«Маршрутка» на помах моєї руки загальмувала, але в салоні, куди я хутко пірнув, вільних сидінь не виявилося, троє пасажирів уже стояли. Водій рвонув авто з місця, кожен з нас мимоволі вхопився хто один за одного, а хто — за плече пасажира, який сидів найближче. А ще за кілька хвилин пролунав відчайдушний скрип гальм — і ми всі четверо опинилися в купі малій (то вже пізніше, як заспокоївся, згадалася давня дитяча гра) у передній частині салону.
Водій висунувся через бокове скло, послав «триповерховий привіт» своєму колезі на «Ладі», що змусив його отак загальмувати. А потім:
— Та він і не винен. На дорозі бачите — он яка яма?
Дівчина, що після падіння піднялася першою, не втрималася:
— То навіщо брали пасажирів, коли сидячих місць не було? Так і калікою недовго стати.
— Я тебе, краля, хіба примушував? Топай далі ніжками, — відчинив двері «маршрутки» водій, — та вивалюйся швидше, не затримуй. Для мене час — гроші.
Тут уже обурилися інші пасажири. Їхній діалог з водієм, який не добирав слів, передати на папері не наважуюся. А коли хтось сказав «Будемо скаржитися, таких треба від керма відлучати», то водій скептично усміхнувся:
— Ото налякали! У місті дефіцит водіїв — ви це знаєте?
... В одному з недавніх публічних виступів начальник Управління транспортного комплексу Одеси Володимир Краснов підтвердив:
— Попит на водіїв у місті зріс. Звільнений з одного підприємства (а таких в Одесі аж 25) водій може перейти на друге, а потім на третє...
Виходить, мешканці й гості Одеси потрапили ніби в заручники до невмілих водіїв та ще й хамів? Володимир Краснов так не вважає. По-перше, аж ніяк не всі водії — порушники й грубіяни. По-друге, на вади в роботі з водіями вже звернули серйозну увагу. І в самому міськуправлінні, і на підприємствах-перевізниках створюють спеціальні служби безпеки дорожнього руху, фахівці яких мають виховувати водія і в дусі суворого дотримання правил перевезення (в тих самих «маршрутках», скажімо, заборонено перевозити стоячих пасажирів), і ввічливого ставлення до пасажирів. Автопідприємства мусять перейти на двозмінний режим роботи: водій працюватиме не більше восьми годин на добу, а отже, менше втомлюватиметься, буде уважніший і менш роздратований. В управлінні, врешті-решт, цілодобово працює телефон «гарячої лінії» — 10-01, за яким пасажири можуть повідомляти про порушення.
Є, однак, чимало проблем, що очікують розв’язання. Директор ТОВ «Експрес» Павло Серебряник, скажімо, вважає за необхідне розробити в місті єдині для всіх підприємств умови прийому на роботу водіїв, щоб «стрибунці», які проштрафилися, не могли перебігати в менш вимогливі місця роботи. А директор фірми «БСК» Олександр Бурлуцький резонно пропонує налагодити підготовку водіїв за заявками АТП на державному навчально-курсовому комбінаті, що діє в Одесі, — тоді не буде дефіциту кадрів. Варто поширити на «маршрутки», водії яких кладуть до кишень невраховану готівку, досвід керованого Едуардом Якушевським ТОВ «Платан», де в легкових таксі не тільки встановили сучасні таксометри, а й впровадили першими в Одесі розрахунок за проїзд електронними картками. Відлучення водіїв «маршруток» від готівки посприяє, безперечно, тому, щоб у салонах авто пасажири не стояли, тобто щоб їм не загрожувало бути травмованими.
Одеса.