Рахункова палата України розповсюдила документ «Про результати перевірки використання коштів Державного бюджету України, виділених Міністерству охорони здоров’я України на забезпечення інсуліном хворих на цукровий діабет».
«Голос України» вирішив опублікувати «Висновки» цього документа.
Нагадаємо, що Міністр охорони здоров’я Андрій Підаєв свого часу скаржився: «Тому не можна не говорити про наявний дефіцит фінансування галузі. Водночас, розуміючи обмежені можливості бюджету, вважаємо конче важливою роботу з удосконалення ефективного управління ресурсами на всіх рівнях» («ГУ», 12. XІІ.2003, № 23 (3237).
Звучить красиво, а що є насправді?
«Висновки
1. Використання коштів Державного бюджету України, виділених Міністерству охорони здоров’я України на забезпечення інсуліном хворих на цукровий діабет, проводиться з порушенням чинного законодавства, за відсутності елементарного обліку хворих та контролю з боку міністерства.
Перевіркою встановлено бюджетні правопорушення при використанні коштів Державного бюджету України у сумі 27,2 млн. грн., не за цільовим призначенням використано 25,8 млн. грн. та неефективно — 2,3 млн. гривень.
2. Міністерство охорони здоров’я України, на порушення постанови Кабінету Міністрів України від 06.03.02 № 261 «Про державне замовлення на закупівлю товарів, виконання робіт, надання послуг для державних потреб на 2002 рік», кошти державного бюджету, визначені на виконання державного замовлення на поставку препаратів інсуліну у 2002 році, у сумі 13,8 млн. грн., використало не за цільовим призначенням, а на погашення кредиторської заборгованості за поставлені препарати інсуліну у 2001 році.
3. Міністерство охорони здоров’я України не створило механізму визначення середньої потреби інсуліну на одного хворого на рік, що призводить до довільного планування витрат на забезпечення хворих цим препаратом. Відсутність інформації в міністерстві про кількість інсулінозалежних хворих спричинила завищення в 2001 та 2002 роках кількості таких хворих, відповідно, на 13527 та 14313 осіб, які враховані у розрахунках необхідних видатків на забезпечення інсулінами.
4. Міністерством охорони здоров’я України, на порушення ст. 1 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» та ст. 10 Закону України «Про лікарські засоби», видана ліцензія ВАТ «Фармак» на виробництво лікарських засобів — фармасулінів.
5. Міністерство охорони здоров’я України здійснило закупівлю інсулінів на суму 12 млн. грн. у ВАТ «Фармак», яке не є виробником інсулінів за технологією фірми «Елі Ліллі» (США), а фактично виконує функції агента з реалізації інсулінів зазначеної фірми, маючи при цьому відповідний зиск. Таким чином, міністерство сприяє приватному бізнесу за рахунок бюджетних коштів, а 12 млн. грн., що визначені Законом України «Про Державний бюджет України на 2002 рік» для закупівлі вітчизняних інсулінів, витрачені не за цільовим призначенням, значить, протизаконне, оскільки кошти були спрямовані на придбання інсулінів іноземного виробництва.
6. Міністерство охорони здоров’я України при плануванні закупівель інсулінів не враховує фактичної потреби хворих, які приймають інсуліни іноземного виробництва, і запланувало їх забезпечення інсулінами вітчизняного виробництва. За 8 місяців 2002 року за рахунок коштів місцевих бюджетів придбано препаратів інсуліну іноземного виробництва на загальну суму 10,3 млн. гривень. Такі дії Міністерства охорони здоров’я України не узгоджуються із ст. 85 Бюджетного кодексу України, якою забороняється планувати та здійснювати видатки, не віднесені до місцевих бюджетів, а також здійснювати впродовж бюджетного періоду видатки на фінансування бюджетних установ одночасно з різних бюджетів.
7. Міністерство охорони здоров’я України, як державний замовник, на порушення п. 12 Порядку формування та розміщення державних замовлень на поставку продукції для державних потреб і контролю за їх виконанням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.02.96 № 266, не звітує перед Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України про виконання державного замовлення у 2001 році.
