Протягом майже восьми останніх років в Україні діяв порядок, коли за транспортування транзитних підакцизних товарів вимагали вносити високі заставні кошти — до 70% їх вартості. Створена комерційна структура, що була посередником між митними органами і вантажовласниками, забезпечувала фінансові гарантії доставки вантажів. Ці «гарантії» закінчилися тим, що торік наші залізниці перевезли вантажів на 10 млн. тонн менше, ніж у 1996 році. Держава лише за рахунок транзиту втратила, як заявив на зустрічі з журналістами Міністр транспорту, генеральний директор «Укрзалізниці» Георгій Кірпа, чверть мільярда доларів. А якщо врахувати й автомобільні перевезення, то не в той бік пішло півмільярда доларів.
Громіздкий порядок внесення та повернення заставних коштів, високі розміри гарантій призвели до того, що вантажовласники багатьох країн неспроможні були виконувати цю процедуру внесення платежів. Через несвоєчасну оплату фінансових гарантій на прикордонних пунктах пропуску затримувалися вагони. Голова Державної митної служби України Микола Каленський з цього приводу навів красномовний факт: у минулому році застава становила 6 млрд. грн., а фактично перевезено вантажів на 2 млрд. грн. Найвигідніші для України товари з Болгарії, Румунії, Греції пішли в обхід нашої країни — через Білорусь, російські і балтійські порти. У той час, як завдяки зусиллям Мінтрансу і «Укрзалізниці» загальний обсяг перевезень нашою територією щороку збільшується, питома вага доставки підакцизних товарів (автомобілів, світлих нафтопродуктів, тютюнових виробів та алкогольних напоїв... Усього їх налічується до 150 найменувань) постійно зменшувалася.
За ініціативою «Укрзалізниці» порядок перевезення цих вантажів змінено. Нині всі шість залізниць України, згідно з наказом Держпідприємництва і Держмитслужби, одержали ліцензії, які дають право здійснювати посередницьку діяльність митного перевізника.
Доставка вантажів митним перевізником є доволі вигідною для їх власників, оскільки не потребує вилучення фінансових коштів з обігу для внесення заставних гарантій митним органам. Залізниці взяли на себе всю відповідальність за переміщення вантажів до митниць призначення. Вони гарантують обов’язкову доставку в митний орган призначених товарів, що перебувають під митним контролем, або безумовну сплату митного боргу в разі ненадходження цих товарів до місця призначення.
Завдяки новому статусу залізниць виграють, безперечно, усі: митники, залізничники і вантажовласники. Дуже важливо і те, що доставка товарів залізницею — митним перевізником — сприятиме збільшенню обсягів перевезень транзитних вантажів територією України, прискоренню пропуску через кордон зазначених товарів, підвищить імідж України як транзитної держави.
«Укрзалізниця» про здобуття статусу митного перевізника направила повідомлення країнам Організації співробітництва залізниць (ОСЗ), СНД, західним залізничним адміністраціям.