Створене понад півстоліття тому туристсько-екскурсійне управління профспілок, а нині — його спадкоємець Українське закрите акціонерне товариство з туризму та екскурсій «Укрпрофтур», достатньо відоме багатьом поколінням наших громадян. З 1953 року в його туристських закладах оздоровлено близько 117 мільйонів чоловік, а екскурсіями охоплено понад 741 мільйон осіб.
Сьогодні товариство очолює заслужений працівник культури, кандидат історичних наук, доцент Петро Слободян.
— Спочатку дозвольте, шановний Петре Михайловичу, привітати вас і багатотисячний колектив працівників ЗАТ «Укрпрофтур» з отриманням у березні 2004 року першої, наскільки мені відомо, в історії українського туристичного підприємництва і дещо незвичної відзнаки — нагороди «Всесвітня якість ХХІ століття».
— Дякую за поздоровлення. Приємно одержати символічну відзнаку саме на початку століття від такої відомої інституції, як Всесвітня маркетингова організація. Попереду нас чекає ще багато значних справ, велика робота, щоб виправдати присудження цієї нагороди.
— Петре Михайловичу, понад 95 відсотків туристичного та екскурсійного продукту ЗАТ «Укрпрофтур» припадає на національний туризм, інакше кажучи — на вітчизняний, внутрішній туризм. Як ви оцінюєте сьогоднішній рівень туристсько-екскурсійного обслуговування громадян «Укрпрофтуром»?
— Нам удається щорічно послідовно та системно нарощувати обсяги послуг, що реалізуються населенню, перш за все соціально незахищеним категоріям громадян, молоді, завдяки професійним здібностям керівників наших обласних дочірніх підприємств та акціонерних товариств, тривалій і результативній співпраці з регіональними об’єднаннями профспілок та за надійної підтримки Державної туристичної адміністрації на чолі з Валерієм Цибухом.
Споживачам пропонується понад 2000 оздоровчих, лікувальних, пізнавальних, ділових, розважальних турів, маршрутів вихідного дня. Відроджується екскурсійна справа, і на сьогодні в організаціях «Укрпрофтуру» вже працює близько 900 екскурсійних проектів - оновлених та новостворених міських і заміських екскурсій (пішохідних, автобусних, теплохідних) історико-культурної, краєзнавчої, природничої, релігієзнавчої, військово-патріотичної, профорієнтаційної тематики.
Скажімо, торік на внутрішньому туристичному ринку кожен четвертий турист і кожен сьомий екскурсант були клієнтами «Укрпрофтуру».
Організаційна структура нашого товариства має кілька рівнів: 11 дочірніх підприємств та 17 створених за участю «Укрпрофтуру» обласних акціонерних товариств, у складі яких 77 готелів, туристсько-оздоровчих комплексів, пансіонатів, турбаз і кемпінгів; 11 автопідприємств; 56 бюро подорожей та екскурсій; туристсько-екскурсійні центри, клуби тощо. Персонал, хочу підкреслити, найбільшого в країні туристсько-екскурсійного об’єднання володіє багатим досвідом обслуговування клієнтів і напрацьованими технологіями проектування та реалізації турпродукту.
Те, що нашими засновниками є захисники соціальних інтересів громадян — Федерація профспілок України під головуванням народного депутата України Олександра Стояна та Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, чітко позначається на діяльності «Укрпрофтуру», цілях та завданнях товариства. А наша Спостережна рада, яку очолює заступник голови ФП України Ігор Романчук та представляють керівники галузевих і регіональних профспілок, регулює і спрямовує роботу товариства з огляду на розвиток та зміцнення матеріальної бази системи, підвищення якості послуг, впровадження нових форм господарювання для забезпечення ефективної та прибуткової діяльності.
Ми цілком сповідуємо споживацьку ідеологію турфірм розвинутих країн, де давно зрозуміли, що купують не продукцію, не послугу, навіть не якість, а ім’я. Тобто треба зробити відомим ім’я, забезпечивши відповідність імені (бренду) фірми якості та досконалості її роботи. Зрозуміло, що реалізація такої мети потребує значних фінансових вливань. Та й часу треба чимало, щоб це стало традицією.
Із численних здобутків нашої системної діяльності зупинюся, наприклад, на Київському обласному туристському клубі. Очолює цю філію дочірнього підприємства «Київоблтурист» висококваліфікований менеджер Володимир Мельник. За минулий рік цей заклад реалізував населенню послуг на 2,5 млн. грн., обслужив 4,3 тис. туристів і 5 тис. екскурсантів.