8. У 2002 році Міністерство охорони здоров’я України здійснило розподіл препаратів інсуліну через 3—6 місяців після їх закупівлі та без урахування фактичної потреби інсулінів, необхідних для щоденного введення ін’єкцій хворим. Це призвело до того, що бюджетні кошти у сумі 0,9 млн. грн. використовувались неефективно.
9. Міністерство фінансів України, на порушення ст. 111 Бюджетного кодексу України, не здійснює контроль за дотриманням бюджетного законодавства, внаслідок чого видатки Міністерства охорони здоров’я України на захищену статтю видатків — придбання інсулінів, недофінансовані на загальну суму 29,8 млн. гривень.
10. Кабінет Міністрів України, на порушення ст. 2 Закону України «Про поставки продукції для державних потреб», не забезпечує фінансовими ресурсами повної оплати держзамовлення, внаслідок чого на закупівлю сировини для виробництва інсулінів ЗАТ «Індар» бере кредити у комерційних банків, включаючи до собівартості препаратів відсотки за кредити. Це призвело до неефективного використання бюджетних коштів на суму 1,4 млн. гривень.
11. Міністерство охорони здоров’я України, внаслідок безконтрольності при поставках інсулінів, сприяло ЗАТ «Індар» здійсненню взаємозаліку заборгованості місцевих бюджетів за поставлені препарати інсулінів окремим управлінням охорони здоров’я облдержадміністрацій у рахунок препаратів інсуліну, придбаних за кошти державного бюджету та поставлені за розподілом міністерства цим управлінням. Використовуючи принцип взаємозаліку, здійснена прихована дотація місцевим бюджетам у сумі понад 2,2 млн. гривень.
12. Через відсутність контролю з боку Міністерства охорони здоров’я України за використанням коштів державного бюджету ДП «Укрмедпостач» здійснена оплата ВАТ «Фармак» за непоставлені препарати інсуліну, які в бухгалтерському обліку ДП «Укрмедпостач» віднесені на видатки. Таким чином, здійснено приховане кредитування ВАТ «Фармак» на суму 0,83 млн. гривень.
13. Міністерством охорони здоров’я України, на порушення ст. 17 Закону України «Про Державний бюджет України на 2002 рік» та ст. 23 Бюджетного кодексу України, здійснено передачу препаратів інсуліну на суму майже 0,5 млн. грн. лікувальним закладам, які не входять у мережу міністерства і фінансуються іншими головними розпорядниками бюджетних коштів.
Такі дії Міністерства охорони здоров’я призвели до бюджетного правопорушення на загальну суму більш як 0,5 млн. гривень.
14. Міністерством охорони здоров’я України станом на 01—10.2002 безпідставно віднесено на фактичні видатки препаратів інсуліну на суму 13,3 млн. грн., які фактично обліковуються в залишках лікувальних установ, що є бюджетним правопорушенням.
15. Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України, на порушення п. 8 Порядку формування та розміщення державних замовлень на поставку продукції для державних потреб і контролю за їх виконанням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.02.96 № 266, не встановлена форма звітності державних замовників. Відсутність звітності стала наслідком того, що не здійснювався контроль за виконанням державного замовлення.
16. Кабінетом Міністрів України, Міністерством фінансів та Міністерством охорони здоров’я України Комплексна програма «Цукровий діабет», затверджена Указом Президента України від 21.05.99 № 545/99, виконується лише в частині закупівлі інсулінів. Не виконуються основні профілактичні, психосоціальні, санітарно-освітні та інші заходи щодо захворюваності населення України на цукровий діабет, оскільки з року в рік центральні органи виконавчої влади, які відповідають за реалізацію програми, при формуванні проекту державного бюджету не передбачають достатньою мірою додаткових цільових асигнувань на її реалізацію. В результаті на сьогодні для реалізації заходів, передбачених Комплексною програмою «Цукровий діабет», додатково необхідно майже 10,0 млн. грн., у тому числі з державного бюджету понад 1,0 млн. гривень.
Відповідно до статей 28, 30 Закону України «Про Рахункову палату» висновки і пропозиції надіслано Кабінету Міністрів України та Міністерству охорони здоров’я України. Матеріали перевірки направлені до Генеральної прокуратури України.
СИМОНЕНКО В. К. Голова Рахункової палати».