Зустріч першого заступника міністра внутрішніх справ України Сергія ГУСАРОВА з журналістами «Голосу України»
Нещодавно гостем редакції «Голосу України» став перший заступник міністра внутрішніх справ України Сергій ГУСАРОВ. Найцікавіші моменти його розповіді про роботу органів внутрішніх справ, пріоритети нової команди, яка тепер очолює МВС, відповіді на запитання журналістів пропонуємо увазі читачів.
— Один із провідних напрямів, з яких було розпочато роботу, — це визначення реального обсягу злочинності, — каже Сергій Миколайович. — Міністр внутрішніх справ Микола Білоконь поставив перед особовим складом завдання: скільки б не було заяв про злочини, усі реєструвати. Тільки за чотири останні місяці минулого року кількість зафіксованих злочинів збільшилася на 100 тисяч! Це значно збільшило навантаження з розкриття злочинів, тому ми маємо на сьогодні зменшення статистичного показника розкриття.
Унаслідок акценту на найповнішу реєстрацію злочинних проявів — роботу, до якої вже йшли попередні міністри, загострилися проблеми матеріально-технічного забезпечення, зокрема слідчо-оперативних груп. Коли воно обмежене, доводиться самим вишукувати резерви. Ми повинні підтримати досягнуту позитивну тенденцію: навіть після повної реєстрації заяв кількість тяжких злочинів — убивств, розбійних нападів порівняно з попередніми роками не зросла. Вал зареєстрованих наприкінці минулого року заяв значно збільшив обсяги роботи на початку нинішнього в основному з розкриття крадіжок, грабежів, зростання яких — близько 90 відсотків. І це серйозно: адже люди чекають на повернення майна або компенсації завданої шкоди.
Довідка. У результаті роботи щодо забезпечення повного обліку звернень громадян про злочини і події за 4 місяці 2004 року на 16,2 % зросла загальна кількість зареєстрованих злочинів (191,3 тис.), у т. ч. на 17,3% — загальнокримінальної спрямованості (172 тис.). Більш цілеспрямовано велася боротьба з хуліганськими проявами (+9,7%), робота з виявлення злочинів, пов’язаних із торгівлею людьми (+10%), шахрайствами (+17%).
Розкрито 130 тис. злочинів (+1,9%), у т. ч. 118,5 тис. (+1,8%) — загальнокримінальної спрямованості (+2,1%), з них 58,6 тис. — тяжких і особливо тяжких. Виявлено 292 (+1,4%) організовані групи і злочинні організації. Викрито 1,2 тис. осіб, які вчинили в їх складі 2,3 тис. злочинів, у тому числі: 27 умисних убивств та замахів, 208 розбійних нападів, 75 грабежів, 41 вимагання та 496 крадіжок. Встановлено 15 фактів створення злочинної організації.
У сфері економіки виявлено 19,2 тис. (+7,6%) злочинів, у тому числі 10 тис. (+1,5%) — тяжких та особливо тяжких. Задокументовано 1,4 тис. фактів хабарництва, 161 — легалізації (відмивання) грошових коштів та іншого майна, здобутих злочинним шляхом. Економічними злочинами (за закінченими кримінальними справами) завдано матеріальної шкоди в розмірі 296,2 млн. грн., відшкодовано 272,8 млн. грн., або 92,1%.
У сфері незаконного обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів виявлено 22,8 тис. (+7,6%) злочинів. Задокументовано 7,4 тис. (+6,4%) фактів збуту наркотиків. Ліквідовано 98 (+25,6%) нарколабораторій. Із незаконного обігу, тільки за кримінальними справами, вилучено 2,5 т наркотичних засобів.
РЕД.: — Які справи із порушеннями в лавах Міністерства внутрішніх справ України?
С. ГУСАРОВ: — Справді, не буду приховувати, що є факти, коли окремі наші працівники застосовують незаконні методи під час проведення слідства, дізнання. Оперативно реагуємо на будь-які скарги про порушення законності та прав людини нашими працівниками. Вживаємо до винуватців суворих заходів, передаємо матеріали до прокуратури. І якщо раніше бували випадки звільнення працівників «потрібним» числом, а через деякий час — прийняття на роботу в іншому райвідділі, то тепер цього не допускаємо.
У поточному році стосовно порушників законності вже порушено 94 кримінальні справи, 18 порушникам запобіжним заходом обрано арешт. Ними займається прокуратура, про вироки суду ми інформуємо особовий склад і громадськість.
