Нова норма: Верховна Рада ухвалила Закон України «Про державну спеціальну службу транспорту».
Це означає створення у складі Міністерства транспорту України Державної спеціальної служби транспорту (далі — спецслужба транспорту). З цією метою передбачено передачу міністерству залізничних військ Збройних Сил України (далі — ЗС) і перетворення їх у відповідну службу (п. 2 прикінцевих положень закону). Як відомо, ще 27 січня 2003 р. Президент України своїм указом визнав за доцільне вивести залізничні війська зі складу ЗС та передати їх у підпорядкування Мінтрансу. Впродовж часу з моменту видання цього указу та до моменту ухвалення закону залізничні війська, образно кажучи, зависли у повітрі — десь на півдорозі із ЗС до Мінтрансу.
Покладені на спецслужбу транспорту основні завдання поділяються на два види, а саме на ті, які доведеться виконувати: 1) в мирний час; 2) в особливий період. Так, у мирний час на неї, зокрема, покладається: організація та проведення робіт з технічного прикриття, відбудови, встановлення загороджень на об’єктах транспортної системи з метою забезпечення діяльності ЗС та інших військових формувань; забезпечення схоронності таких об’єктів та вантажів; проведення планових робіт з будівництва та ремонту нових та підвищення строку експлуатації і пропускної спроможності діючих об’єктів транспортної системи; участь у ліквідації наслідків аварій, катастроф, пожеж, стихійного лиха на транспортних комунікаціях; підтримання в стані постійної готовності потенціалу спецслужби транспорту для виконання завдань в особливий період; проведення розмінування вибухонебезпечних предметів на об’єктах національної транспортної системи. В особливий період основними функціями цієї служби є, крім зазначених, також: наведення, будівництво, експлуатація і ремонт (реконструкція) наплавних залізничних мостів та естакад; виконання заходів територіальної оборони, а також заходів, спрямованих на дотримання правового режиму воєнного та надзвичайного стану; супровід вантажів при перевезенні.
Як багато хто зауважив, Державна спеціальна служба транспорту є особливим системно-структурним утворенням. Особливість, по-перше, у тому, що її особовий склад складається з двох різних за своїм правовим статусом категорій — працівників і військовослужбовців. Отже, у складі цивільного Мінтрансу функціонуватиме воєнізована структура. По-друге, особливе підпорядкування. За своїм визначенням (як складова Мінтрансу) спецслужба певною мірою підпорядкована міністру транспорту. До повноважень Мінтрансу закон відносить: забезпечення організації функціонування такої служби; прийняття рішень щодо створення, реорганізації, ліквідації та дислокації її підрозділів; контроль за дотриманням законодавства особовим складом служби. Керівник органу управління спецслужбою транспорту призначається Президентом України за поданням міністра транспорту, погодженим з Прем’єр-міністром.
Водночас закон передбачає діяльність спецслужби транспорту на основі принципів єдиноначальності та централізації управління, узгодження дій з Генштабом ЗС. З Генштабом ЗС мають погоджуватися перелік посад, які підлягають заміщенню працівниками та військовослужбовцями, мобілізаційне розгортання та приведення у готовність цієї служби. Генштаб також бере участь у визначенні ресурсних потреб служби, комплектуванні служби, організовує добір кваліфікованих фахівців, погоджує рішення щодо створення та ліквідації її підрозділів тощо.
Звертаємо увагу, що закон забороняє використовувати підрозділи й особовий склад цієї служби не за призначенням. Закон також передбачив положення, згідно з яким у мирний час особовий склад спецслужби транспорту (крім підрозділів охорони) не має права носити зброю. Грошове, речове, продовольче та інші види матеріального забезпечення військовослужбовців служби здійснюються відповідно до законодавства про соціальний та правовий захист військовослужбовців, а пенсійне забезпечення — відповідно до законодавства про пенсійне забезпечення військовослужбовців.
Відповідно до прикінцевих положень закону, у зв’язку з виведенням залізничних військ зі складу ЗС і перетворенням їх у Державну спеціальну службу транспорту, передбачено скорочення ЗС на 5 тисяч осіб. За військовослужбовцями залізничних військ, які перейшли до цієї служби, зберігаються військові звання, присвоєні їм під час проходження служби у ЗС.
Для довідки: закон ухвалено парламентом 5 лютого 2004 р. Він набрав чинності 10 березня ц. р. З повним його текстом можна ознайомитися у сьогоднішньому номері «Голосу України».