільки міцними підвалинами для подальшого реформування системи пенсійного забезпечення стане створення перших недержавних пенсійних фондів?
— Я назвав би початок реєстрації дуже важливим етапом, якщо хочете — історичною віхою у реформуванні системи пенсійного забезпечення України загалом. Всім нам добре відомо, що чинна в нашій державі до останнього часу пенсійна система далека від справедливості та була не здатна захистити людей похилого віку від бідності. Тому ще в перші роки незалежності України було прийнято документи з концептуальних засад пенсійної реформи, а в липні 2003 року Верховна Рада вже ухвалила спеціальні закони, зокрема «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», що вже вирішив чимало проблемних питань. І насамперед — питання соціальної справедливості. Адже пов’язати стаж роботи, заробітну плату і сплачені внески з пенсійними виплатами було давньою мрією більшості наших громадян.
Водночас демографічна ситуація в країні, зокрема співвідношення працездатних громадян і пенсіонерів, не дає змоги солідарній системі розв’язати головне завдання пенсійного забезпечення за всіх часів у кожній країні, а саме — встановлення розміру пенсій, який забезпечував би достойний рівень життя наших співвітчизників.
Другий рівень — накопичувальна система в обов’язковому державному пенсійному страхуванні, яку плановано ввести з 2007 року, дещо допоможе виправити ситуацію, однак не вирішить її остаточно.
Але для тих, хто бажає докорінно змінити ситуацію з розмірами пенсій, і було передбачено добровільну систему, що регулює Закон України «Про недержавне пенсійне забезпечення», який набрав чинності з 1 січня 2004 року. Одним з його  напрямів є участь роботодавців і громадян у системі недержавних пенсійних фондів. Укладаючи пенсійні контракти з недержавними пенсійними фондами, роботодавці виявляють у такий спосіб турботу про своїх працівників з тим, щоб зробити їхнє життя у пенсійному віці матеріально забезпеченішим і змістовнішим.
Саме тому прийняття законів з пенсійної реформи було дуже важливим політичним рішенням, великим кроком виконавчої та законодавчої влади у реформуванні системи пенсійного забезпечення, у справі подолання бідності і вирішення цілої низки соціальних питань, включаючи встановлення розмірів пенсій, які забезпечували б достойний рівень життя, і насамкінець — міцне підгрунтя для залучення значних інвестиційних коштів в економіку держави. Адже саме нове пенсійне законодавство здатне значно поліпшити пенсійне забезпечення сьогоднішніх працюючих, насамперед того покоління, яке тільки розпочинає свою трудову діяльність.
— Чому саме банк вирішив взяти участь у недержавному пенсійному забезпеченні?
— По-перше,  ми завжди йшли і йдемо сьогодні у фарватері всіх подій, що відбуваються в країні у галузі пенсійного забезпечення. Починаючи з 1994 року наш банк розпочав комплексне обслуговування рахунків Пенсійного фонду, потім отримав статус уповноваженого банку фонду з виплати пенсій і грошової допомоги українським громадянам у всіх регіонах України. Тобто  вже багато років він виплачує пенсії сотням тисяч наших співвітчизників, загальна кількість рахунків яких у системі банку «Аваль» скоро, гадаю, сягне одного мільйона. І весь цей час банк, можливо, як ніхто інший, знав про недоліки вітчизняної системи пенсійного забезпечення, усвідомлював діючі та потенційні механізми управління та використання пенсійних коштів тощо.
Тому не дивно, що з появою у Верховній Раді України першого законопроекту з недержавного пенсійного забезпечення ми зайняли активну позицію стосовно його обговорення на конференціях, семінарах, виступах у засобах масової інформації. Багато наших пропозицій лягло в основу доопрацьованого і прийнятого на сьогодні Закону України «Про недержавне пенсійне забезпечення». У банку було створено спеціальний підрозділ, який сьогодні розробляє внутрішні документи для суб’єктів недержавного пенсійного забезпечення. 
По-друге, банк як юридична особа зацікавлений в тому, щоб працівники мали достаток не тільки сьогодні, а й тоді, коли вони підуть на заслужений відпочинок. Адже саме такий підхід сприятиме проведенню найбільш ефективної кадрової політики. З цією метою і було створено корпоративний пенсійний фонд та визначено розміри відрахувань до нього, що коливаються залежно від стажу роботи працівників.
І, нарешті, банк як кожна фінансова установа зобов’язаний надавати своїм клієнтам найякісніше комплексне обслуговування, постійно розширювати спектр фінансових продуктів, сприяти розвитку їх бізнесу. Тому, якщо банк вважає створення та функціонування недержавного пенсійного фонду ефективним та корисним для своєї внутрішньої політики, його обов’язок пропонувати таку форму роботи і своїм клієнтам, надавати їм будь-які консультації та роз’яснення щодо участі в системі недержавного пенсійного забезпечення, забезпечувати інформаційну й методологічну підтримку, а також банківське обслуговування створюваних фондів.
Окрім того, ми сподіваємося, що послугами нашого корпоративного пенсійного фонду користуватимуться ті наші клієнти, які не захочуть переобтяжувати себе створенням власного корпоративного пенсійного фонду та утриманням наглядової ради, але які хочуть створити пенсійні програми для всіх своїх працівників.
