20 травня 2004 року
Конституція встановлює, що уряд має управляти державним майном у спосіб, визначений законом. Однак, незважаючи на неодноразові доручення Верховної Ради України і навіть Президента України про прискорення подання на розгляд парламенту проекту закону про управління об’єктами державної власності, уряд умисно зволікає з поданням законопроекту, демонструючи, що дотримання законодавства не входить у його плани.
Нині Кабінет Міністрів України систематично відчужує державне майно в обхід законодавства, застосовуючи шулерські схеми, навіть не приховуючи такі факти.
Безкарність вищих посадових осіб держави, байдужість до порушень Конституції та законів України з боку гаранта їх дотримання — Президента
Л. Кучми призвели до того, що урядовці відкрито заявляють про відчуження державного майна урядом поза межами законодавства про приватизацію, як про встановлену практику.
Зокрема, Кабінет Міністрів фактично подарував ТОВ «Торговий флот Донбасу» 34 кораблі Азовського пароплавства, дозволив за незаконними схемами продати за безцінь державні пакети акцій п’яти підприємств целюлозно-паперової промисловості, переданих до статутного фонду холдингу «Укрпапірпром». Цей продаж, по-перше, на порушення законодавства здійснював не Фонд держмайна, а холдингова компанія і, по-друге, кошти від продажу були зараховані не до державного бюджету, а на рахунок компанії, фактичні власники якої наближені до вищого державного керівництва.
Незаконні дії уряду завдають значних матеріальних збитків державі, підривають її економічну основу, руйнують бюджет. Згаданий приклад засвідчує: відбулося непередбачене законом бюджетне фінансування компанії «Укрпапірпром».
Крім цього, створення прецеденту продажу холдингам переданих їм на основі указу Президента державних пакетів акцій створює небезпеку масового відчуження цими компаніями державного майна. За оцінкою, проведеною в 1995 році, акціонерним та холдинговим компаніям передано майнових прав держави вартістю понад 22 млрд. гривень.
Одним з останніх розпоряджень Кабінету Міністрів (№ 49 від 4 лютого 2004 року) дозволено НАСК «Оранта» (колишній Укрдержстрах) здійснити додаткову емісію, внаслідок якої державний пакет акцій зменшиться з 50 до 25 відсотків акцій.
Приймаючи таке зухвале рішення, уряд цинічно знехтував інтересами держави, адже:
— по-перше, залишення державного пакета акцій у розмірі лише 25 відсотків позбавляє права державного контролю за НАСК «Оранта»;
— по-друге, якщо припустити, що уряд законно вирішив позбутися державної частки у статутному фонді НАСК «Оранта», то він повинен був би продати раніше закріплений пакет акцій на конкурсних засадах, а кошти мали б надійти до державного бюджету. Ошукавши 10 млн. громадян-страховиків, уряд не визначив, хто виконуватиме Закон України «Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України», демонструючи тим самим своє справжнє ставлення до інтересів народу.
Викликає обурення розпродаж Фондом держмайна України за розпорядженням уряду високоприбуткових базових для економіки підприємств, зокрема, «Криворіжсталі». Якщо це станеться, сотні мільйонів гривень від прибутку цього підприємства наступного року не надійдуть до бюджету держави. Іде відвертий грабунок держави, народу сімейними кланами Президента та урядовців. Грабунок руками влади. Такого не можна уявити в державі з нормально організованою системою влади, з нормальним керівництвом.
Підкреслюємо ще раз: процес відчуження державного майна за тіньовими схемами, прикриваючись залежною парламентською більшістю, очолив уряд, і цей процес набув масштабів, загрозливих для економічної безпеки держави, став небезпечним для суспільства і кожного громадянина.
Враховуючи викладене, фракція Соціалістичної партії України у Верховній Раді України наполягає на невідкладному розгляді Верховною Радою України інформації уряду про стан управління об’єктами державної власності.
Проект постанови з цього питання зареєстрований в установленому порядку.
Олександр МОРОЗ, голова фракції.