Довідка. Про посилення нетерпимості до правопорушень у системі МВС України свідчить те, що із 94 кримінальних справ, які перебувають у провадженні прокуратури, левову частку — 56 — порушено за матеріалами органів внутрішніх справ, 37 — за матеріалами прокуратури, 1 — суду. Про порушення законності з боку працівників міліції громадяни можуть повідомити керівний склад МВС України, ГУ—УМВС у регіонах у дні особистого прийому. До громадськості доведено телефон довіри служби внутрішньої безпеки МВС: 256-16-75.
Крім того, у МВС України напрацьовуються нові підходи до визначення об’єктивних критеріїв роботи різних категорій працівників органів внутрішніх справ, зокрема оперативних підрозділів. Завдяки перегляду оцінки діяльності працівників, методів роботи, особливо оперативного складу, досягнуто помітне скорочення скарг на їхні незаконні дії, насамперед пов’язані з отриманням інформації для підвищення показника розкриття злочинів. У структурі МВС України запроваджено посаду спеціаліста із захисту прав людини.
РЕД.: — У Луганську зафіксовано випадки, коли правоохоронці, затримуючи неповнолітніх, порушують міжнародну конвенцію з прав дитини. Люди скаржилися на міліцію, але прокуратура жодного випадку не довела до суду. Що ви можете сказати з цього питання?
С. ГУСАРОВ: — Доведення справ до логічного кінця, тобто до суду, — компетенція прокуратури. Однак, за нашими даними, у провадженні органів прокуратури не перебуває кримінальних справ за фактами порушення прав неповнолітніх працівниками УМВС у Луганській області. На жаль, такі факти є по Черкаській, Сумській областях. Остаточні рішення щодо дисциплінарної відповідальності винних працівників міліції буде прийнято за результатами розслідування кримінальних справ.
Узагалі ж однією з основних ідей розпочатого реформування системи МВС є акцент на профілактичні методи роботи в середовищі неповнолітніх. Після опрацювання змін до законодавства щодо реорганізації кримінальної міліції у справах неповнолітніх її підрозділи за рішенням Президента України мають увійти до міліції громадської безпеки та сконцентрувати зусилля на запобіганні дитячій злочинності.
РЕД.: — Ви читаєте газету «Голос України»? Якщо так, то, мабуть, звернули увагу на статтю під назвою «Снігурі не відлетіли», де йдеться про справу «перевертня». У цій статті ми запросили Міністерство внутрішніх справ для обговорення, поставили конкретні запитання, але відповіді поки що не одержали. Скажіть, чому паралізовано діяльність людей, які перші вийшли на слід «перевертня», і з яких причин розформовано склад підрозділу, що вів це розслідування (мається на увазі сьомий «убивчий» відділ)?
С. ГУСАРОВ: — Цією справою займаються органи прокуратури. Що стосується МВС, то воно зреагувало на викладені в засобах масової інформації дані про «перевертнів» і покарало винних задовго до появи цих публікацій. Повинен підкреслити, що викриття цієї злочинної зграї — результат копіткої праці багатьох працівників міліції, в тому числі й представників керівництва МВС, а не лише тих працівників столичного УБОЗу, яких ви згадуєте в газетному матеріалі. Щодо тодішнього начальника і двох заступників начальника відділу по боротьбі з організованими злочинними угрупованнями та лідерами злочинних угруповань УБОЗ ГУМВС у м. Києві, то вони продовжують нести службу, виконувати відповідальні завдання в системі ГУБОЗ МВС України, і про їх відсторонення від справи не йдеться. Стосовно «стелі» посади — генеральська чи полковнича, про що ви зазначаєте в матеріалі, то це часто визначається кількістю підлеглих, а не значущістю ділянки роботи (для прикладу порівняйте «стелі» керівних посад у УМВС великих областей та в департаментах МВС).
Щодо змін кадрового складу відділу, то йдеться не про його розформування, а навпаки, посилення, як і інших підрозділів ГУБОЗ МВС України, що зроблено на виконання вимог Президента України щодо посилення боротьби з організованою злочинністю. Як вам відомо, не лише в цьому напрямі, а й в інших триває процес реформування МВС, відбувається ротація кадрів, і за плинністю особового складу цей підрозділ не вирізняється з-поміж інших.
Довідка. У результаті комплексу слідчих дій та оперативно-розшукових заходів, проведених органами внутрішніх справ і прокуратури м. Києва за погодженням з Генеральною прокуратурою України, було виявлено злочинну організовану групу у складі 15 осіб, до якої входили колишні працівники міліції. Встановлено їх причетність до скоєння у 1997—2000 роках низки тяжких злочинів, пов’язаних із викраденням бізнесменів та заможних громадян, які тривалий час не вдавалося розкрити, оскільки злочинці не залишали будь-яких слідів та дотримувалися конспірації.