Кілька слів про один з багатьох видів рекреаційної діяльності клубу - оздоровлення школярів віком від 10 до 16 років на 14-денних туристсько-спортивних маршрутах з відпочинком у наметових таборах. Кожен з таких таборів базується лише в екологічно чистих регіонах Київщини, Криму, Прикарпаття, обов’язково в мальовничій місцевості. Програма обслуговування передбачає перебування в базовому таборі, маршрутну частину, навчальні заняття, спортивні та культмасові заходи. Юні туристи забезпечуються необхідним спорядженням, харчуванням, медичним обслуговуванням, страхуванням. Очолюють табори досвідчені фахівці спортивного туризму. Торік такими маршрутами пройшло 2300 дітей. Додам лише, що цей вид оздоровлення підлітків нарешті здобув визнання та підтримку з боку українського уряду.
— Петре Михайловичу, виведення власних туристських комплексів, готелів, турбаз на рівень сучасних вимог та потреб споживачів потребує значних капіталовкладень. Які позитивні набутки має ЗАТ «Укрпрофтур» в цьому плані?
— Власними туристськими господарствами торік обслужено 425 тис. туристів, оздоровлено 60 тис. дітей, потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи. Показник завантаження ліжко-місць зріс порівняно з 2002 роком і становив уже 46 відсотків пропускної спроможності. А більшість підприємств та акціонерних товариств забезпечила завантаження понад 50 відсотків місць.
Для підвищення якості послуг на прийомі, оздоровленні та лікуванні туристів минулого року ми вклали 13 млн. 618 тис. грн. власних коштів у реконструкцію, модернізацію, ремонти матеріальної бази та придбання основних фондів.
В результаті готелі, комплекси, турбази мають повний спектр комфортного номерного фонду, а в більшості господарств вирішено проблему безперебійного постачання гарячої води. На багатьох об’єктах встановлено автономні системи опалення, розширився асортимент додаткових послуг.
Практично у всіх господарствах (крім міських готелів) є спортивні і дитячі ігрові майданчики, бібліотеки, прокат туристського та спортивного спорядження, туристичні кабінети, проводяться походи, прогулянки, екскурсії.
Було залучено кваліфікованих медичних працівників до створення необхідної діагностичної та лікувальної бази в наших структурах у Вінницькій, Волинській, Закарпатській, Миколаївській та ряді інших областей.
Хорошу репутацію здобули в гостей готельний комплекс «Турист» і готель «Дружба» у Києві, готельні господарства «Поділля» у Вінниці, «Кремінь» у Кременчуці та інші. А готель «Турист» акціонерного товариства «Кіровоградтурист» визнано переможцем обласного конкурсу якості «Кращі товари Кіровоградщини», що проводився обласною державною адміністрацією. Проте й на наявній матеріальній базі профспілкового туризму в окремих регіонах залишаються значні резерви для збільшення обсягів обслуговування та послуг.
— І все ж таки, Петре Михайловичу, ви засвідчуєте, що важкі і складні часи для «Укрпрофтуру» вже позаду. В чому тоді вбачаєте необхідність осучаснення діяльності товариства для вирішення перспективних завдань розвитку туризму?
— Хочу визнати, що саме соціальність профспілкового туризму (на відміну від комерційних структур) зробила його вельми вразливим у складний період дев’яностих років з їхніми економічними переломами. Ми були змушені ліквідувати 90 бюро подорожей та екскурсій, переважно в райцентрах, що призвело до втрати значної частини місцевих ринків. В асортименті послуг майже зникли теплохідні та авіаційні подорожі, туристсько-екскурсійні поїзди.
Відродити туристсько-екскурсійну справу нелегко, але конче потрібно для суспільства і держави. Указ Президента України «Про деякі заходи щодо розвитку туристичної та курортно-рекреаційної сфери» (№ 207/2003 від 11.03.03) спрямований на інтеграцію зусиль зацікавлених міністерств, відомств і організацій, створення сприятливих умов розбудови туристичної галузі. Свою участь в реалізації указу Президента ми вбачаємо передусім у розширенні реалізації різноманітних послуг на регіональних ринках та подальшій активізації рекреаційних, культурно-пізнавальних турів і екскурсій, зокрема короткочасного відпочинку у приміських зонах.
Парадоксально, але в гіперматеріалістичному західному суспільстві зростає попит на духовні цінності, від яких ми відмовляємося. Тож коли ми хочемо повноправно влитися у цивілізоване суспільство, то акцент усієї державної політики необхідно перенести на духовність, порятунок культури від нищення, а людину - від моральної деградації. Для цього слід поєднати зусилля державної влади та суспільства, повніше користуватися потенціалом екскурсійної сфери.
