«Опель Астра» — перша іномарка, повномасштабне виробництво якої започатковано в Україні, стала одним із лідерів продажу. Протягом двох місяців, відтоді, як перший український «зірковий» Опель зійшов з конвеєра в Запоріжжі, обсяг продажу в Україні автомобілів «Опель Астра» збільшився втричі і значно перевищив обсяги продажу Опелів, імпортованих з Німеччини.
«Всесвітній бренд, європейський досвід, німецька надійність і українські ціни» — так характеризують спеціалісти першу іномарку, виробництво якої здійснюється в Україні. Це — автомобіль, що продається більш ніж у 170 країнах світу. Але чому саме Opel Astra?
Ось як нам пояснив цей факт голова правління ЗАТ «ЗАЗ» Олег Папашев:
— Вибір компанії «Адам Опель» АГ не випадковий. Це наш давній партнер, з яким уже тривалий час ведуться переговори. Головне, що це сучасний продукт. Ті технології та інновації, що їх передав нам «Адам Опель», гарантують дотримання всіх стандартів і всіх умов виробництва автомобілів. Також вони гарантують, що з наших виробничих цехів виходить автомобіль найвищої якості, який за своїми параметрами нічим не поступається європейським аналогам.
Щоб тримати відповідний рівень, фахівці Запорізького автозаводу проходили спеціальне навчання на європейських заводах «Адам Опель» АГ, а кожен виробничий процес складання Опеля контролюється інспекторами цієї корпорації. Протягом року на запорізькому заводі відбулася реконструкція, і сьогодні конвеєри повністю укомплектовані сучасним західним обладнанням.
Директор Міжнародного центру компанії «Адам Опель» АГ Річард Колкомб вважає, що український Опель цілком відповідає вимогам німецької компанії:
— Початок дрібновузлового виробництва автомобіля «Опель Астра Классік» — яскравий показник нашого успішного співробітництва із ЗАТ «ЗАЗ» і дистриб’юторською компанією «УкрАвтоЗАЗ-Сервіс». Усі партнери провели велику роботу для успіху Опеля на українському ринку, і ми дуже задоволені побаченими результатами. Ми впевнені, що з доданням дрібновузлового виробництва Астри наш продаж в Україні ще більше зросте. Українські спеціалісти виконали колосальну роботу з переоснащення головного конвеєра, і тепер обладнання ЗАТ «ЗАЗ» відповідає вимогам Опеля. Вони провели тестування автомобілів пробної партії і визначили їх повну відповідність високим стандартам якості концерну «Адам Опель» АГ. Ми й надалі стежитимемо за якістю українських автомобілів під знаком «Опель», оскільки відповідаємо за репутацію нашого бренда в Україні.
Проект повномасштабного виробництва Opel Astra у Запоріжжі розрахований на випуск 20 тисяч автомобілів на рік. Цей обсяг відповідає перспективній ємності українського ринку, саме під нього вибиралася конфігурація обладнання. Передусім — зварювальний цех, який модернізовано з цехами фарбування і складання, системою логістики тощо. У результаті цех зварювання став таким самим, як і на інших заводах General Motors (GM). Окремо представники заводу згадують про контроль якості, який є одним із найважливіших моментів у виробництві автомобілів такого рівня. Якість контролюється на кожній проміжній дільниці, за неї тут відповідають і пильно стежать. Систему контролю якості перевіряли і представники General Motors — залишилися задоволеними.
— Я зі свого боку можу сказати, що сьогодні навіть не бачу різниці між авто Опель Астра, складеним на запорізькому заводі, та його аналогом, виробленим на заводі Німеччини, — говорить Карл Ганс Пасман, менеджер «Адам Опель» АГ з виробничого інжинірингу.
Під час реалізації системи контролю якості на підприємстві за рекомендаціями німецьких партнерів встановлено двадцять п’ять (!) обов’язкових стандартів підприємства Опель, які дють змогу забезпечити виконання усіх вимог виробника щодо якості продукції. Минулого року на заводі впроваджено стандарт ІSO 9001, у якому викладено досвід світових виробників. Тоді ж, у 2003 році, на заводі було проведено аудит системи менеджменту якості.
Система передбачає досить довгий цикл — від оцінки вибору постачальника до зворотного зв’язку з покупцями, що зобов’язує враховувати всі побажання й вимоги для їх реєстрації та, за потреби, прийняття коректури. Згадана система контролю якості визнана у національних органах сертифікації Британії, Німеччини та США. Отже, ЗАЗ фактично отримав «зелене світло» на виробництво продукції світового масштабу найбільших країн-виробників.
Наш кореспондент, який побував на заводі й простежив за виробничим процесом, переконався: підхід до виробництва справді змінився. Тут уже не побачиш нічого, що нагадувало б Радянський Союз, — цілком європейське виробництво.
Розпочинається воно на дільниці зварювання, де з кузовних деталей — моторного відсіку, салону, багажника та даху (все це, до речі, постачає компанія GM) — здійснюється зварювання кузова. Після формування геометрії кузова проводиться точкове зварювання з обов’язковим дотриманням усіх вимог і перевіркою якості. Після чого кузов відправляють до фарбувального цеху. Тут він проходить фосфатування, катафорез, ґрунтування, фарбування емаллю та покриття лаком. Головну операцію — фінальне пофарбування — виконують на роботизованому фарбувальному комплексі, який працює за заданою схемою. Спеціалістам залишається тільки контролювати процес, поклавшись на точність обладнання Sіemens, яке виконує процедуру. Ділянка воскування кузова забезпечує 12-річну гарантію від корозії.
Потім — саме складання. В цьому цеху використовується спеціальне обладнання для контрольних операцій. Регулювання розвалу-сходження здійснюється на устаткуванні німецької компанії «Хофманн» з лазерною системою.
Зрештою, підхід до роботи на заводі теж цілком європейський. Чи варто дивуватися, що з українського конвеєра виходять «німці» з блискавкою на капоті, готові працювати на будь-яких європейських дорогах?