За цими фактами МВС України проведено службове розслідування, результати якого розглянуто на розширеній колегії міністерства у вересні 2002 року, де було дано гостру і принципову оцінку посадовим особам, котрі допустили прорахунки в роботі з персоналом, проаналізовано причини та умови, що уможливили вчинення злочинів, вироблено заходи їх подолання. Зокрема, до дисциплінарної відповідальності притягнуто 29 посадових осіб центрального апарату МВС України, ГУМВС у м. Києві та в інших регіонах, із них 8 керівників різного рівня звільнено від займаних посад. Ще 18 керівників, які безпосередньо допустили прорахунки під час добору та проходження служби колишніми працівниками міліції, що входили до злочинного угруповання, звільнено з органів внутрішніх справ.
РЕД.: — Чи є перспектива скорочення працівників Міністерства внутрішніх справ?
С. ГУСАРОВ: — На сьогодні близько 200 тисяч громадян носять міліцейські погони. З одного боку, багато, а з другого... Наприклад, що таке чергова частина? Її працівники безпосередньо не розкривають злочинів, а тільки фіксують заяви, повідомлення, зберігають зброю, забезпечують вчасні виїзди на місце події. Таку роботу в одному райвідділі забезпечують щонайменше 12 осіб. По Україні, відповідно, — близько 10 тисяч. То що ж, їх скорочувати?
Ми вивчали роботу поліції інших країн. І що виходить? У нас працівники чергових частин чергують добу, а там — 8 годин. От і поміркуймо, що робити: скорочувати чи збільшувати кількість особового складу?
Довідка. У МВС України тривають заходи щодо максимального заміщення окремих посад рядового та начальницького складу, військовослужбовців цивільними особами. На сьогодні вже заміщено майже 78% визначених рішенням колегії МВС атестованих посад. Окрім цього, визначено посади, що можуть комплектуватися цивільними особами без внесення змін у штати. Насамперед це стосується слідства, дізнання та адміністративних служб.
Зменшено кількість генеральських посад у регіональних підрозділах. Скорочено 2 посади начальників управлінь територіальних командувань внутрішніх військ (у зв’язку з їх ліквідацією) та 8 посад перших заступників начальників УМВС. Майже на тисячу зменшено кількість «полковничих» посад.
Збільшується кількість працівників міліції, які безпосередньо взаємодіють із населенням, насамперед дільничних інспекторів, міліціонерів патрульно-постової, дорожньо-патрульної та деяких інших служб. Наприкінці минулого року на дві тисячі збільшено штатну чисельність помічників дільничних.
РЕД.: — МВС для бізнесмена — це гарант інтересів його власності чи чинник додаткових фінансових витрат, пов’язаних із корупцією в міліції?
С. ГУСАРОВ: — Для спонсорської допомоги у нас відкрито певні фонди, за їх рахунок й надається допомога органам внутрішніх справ. А як інакше виживати за постійного недофінансування?
РЕД.: — Менталітет треба змінювати на стадії навчання та підготовки курсантів. Коли прийшов новий міністр, перше, що було сказано, це про радикальну зміну підготовки ваших працівників. Що вдалося зробити?
С. ГУСАРОВ: — Реалізується Програма реформування освітянської діяльності, яка передбачає перепрофілювання вищих навчальних закладів МВС, створення на їх базі спеціалізованих закладів, оптимізацію навчального процесу. Із поточного року запроваджено рівневу, ступеневу, модульну підготовку.
Відновлено таку форму перепідготовки кадрів, як вищі академічні курси: якщо раніше навчання в наших вищих навчальних закладах тривало 4—5 років, то з метою зменшення навантаження на бюджет МВС значно скорочується термін навчання тих, хто вже здобув вищу освіту й тепер має пройти галузеве перепрофілювання. Над цим та іншими аспектами реформування відомчої системи освіти працює перший заступник міністра Михайло Корнієнко.
РЕД.: — Щоб вступити до Академії внутрішніх справ, треба мати певні зв’язки чи матеріально забезпечити комісію. Як почуватиметься майбутній міліціонер, знаючи, що його кар’єра почалася з факту корупції? У цьому напрямі ви збираєтеся щось робити?
С. ГУСАРОВ: — На жаль, це явище нині поширене в навчальних закладах. Але люди ідуть туди, прагнучи до гарантованого працевлаштування. Справді, вступити до закладу важко. Щоби послабити це напруження, прийнято рішення про збільшення кількості навчальних місць за рахунок платної форми навчання. Для запобігання суб’єктивному впливу під час вступних іспитів розроблено, погоджено у встановленому порядку та затверджено нові правила прийому до вищих навчальних закладів МВС.