Сподіваємося, що працюватиме на нас і Закон України «Про туризм» у новій редакції, ключовими положеннями якого є захист прав споживача та створення надійного механізму фінансового забезпечення туристських послуг, регламентація прав та обов’язків державних органів у сфері туризму, встановлення чіткої структури нашої галузі.
Важливість розвитку екскурсійної діяльності в межах національних територій визначена Всесвітньою туристичною організацією, членом якої є і Україна: «Внутрішній туризм дає людині можливість пізнати свою власну країну, готуючи її таким чином до відкриття Всесвіту. Держави повинні краще роз’яснювати функцію внутрішнього туризму, більше піклуватися про його соціальну, виховну та пізнавальну рентабельність».
Ми готові й далі працювати над удосконаленням туристичного законодавства і приєднатися до розробки проекту Закону України «Про екскурсійну діяльність».
«Укрпрофтуру» не можна докоряти за монополізацію екскурсійної сфери, оскільки нами ж організовані курси підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації екскурсоводів. До речі, і для подальшого використання цих кадрів турфірмами будь-якої іншої форми власності.
Ми дбаємо про позбавлення екскурсійної справи ідеологічного чи політичного забарвлення і створюємо екскурсійний продукт на засадах об’єктивності та науковості. Але часом нам доводиться виборювати своє право на використання напрацювань профспілкового туризму, бо є сили, що заважають нам у роботі або навіть намагаються відсторонити певні категорії споживачів.
Так, у Донецькій області безпідставно приймається рішення про обмеження замовлень на організацію екскурсій та канікулярного відпочинку школярів у нашому бюро подорожей та екскурсій. В окремих областях безпосередньо
держадміністрації створюють при собі екскурсійні структури. Деякі регіональні чиновники вимагають здати їм на певний час для перегляду технологічну документацію екскурсій з подальшим її використанням у власних цілях.
На щастя, маємо багато добрих прикладів тісної та ефективної співпраці наших підприємств з органами регіональної влади. Так, наприклад, колегіями управління освіти й управління культури Черкаської облдержадміністрації спільно з правлінням дочірнього підприємства «Черкаситурист» реалізується постанова «Про системний підхід до керівництва процесом патріотичного виховання учнівської молоді засобами історико-культурної спадщини та туристсько-краєзнавчої роботи в навчально-виховних закладах області». На долю «Черкаситуриста» вже припадає майже 80 відсотків усіх екскурсантів, що обслуговуються в області у цілому. Питома вага школярів серед учасників екскурсій — 64 відсотки. Найближчим часом завершиться підготовка чотирьох заміських екскурсій («Стежками Холодного Яру», «Декабристи в Україні», «По місцях Корсунь-Шевченківської битви», «На батьківщину Т. Г. Шевченка») і двох пішохідних: «Черкаси в роки Великої Вітчизняної війни», «Зоопарк». Розробляється нова оглядова екскурсія по обласному центру і літературно-меморіальна екскурсія про Василя Симоненка. Збираються матеріали для створення екскурсії до археологічного заповідника у Трипіллі та спільно з Інститутом пожежної безпеки МВС України — екскурсії для дітей молодшого віку про почесну працю вогнеборців.
Впровадження такого системного підходу до роботи з дітьми ми можемо забезпечити в кожній області України, причому на конкурсних засадах.
Як бачимо, екскурсійний продукт — це інформаційно-інтелектуальний товар. Потреба в ньому зростатиме в міру формування якісно нового, громадянського суспільства і його пріоритетів на користь знань та освіти. Вкотре наголошую, що саме подорожі та екскурсії є духовним інвестуванням у майбутнє.
Впевнений, що прийде час — і держава візьме на себе частину окреслених турбот, а суспільство більш активно користуватиметься інтелектуальним потенціалом історії, культури, традицій нашого народу, відображеним в екскурсійній творчості.
Зі свого боку, акціонерне товариство «Укрпрофтур» готове забезпечити доступний та змістовний відпочинок, якісне обслуговування дедалі зростаючої кількості споживачів, послідовний розвиток місцевих ринків подорожей та екскурсій, чим ми й здобули добре ім’я та хорошу репутацію.
Тож, користуючись нагодою, гостинно запрошую всіх бажаючих на туристські маршрути!
— Дякую. Сподіваюся, наші читачі неодмінно скористаються вашим запрошенням.