Днями у Римі відбулися переговори Міністра транспорту України, генерального директора «Укрзалізниці» Георгія Кірпи з італійськими інвесторами про подальшу співпрацю з нашою країною. Там же керівник галузі зустрівся з Прем’єр-міністром Італії Сільвіо Берлусконі. Георгій Миколайович охоче погодився прокоментувати цю подію.
— Чи важко було домовитися з італійцями про співпрацю з українцями?
— Якщо відверто — і так, і ні. Так, тому що такі інвестиції — 450 млн. євро, які пообіцяли інвестувати в нашу транспортну інфраструктуру, ми отримуємо вперше. А з другого боку — ні, тому що добрі особисті стосунки Президента Леоніда Кучми та Сільвіо Берлусконі допомогли нам остаточно виконати непросте завдання. Започаткувала це ще Ялтинська конференція, яка відбулася торік у жовтні; вона визначила стратегічну співпрацю Італії і України. Тоді і було підписано генеральну угоду про участь італійських підприємців фірми «Торно» в інвестуванні та будівництві дороги Київ—Одеса.
— На яку суму коштів Мінтранс може розраховувати найближчим часом?
— Перший транш — 100 млн. євро. Його оформляє через комерційні банки Італії страхова компанія «Сачі». Ці кошти наприкінці квітня — на початку травня мають надійти. 150 млн. євро — від Євробанку буде оформлено через квоту Італії і 200 млн. євро — через бюджет Італії.
Під час особистої зустрічі з Берлусконі це питання також було обговорено, після чого керівникам відповідних міністерств, з якими ми мали зустріч, було доручено, щоб найближчим часом Кабінет Міністрів Італії цю інвестиційну програму затвердив.
Ми мали тривалу розмову і про V транспортний коридор, який бере початок у Венеції і проходить через Будапешт, Братиславу, Ужгород і Львів. Берлусконі підтримав нашу пропозицію, щоб продовжити цей коридор до Далекого Сходу через Росію, Казахстан, Китай. І дав згоду, щоб Італія вступила до комітету, який ми створили з ініціативи нашої держави. Окрім України, до нього ввійшли ще вісім країн — Китай, Казахстан, Росія, Польща, Словаччина, Чехія, Угорщина, Румунія. Секретаріат згаданого комітету розміщено в нас у Києві. Ми запропонували, і Берлусконі підтримав ідею приєднання до цих країн Італії. Відтепер увесь V міжнародний транспортний коридор долучається до азіатських транспортних коридорів, що дає можливість цей «Проект ХХІ століття» поєднати на суші і на воді, реалізувати перевезення вантажів між Далеким Сходом і Європою.
— Отримання такого великого кредиту — це завдяки пожвавленню інвестиційного інтересу Заходу до України чи нашій послідовній і наполегливій роботі?
— Думаю, що це скоріше інтерес до України саме Італії. Адже коли розглядати реальну співпрацю у широкому спектрі, то найактивнішою вона є з італійськими підприємцями. Ми нині маємо багато спільних проектів, які здійснюються у різних напрямах — у харчовій і легкій промисловості, сільському господарстві. Італійці надзвичайно зацікавлені в динаміці економічних взаємин з Україною, в інвестиціях в нашу країну. Тож умови надання кредиту — виняткові і строками реалізації також. Вони значно вигідніші, аніж ті, що є у Європі.
— Чи виявили інтерес до ваших переговорів представники італійських ділових кіл, місцева преса?
— Активно стежать і зацікавлені в тому, щоб наша програма була реалізована. Ми поінформували про те, що перший автобан у нашій країні буде збудовано до річниці незалежності України в цьому році. Водночас італійська сторона не зацікавлена зводити лише частину платної дороги між Одесою і Києвом — від Жашкова до Червонознам’янки. Італійці пропонують провести ще й другий етап реконструкції, на що також нададуть інвестиції. І тільки після остаточного завершення будівництва відкрити платну дорогу, побудувавши альтернативну автостраду між Києвом і Одесою.