Швидкий потяг № 35/36 Київ—Краків, який почав курсувати в грудні минулого року, засвідчив новий етап технічного розвитку українських залізниць. У цьому переконані не тільки фахівці, польські й українські транспортники, а й пасажири, яким пощастило скористатися його послугами.
Їхні стандарти — наша турбота
Новий експрес — перша ластівка у справі налагодження залізничного сполучення України із Заходом, яке відповідатиме європейським стандартам. До тих стандартів ми хоч і не звикли, проте мусимо опановувати їх, якщо не хочемо залишитися на задвірках цивілізації. Бо мешканці Старого Світу давненько вже їздять залізничними маршрутами, які йменуються «Інтерсіті» (всередині країни) та «Євросіті» (міждержавне сполучення).
Щоб відповідати їхнім стандартам, треба виконати чимало вимог: вагони мають бути лише першого і другого класу, відповідні швидкість руху, відстані між зупинками поїзда, співвідношення між терміном мандрівки і сукупним часом зупинок тощо. Наш українсько-польський первісток із п’яти вагонів відповідає, як свідчать фахівці, цим нормам. Він перетинає кордон за двадцять з лишком хвилин, а не за дві—чотири години, як було раніше, рухається зі швидкістю майже 60 км/год, а може розвивати її до 160 км/год; стоянки на станціях становлять 11,8 відсотка від загального часу поїздки. Важливо і те, що в ньому європейський сервіс, а вагони — підвищеної комфортності — бізнес-класу, двомісні типу СВ і чотиримісні з розсувними перегородками. Кожний вагон, розрахований на 28 або 20 пасажирів, мовби п’ятизірковий готель на колесах, де є душ, кондиціонер, холодильник, відеосистема з DVD-програвачем, система відеоохорони та електронні замки в купе, вакуумні санвузли тощо. Особлива увага тут молодим батькам з немовлям, тим, хто забажає підобідати.
Урахували забаганки підприємців і бізнесменів, котрі не можуть обійтися без постійного електронного зв’язку. У вагоні за потреби обладнають комп’ютерну модульну систему, яка забезпечить вихід в Інтернет. А бортова ЕОМ через супутник допоможе діловим людям спілкуватися з партнерами у будь-яких точках світу.
На найвищому рівні вирішено питання безпеки та контролю за ходом експреса. Навігаційна супутникова система з точністю до одного метра визначить його місцезнаходження будь-якої миті. Комплекс технічного оснащення, комфорт, належний сервіс — усе це дало змогу експертам оцінити поїзд Київ—Краків за 10-бальною системою в межах 5—10 балів, що відповідає вимогам ЄС.
Безпечніше, ніж в авіації
Успіх українських залізничників очевидний. А досягнуто його завдяки плідній співпраці з польськими колегами. Модернізовані вагони поїзда з новими колісними парами, котрі коштують сотні тисяч євро, поки що виготовляють польські машинобудівники. А автоматизована система переходу потяга з широкої колії на вузьку (і навпаки) SUW-2000, розроблена польським інженером Ришардом Сувальським, є найбільш відпрацьованою і надійною. Як каже автор винаходу, його система на залізничному транспорті безпечніша від тих, що діють у пасажирській авіації. Щоб втілити цей проект, довелося попрацювати багатьом людям з обох сторін. Проблеми різної ширини колій віднині не буде.
До нинішнього здобутку вітчизняні транспортники йшли не один рік. А починали, як зауважив у Києві під час пуску нового поїзда до Кракова перший заступник генерального директора «Укрзалізниці» Юрій Федюшин, з поліпшення якості пасажирських перевезень. І насамперед на приміських потягах, оскільки в них їздить найбільше людей: щороку понад 450 мільйонів громадян. Можна сказати, додає Ю. Федюшин, що відійшли уже в минуле обідрані, без лавок і багажних полиць, вагони. На зміну їм прийшли поїзди з підвищеним комфортом, з новим естетичним оформленням і технічним оснащенням.
Водночас налагоджували надійне сполучення між обласними центрами. В результаті з’явилися столичні експреси до Харкова і Дніпропетровська. Нині щодоби до двох тисяч людей користуються європейським сервісом. Окрім того, програма дала тисячі нових робочих місць, допомогла стати на ноги великим машинобудівним підприємствам...
На кордоні краще видно
Новий експрес завжди радо проводжають і зустрічають. У день першого прибуття потяга до столиці Галичини польську делегацію на чолі з віце-прем’єр-міністром Республіки Польща Мареком Полем щиро вітали начальник Львівської залізниці Богдан Піх та голова облдержадміністрації Олександр Сендега.
На прикордонній станції Мостиська-ІІ Міністр транспорту України, генеральний директор «Укрзалізниці» Георгій Кірпа досить лаконічно охарактеризував чергову віху в житті працівників української магістралі:
— Рух нового поїзда з категорії міжнародної системи «Інтерсіті» оснащено автоматичною системою переходу з однієї колії на іншу, що дасть змогу йому перетинати кордон без зупинок. Це приклад інтеграції України у Європу, приклад створення міжнародного суспільства без кордонів. Наша давня мрія здійснилася, і ми зможемо збільшити обсяги міжнародних перевезень і пасажирів, і вантажів. Пристрій автоматичної зміни ширини колії може відіграти важливу роль у справі транспортування нафти з Бродів до Польщі й інших європейських країн. Показово й те, що цей поїзд уже нині конкурує з автомобільним транспортом, оскільки зі Львова до Кракова можна доїхати на годину швидше.