І. Ринок нової Європи втрачаємо
З 1 травня Євросоюз (ЄС) поповнився десятьма новими державами. Кордони Європейського союзу підійшли впритул до України.
На наших західних кордонах виросла хоча й не Берлінська стіна, але добрячий частокіл.
Напередодні цієї події у Брюсселі відбулася конференція «Україна—ЄС», де вітчизняний бізнес намагався самотужки прокласти дорогу до Союзу. Як розповів президент Українського союзу промисловців і підприємців Анатолій Кінах, представники нашої делегації пробували отримати бодай якісь гарантії з боку ЄС стосовно конструктивного вирішення найпроблемніших питань євророзширення — лібералізації візового режиму, збільшення обсягів прикордонного співробітництва і торговельних квот на металургійну та агропромислову продукцію, введення мораторію на проведення антидемпінгових розслідувань щодо України в нових країнах—членах, надання соціальних преференцій, цільову підтримку інвестиційних проектів в стратегічних галузях (машинобудування, енергетика) тощо.
Утім, на компенсацію втрат унаслідок розширення ЄС нам, певно, поки що розраховувати зарано. Це непокоїть вітчизняний бізнес. З одного боку, членство в ЄС — це відкритий внутрішній ринок Євросоюзу в рамках «чотирьох воль»: вільного пересування людей, товарів, послуг і капіталу. З іншого — денонсація угод про вільну торгівлю з балтійськими країнами, зміни митних зборів, структури експорту-імпорту з найближчими сусідами. Відтак втрати України сягатимуть за півмільярда євро щороку. Денонсація угод про вільну торгівлю з балтійцями, приміром, коштуватиме близько 70 млн. євро, «сталеве» питання — 250 млн. євро, АПК — 70 млн. євро. Ринок нових членів ЄС Україна практично втрачає.
ІІ. Деруть, як з рідного батька
Всеохоплюючого характеру набирає зростання цін на внутрішньому ринку. Мабуть, рідко хто з автолюбителів, котрі в ці травневі свята-вихідні користувалися власним авто, не чортихався, коли зарулював на АЗС. Ціни на бензин — здирницькі. В першому кварталі цього року, як, до речі, й торік, підвищення цін зафіксовано у металургійній, обробній та хімічній промисловостях, вугільній галузі, електроенергетиці, нафтогазовому комплексі, машинобудуванні.
Вітчизняні підприємства, особливо переробні та машинобудівні, змушені віддавати перевагу дешевому імпорту, інвестуючи економіку чужих країн. Це, звичайно, не стосується монополістів — адже стратегічними сировинними підприємствами володіють саме вони, диктуючи пересічному підприємцю свою ціну. Деруть, як з рідного батька. Ситуація неприпустима. Федерація роботодавців України разом з УСПП б’ють на сполох: ще трохи і на нас чекає ціновий стрибок за торішнім «зерновим» сценарієм. Там переконані: менше вкусиш, швидше ковтнеш — зупинити зростання цін можливо за рахунок поступового припинення практики перехресного субсидування різних груп споживачів або одних видів послуг за рахунок інших, формування нормативних та оргзасад регулювання цін і тарифів, відповідності держрегулювання вимогам ринку тощо.
Розв’язання цінової проблеми насамперед потрібно розпочати із внесення змін до Закону України «Про ціни і ціноутворення», бо після його прийняття у 1990 році ситуація кардинально змінилася, значних коригувань зазнало податкове законодавство. Відстають від часу деякі постанови Кабміну.
ІІІ. Позаду нас лише молдовани й білоруси
Спеціальний аналітичний документ Єврокомісії свідчить, що за п’ять років після розширення ЄС до старої Європи із нової у пошуках роботи прибуде 1,1 мільйона осіб. Неминучий також відплив робочих місць із старої Європи до нової. Приклад уже показав «Фольцваген», який купив у 1991 році «Шкоду», а ще через кілька років відкрив в Угорщині «Ауді Угорщина Моторс» і нарешті у 1998 році заснував словацький «Фольцваген».
Головна причина перебазування відомих фірм — дешева, але достатньо кваліфікована робоча сила, мінімальні соціальні втрати.
Відтак неминуча нова хвиля міграції спеціалістів з України. Чи архіважливо буде нашому, приміром, кваліфікованому мулярові правдами і неправдами отримати дозвіл на роботу у Польщі, Чехії, Словаччині, Угорщині. Німецькі будівельники, приміром, зі страхом чекають на конкуренцію з боку споріднених фірм із Східної Європи, бо їм треба платити менше. А ким вони можуть бути укомплектовані? Правильно — українцями, менше яких у Європі отримують лише молдовани і білоруси.
Дискримінаційне становище українських трудових мігрантів підтверджує і Міжнародна організація праці, яка залучила нашу Федерацію роботодавців до реалізації Програми глобальної зайнятості. Вона передбачає зміну законодавства країн, які приймають мігрантів, підписання двосторонніх міжурядових угод з трудової міграції, врегулювання діяльності бюро з найму працівників та заходи із запобігання торгівлею людьми тощо.