Розповсюджено матеріали «Про результати перевірки використання коштів резервного фонду Державного бюджету України у 2003 році».
Друкуємо висновки колегії Рахункової палати за результатами розгляду матеріалів перевірки з певними скороченнями.
«1. Кабінет Міністрів України під час виділення коштів з резервного фонду державного бюджету у 2003 році порушував вимоги статті 24 Бюджетного кодексу України та затвердженого власною постановою від 29.03.2002 № 415 Порядку використання коштів резервного фонду бюджету. Ігнорування зауважень і застережень Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства фінансів України та Міністерства юстиції України під час прийняття рішень про виділення цих коштів свідчить про свідоме порушення Кабінетом Міністрів вимог чинного законодавства, що регламентує використання коштів резервного фонду бюджету, та суб’єктивний підхід при їх розподілі. Як наслідок, у 2003 році на заходи, які мають плановий характер і, відповідно, не повинні здійснюватися за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету, незаконно виділено 81,9 млн. грн., або 32,3 відсотка від загального обсягу коштів, виділених із цього фонду.
Усупереч вимогам п.10 зазначеного Порядку на здійснення інших заходів спрямовано 60 відсотків від загального обсягу виділених з резервного фонду коштів замість визначених 20 відсотків. Частка коштів, виділених на заходи, пов’язані з надзвичайними ситуаціями, склала 40 відсотків загального обсягу коштів, виділених з резервного фонду бюджету, і є найнижчою за останні три роки (2001 рік — 65,3 відсотка; 2002 рік — 61,7 відсотка).
3. Кабінетом Міністрів України приймались постанови та розпорядження про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету з порушенням вимог Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти». В результаті, замість законодавчо визначених конкурентних процедур закупівель здійснювався упереджений вибір учасника закупівель, що призвело до значного завищення цін та невиправданих втрат державного бюджету. Лише за трьома перевіреними постановами та розпорядженнями такі втрати склали понад 16 млн. гривень.
4. Управління коштами резервного фонду у 2003 році з боку Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів України, органів Державного казначейства України та головних розпорядників коштів здійснювалося неефективно.
Негативна практика виділення коштів з резервного фонду бюджету наприкінці року призвела до відволікання значних обсягів цих коштів у дебіторську заборгованість і, фактично, до резервування їх для здійснення видатків майбутнього бюджетного періоду. Так, у грудні минулого року прийнято 19 постанов на загальну суму 96 млн. грн. (37 відсотків від річного обсягу), з них за другу половину грудня — 8 постанов на суму 71,9 млн. гривень. Як наслідок, станом на 01.01.2004 обсяг дебіторської заборгованості за видатками, які здійснено з резервного фонду бюджету, становив 36 млн. грн., що є неефективним використанням бюджетних коштів.
Залишки вільних коштів, виділених з резервного фонду, на рахунках розпорядників коштів, відкритих в органах Держказначейства, становили від 20,7 млн. грн. на 1 березня до 56,5 млн. грн. — на 1 листопада, що свідчить про неефективне використання цих коштів. У зв’язку із завершенням бюджетного року 13,6 млн. грн. невикористаних коштів резервного фонду вилучено до державного бюджету.
Органами Державного казначейства України не забезпечено здійснення належного контролю за дотриманням розпорядниками коштів встановлених нормативними актами термінів та обсягів попередньої оплати виконаних робіт.
Так, у результаті неналежного контролю з боку Управління Держказначейства у Київській області за використанням коштів резервного фонду держбюджету 5 млн. грн. були спрямовані у дебіторську заборгованість, що призвело до кредитування комерційної структури ТОВ «Екополімер» за рахунок бюджетних коштів.
Міністерство аграрної політики України та Міністерство охорони здоров’я України, як головні розпорядники коштів, не забезпечили здійснення належного внутрішнього контролю за використання коштів резервного фонду, як це визначено пунктом 4 ст. 22 Бюджетного кодексу України.
6. Незадовільною була робота Державного казначейства України щодо повернення до державного бюджету коштів, виділених із резервного фонду Кабінету Міністрів України впродовж 1997—2000 років на умовах повернення. У 2003 році до державного бюджету повернуто лише 2,1 млн. гривень. Таким чином, із 397,9 млн. грн. наданих за рахунок коштів резервного фонду бюджетних позичок станом на 01.01.2004 до державного бюджету повернуто 141 млн. грн., або 35,4 відсотка.
8. Міністерство аграрної політики України несвоєчасно розробило Порядок використання коштів резервного фонду на надання допомоги сільгосптоваровиробникам, які постраждали внаслідок несприятливих погодних умов зимівлі озимих зернових культур у 2003 році, через механізм здешевлення кредитів комерційних банків. Як наслідок, 10,2 млн. грн. (34 відсотки від загального обсягу виділених коштів) вилучено до бюджету.
9. Підготовка і прийняття рішення про виділення коштів з резервного фонду Мінагрополітики України на закупівлю регуляторів росту рослин (згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 04.09.2003 № 1416) та використання цих коштів супроводжувались порушенням цілої низки законодавчих актів.
На порушення вимог Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти» та вказаної постанови Кабінету Міністрів України, згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.11.2003 № 669-р «Про організацію закупівлі регулятора росту рослин з кріопротекторними властивостями» закупівлю здійснено у посередника ЗАТ «Інститут системних інновацій «Салюс», що призвело до завищення ціни препарату «Марс-1» більш ніж у 10 разів та незаконного використання коштів державного бюджету на суму 10,7 млн. гривень. При цьому зазначене розпорядження видано, незважаючи на зауваження Мін’юсту та відхилення його на двох засіданнях Кабінету Міністрів України.
10. Несвоєчасне прийняття рішення про виділення Міністерству охорони здоров’я України коштів із резервного фонду державного бюджету згідно з розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 06.06.2003 № 326-р та від 26.11.2003 № 705-р призвело до того, що заходи щодо попередження завезення і поширення на території України захворювання на тяжкий гострий респіраторний синдром (SARS) та недопущення переходу захворюваності на грип в епідемію були запізнілими і неефективними.
Використання коштів, виділених згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.06.2003 № 326-р, здійснювалося в умовах стабілізації епідемічної ситуації у світі із захворюванням на SARS. Проте Міністерство охорони здоров’я не здійснило прозорої конкурентної процедури закупівлі товарів, що призвело до закупівлі деззасобу за завищеними цінами та втрат бюджету в сумі понад 3 млн. гривень.
Для здійснення вакцинації проти грипу придбано у ТОВ «Вітчизняна фармацевтична компанія» найдорожчу вакцину, яка пропонувалася на ринку України. Як наслідок, втрати бюджету склали понад 3 млн. гривень. Щеплення проти грипу здійснювалось в період збільшення захворювання на грип та гострі респіраторні інфекції, що призвело до відмови окремих бюджетних установ від його проведення та вакцинації за рахунок бюджетних коштів працівників комерційних структур.
Відповідно до статей 28, 30 Закону України «Про Рахункову палату» інформацію про результати перевірки направлено Верховній Раді України та Кабінету Міністрів України для вжиття відповідних заходів.