Цивільне судочинство мають розглядати як послугу держави у вирішенні цивільних справ, де всі сторони рівні, але без суду не можуть залагодити свою справу, підкреслив на щойно проведеній прес-конференції голова Комітету Верховної Ради України з питань правової політики Василь Онопенко. Саме тому розробники кодексу (серед яких і Онопенко) виходили з того, що головним завданням Цивільного процесуального кодексу є вирішення приватних спорів, а не забезпечення інтересів держави. У результаті копіткої праці, зазначає В. Онопенко, вийшов прогресивний кодекс, бо до нього заклали найкращі світові досягнення, переклавши їх на український грунт. Отже, новий Цивільний процесуальний кодекс можна вважати еталонним, таким, на який рівнятимуться всі інші.
Новий ЦПК істотно відрізняється від кодексу зразка 1969 року. Зокрема, він встановлює спрощений розгляд справ шляхом видачі судового наказу. Наприклад, нараховану заробітну плату не виплачують з якихось обставин. Сьогодні, щоб розглянути цю справу, витрачають час на підготовку справи, пояснення сторін, витребування доказів тощо. За новим ЦПК справу можна розглянути дуже швидко та набагато простіше. Суддя просто видасть судовий наказ як виконавчий документ. Якщо відповідач не погоджується з цим наказом, то суддя зобов’язаний розглянути справу у звичайному порядку. Новий кодекс лояльніший і до розгляду справи без відповідача (у разі його нез’явлення в суді без поважних причин). Спрощено і процедуру апеляційного оскарження. Новий ЦПК зобов’язує суддю протягом трьох днів з моменту закінчення строку на апеляційне оскарження автоматично направити справу до апеляційного суду, не зважаючи на правильність її оформлення. До речі, суд апеляційної інстанції з більшості справ виноситиме остаточні рішення і лише у небагатьох випадках зможе направляти справи на повторний розгляд до місцевих судів.
У новому ЦПК немає терміну «державне мито», його замінено поняттям «судовий збір». Ці кошти йтимуть на підтримку судів, які розглядають справи, і мають спрямовуватися на покращання судового процесу. До речі, крім категорій справ, за розгляд яких не справляється збір, суду надано право звільняти від його сплати малозабезпечених громадян.