Під час вступу пріоритет надається працівникам органів внутрішніх справ, слухачам училищ професійної підготовки працівників міліції, військовослужбовцям строкової служби, дітям працівників міліції.
РЕД.: — Як ви ставитеся до закону про формування місцевої міліції, що його ухвалила Верховна Рада? Чи не дублюватиме міліція функції структурних підрозділів, які є основними?
С. ГУСАРОВ: — Ми довго чекали на його прийняття. Адже через відсутність єдиного законного джерела фінансування в «підвішеному» стані перебували тисячі працівників служби дільничних інспекторів міліції, патрульно-постової, дорожньо-патрульної, ізоляторів тимчасового утримання. Закон дасть змогу фінансувати місцеву міліцію з місцевих бюджетів, збільшити чисельність підрозділів, які безпосередньо підтримують порядок у громадських місцях. Позитивно вирішене принципове для нас питання утворення місцевої міліції саме у структурі органів внутрішніх справ: це відкриває додаткові шляхи реформування вже існуючих підрозділів міліції, що й раніше фінансувалися з місцевих бюджетів, зберігає права, обов’язки та соціальні гарантії працівників місцевої міліції, передбачені Законом України «Про міліцію».
Щодо дублювання функцій, то про це не може бути й мови. Йдеться просто про законодавче врегулювання діяльності служб, що безпосередньо взаємодіють із населенням, зміцнення їх контактів з органами місцевого самоврядування.
РЕД.: — Із системи МВС виведено пожежну охорону, плановано вивести паспортну службу. Фактично Міністерство внутрішніх справ перетворюється на Міністерство міліції?
С. ГУСАРОВ: — Це питання дискусійне. Про виведення паспортної служби із системи МВС не йдеться. Ще одним підтвердженням цього є указ Президента України від 30 квітня цього року, яким виконання функцій спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань громадянства, імміграції та реєстрації фізичних осіб покладено на МВС України.
РЕД.: — Є потреба створення окремого слідчого комітету. Що ви на це скажете?
С. ГУСАРОВ: — Вважаю, що від невиважених кроків тільки справа постраждає. Створення самостійного органу розслідування є громіздким і тривалим у часі, потребує значних фінансових вкладень. Та головне — це є недоцільним, що засвідчили детальне вивчення нами цього питання та експеримент, проведений у кількох регіонах.
На сьогодні слідчими МВС розслідується понад 90 відсотків усіх злочинів, вчинених у державі. Слідчий апарат створено у МВС ще 1 липня 1963 року, і в його складі нині працює понад 11 тисяч фахівців із вищою юридичною освітою, набуто колосальний досвід розкриття і розслідування будь-яких категорій злочинів. Унаслідок заходів щодо покращання взаємодії з оперативними службами з кожним роком покращується якість досудового слідства, скорочуються строки розслідування справ.
РЕД.: — Поки що авторитет міліції не дуже високий. Чому? Адже ви працюєте не на Президента, Верховну Раду чи Кабінет Міністрів — ви працюєте на народ. Згідно з даними соціологічного опитування у лютому, МВС довіряли лише 15% опитаних, СБУ — 23%. Це вражаюча цифра, можна сказати навіть, що загрозлива. Отож реформа не йде чи щось її гальмує?
С. ГУСАРОВ: — 3 одного боку, довіра зростає, а з другого... Розумієте, багато що залежить від того, хто опитує, де і як. Ми самі провели таку роботу по всій державі і маємо результат — 37%. Міліцейська служба на видноті. Вважаю, коли ми всі разом візьмемося за справу, то робота міліції поліпшиться і відсоток довіри до неї буде значно вищий. Проте багато залежить і від засобів масової інформації, від того, як вони висвітлюють роботу правоохоронців.
РЕД.: — У яких областях ситуація найскладніша і про що ви хотіли, щоб ми писали?
С. ГУСАРОВ: — Найнапруженіша криміногенна ситуація у Криму, в Одеській та Донецькій областях. МВС робить усе, щоб декриміналізувати ці регіони, однак є ще багато проблем і чинників, що залежать не від нас, але тісно взаємопов’язані з криміногенною ситуацією.
Про що чи про кого писати? Про людей, які працюють у міліції, розкривають злочини, перші поспішають на сигнал про чиєсь горе. Якими б не були працівники міліції, та коли щось трапиться, вони завжди готові вам допомогти.
Дякую за запрошення відвідати редакцію «Голосу України».