Інцидент із затриманням 2 червня у стамбульському порту українського вантажу, відправником якого був «Укроборонсервіс», а отримувачем — Міноборони Єгипту, ще не вичерпано. МЗС України хоче домогтися від турецької сторони пояснень. Генеральний директор «Укрспецекспорту» Валерій Шмаров вважає інцидент або простою плутаниною, або спланованою провокацією.
Такі скандали шкодять іміджу країни та її економічним інтересам. Утім, вони супроводжуватимуть збройний бізнес завжди. На думку експерта Центру досліджень армії, конверсії і роззброєння Сергія Згурця, причина полягає в тому, що експорт зброї ніколи не буде стовідсотково прозорим і завжди супроводжуватиметься протидією конкурентів.
— Якщо вантаж задекларували правильно, що підтвердив керівник «Укрспецекспорту», і в турецької сторони справді не було підстав для його затримання, тоді Київ має домагатися від Анкари пояснень і вибачень, — вважає експерт. — На початку березня цього року вже був подібний інцидент. У Греції затримали судно, яке перевозило протитанкові керовані снаряди, а потім повідомили, що цей вантаж вважався цілком легальним і підстав затримувати його не мали. Але це з’ясувалося тільки наприкінці березня...
У стамбульському випадку реакція з’явилася швидко: єгипетська сторона заявила, що це цілком легальний вантаж. Українська сторона теж відкинула будь-які обвинувачення. Однак турецькі ЗМІ встигли зробити інший висновок. Хоч би там як було, а світ дізнався про те, що Україна буцімто нелегально постачала якусь зброю Єгипту.
Як запевнив Сергій Згурець, у таких скандалах Україна згадується не частіше за інші держави. Річ у тім, що за умовами подібних контрактів обвидві сторони зобов’язуються дотримувати конфіденційності. Якщо така інформація розголошується, країни-конкуренти, які постачають зброю в цей само регіон, дістають можливість вживати заходів тиску, аби «проштовхнути» власну зброю та ускладнити конкурентам отримання інших контрактів. До цього треба ставитися спокійно. Тим паче якщо Україна має намір утриматися в першій десятці країн — експортерів зброї у світі, вважає експерт.
P. S. Як повідомили на вчорашньому брифінгу в МЗС України, згаданий вантаж було затримано через те, що компанія-перевізник не представила належно оформлених документів.