Ранкове засідання 6 квітня
Певно, ще жодного разу депутатський корпус місцевих органів самоврядування так пильно не стежив за перебігом подій у Верховній Раді, як учора. В сесійній залі вирішували долю законопроекту про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів. Принциповий момент документа — формування самоврядних органів за партійним принципом, тобто на пропорційній основі. А це означає, що кожен, хто хоче потрапити до місцевих самоврядних органів, мусить заручитися партійною підтримкою. А як бути позапартійним агрономам, зоотехнікам, головам КСП, яким більше болять господарські проблеми, аніж політика?
Проте спочатку перебіг подій у сесійній залі прикував увагу вужчого кола місцевих депутатів — членів бюджетних комісій органів самоврядування. Фракції «Наша Україна» і БЮТ одразу взяли півгодинний тайм-аут з приводу «масштабного заниження, а по суті, фальсифікації бюджету-2004» . На це від імені обох фракцій звернув увагу колег «нашоукраїнець» Віктор Пинзеник. Він називав мільярдні суми, які, на думку опозиційних фахівців, приховано в бюджетних нетрях. А тому обидві фракції вимагали внести до порядку денного два законопроекти, що передбачають зміну рівня мінімальної зарплати, підвищення платні лікарям, педагогам тощо. Цікаво, що представник СПУ Володимир Співачук зауважив на це однодумцям із опозиції: всі бюджетні проблеми зникнуть, коли буде змінено політичну владу, заради чого слід приймати закон про вибори до місцевих органів.
Як відомо, напередодні було чимало пропозицій з приводу процедури розгляду закону про вибори депутатів місцевих рад, сільських, міських голів. Як наслідок, з’явилося три проекти постанов про неприйнятність цього доленосного для політичної реформи законопроекту. Виступаючи від імені авторів проектів постанов Сергій Матвієнков («Регіони України»), Анатолій Раханський (фракція партій ППУ і ТУ) та Юрій Кармазін («Наша Україна») звернули увагу колег на порушення низки статей Конституції України, закладені в законопроект. Зокрема, в разі прийняття закону народ позбавляється конституційного права бути обраним до органів місцевої влади. Знівелюється закладений Конституцією принцип створення і діяльності територіальних громад. Сергій Матвієнков вказав, що новий закон відстоює інтереси лише трьох відсотків громадян-партійців, заявляв про спроби розігнати по політичних квартирах місцеві органи влади. Юрій Кармазін назвав це наміром партійних вождів уберегти «торгові марки» своїх партій. Окрім того, випирали й регіональні інтереси. Адже, як заявив Анатолій Раханський, у законопроекті закладено норму, котра зводить статус Верховної Ради Криму до статусу місцевих рад, і тому передав колегам прохання ста кримських депутатів вилучити відповідні норми із документа.
Однак усі три проекти постанов набрали від 121 до 138 голосів «за», отже, їх було відхилено. Тож приступили до розгляду законопроекту про вибори до органів місцевого самоврядування по суті. Від імені тимчасової спеціальної комісії Олександр Мороз нагадав про 783 поправки до цього законопроекту. З них 55 поправок робоча група визнала такими, що юридично редагують норми документа. Згадав доповідач і про три блоки поправок, які виходять за межі концепції про пропорційні вибори на місцях. Зокрема, це вибори до ВР АРК, поправки, що стосуються мажоритарної системи тощо. З ними потрібно було визначатися. Своєрідним лакмусовим папірцем стала пропозиція депутата Сергія Іванова про вилучення з назви закону термінів, які регламентують вибори до Верховної Ради Кримської автономії. Однак за поправку проголосували лише 35 депутатів, вочевидь ті, хто представляє кримський півострів. Як наслідок, автоматично було вилучено і решту норм, що не давали змоги цьому документові регламентувати вибори до ВР Криму. Відхилено й іншу не менш принципову поправку про вибори водночас із головами міст і селищ керівників відповідних держадміністрацій. Тобто більшість депутатів взяли курс на схвалення закону про вибори депутатів до ВР АРК, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, згідно з яким у виборчі перегони не буде сенсу включатися, не заручившися партійною підтримкою.