Ми йдемо також назустріч і тим клієнтам, котрі, можливо, не мають фінансової можливості запровадити пенсійну програму для всіх своїх працівників. Для цього банком створено відкритий недержавний пенсійний фонд, послугами якого можуть скористатися приватні підприємці, а також просто фізичні особи — клієнти банку.
Однак ідеться не тільки про участь у пенсійних фондах «Аваль». У планах банку — створення закритого акціонерного товариства «Адміністратор недержавних пенсійних фондів «Аваль», що надаватиме послуги пенсійним фондам, створюваним юридичними особами — клієнтами банку.
І сьогодні чимало клієнтів банку вже висловили зацікавленість у створенні своїх пенсійних фондів, які відіграватимуть дуже важливу соціальну роль та неабияку роль у піднесенні іміджу і розвитку виробництва, а також сприятимуть щонайтіснішому співробітництву з нашим банком.
— Ви наголошуєте, що послугами фондів можуть скористатися клієнти банку. А що робити іншим юридичним і фізичним особам, які не є сьогодні клієнтами банку? Чи зможуть вони отримати можливість взяти участь у недержавному пенсійному забезпеченні, скориставшись послугами створених банком фондів?
— Ви правильно підмітили, і я це підтверджу,  що клієнти банку завжди були і будуть на першому місці у наданні послуг. Ми все для них робимо першочергово. Але не буде проблемою і для інших юридичних та фізичних осіб скористатися послугами недержавних пенсійних фондів і адміністратора, який обслуговуватиме ці фонди. Для цього у нас працюватимуть відповідні підрозділи і спеціалісти.
Я вам скажу більше. Завдяки розгалуженій мережі нашого банку, а також надійній інформативній системі послугами відкритого пенсійного фонду можуть скористатися люди, які перебувають у найвіддаленішому куточку України. Ми не тільки можемо вчасно доставити їм їхні кошти, а також вчасно інформувати, що з тими коштами відбувається і скільки клієнт отримав прибутку від інвестування.
— На завершення розмови хотілося б почути ваші, Федоре Івановичу, прогнози щодо розвитку системи недержавного пенсійного забезпечення та зокрема щодо початку діяльності пенсійних фондів «Аваль».
— Відповідь на це запитання лежить у кількох площинах. По-перше, це стосується моральної готовності суспільства накопичувати собі на старість, турбуючись про своє майбутнє; по-друге, йдеться про практичну готовність усіх суб’єктів системи недержавного пенсійного забезпечення до нового в Україні виду діяльності. До того ж саме готовність фінансових інституцій надавати послуги у сфері недержавного пенсійного забезпечення на сьогодні є чи не найголовнішою і щонайбільше залежить від стану законодавчої та нормативно-правової бази.
У цьому контексті невирішеність на законодавчому рівні питання пільгового оподаткування пенсійних внесків, які спрямовуватимуться до системи недержавного пенсійного забезпечення, безперечно, гальмує розвиток системи добровільних накопичень. Роботодавці, навіть ті, що заявили про свою участь у системі, навряд чи розпочнуть відраховувати кошти на користь своїх працівників до прийняття відповідних законів з питань оподаткування. Пільги з оподаткування у більшості країн світу слугують стимулом для участі роботодавців у системі недержавного пенсійного забезпечення і дають змогу з вигодою для підприємства піклуватися про матеріально забезпечену старість працівників.
На сьогодні у Верховній Раді вже зареєстровано кілька законопроектів, поданих народними депутатами, зокрема і мною, і урядом, що покликані врегулювати зазначене питання. Згідно з проектом порядку денного їх розгляд заплановано на наступний тиждень. Значущість питання пільгового оподаткування важко переоцінити, тому хочеться, щоб народні депутати, за багатьма з яких стоять багатотисячні колективи, усвідомили його значення і підтримали відповідні законопроекти.
Ці закони, безперечно,  стануть каталізатором розвитку накопичувального пенсійного забезпечення в Україні.
Водночас Закон України «Про недержавне пенсійне забезпечення» здебільшого має рамковий характер, тому що для його практичної реалізації державні органи повинні видати відповідні нормативні документи, які будуть не тільки чітко регулювати діяльність суб’єктів недержавного пенсійного забезпечення, а й забезпечувати прозорість їхньої роботи перед державними органами, котрі контролюватимуть їхню діяльність, а також громадянами України. Найбільше навантаження у підготовці нормативних документів з недержавного пенсійного забезпечення випадає на Комісію з регулювання ринку фінансових послуг України, яку очолює Віктор Суслов.
Ми вже на сьогодні маємо результат роботи цієї комісії, яка за п’ять місяців поточного року, хоча закон передбачає розроблення та затвердження нормативно-правових актів протягом одного року з дня набрання ним чинності, практично з чистого аркуша з досить молодим колективом підготувала документи, які дали змогу розпочати реєстрацію недержавних пенсійних фондів.
На мою думку, це все стало можливе завдяки тісній співпраці комісії з учасниками ринку фінансових послуг, до якої залучаються і наші фахівці. Висвітлення на інтернетівському сайті комісії проектів документів надає можливості усім бажаючим висловити свої пропозиції і побажання. Обговорення окремих проблемних питань безпосередньо в комісії з провідними спеціалістами ринку дає їй змогу приймати вивірені рішення з тієї чи іншої проблеми.
Саме такий підхід, на мій погляд, дасть можливість якісно і в короткі строки підготувати всю нормативно-правову базу і для недержавних пенсійних фондів, і для суб’єктів, що їх обслуговуватимуть.