Незабаром до Києва приїздить найзнаменитіший танцюрист фламенко
І спанський танцюрист Хоакін Кортес названий ЮНЕСКО артистом світу — за «визначний внесок у збереження та поширення циганського фольклору».
Хоакін живе майже так само, як його предки-цигани. На життя заробляє, танцюючи в різних містах, іноді за кілька місяців здійснюючи кругосвітню подорож.
Кортес танцює з дванадцяти років. У п’ятнадцять його запросили до трупи Національного балету Іспанії, і незабаром він став блискучим класичним танцівником. Коли Хоакіну було 23, він залишив Національний балет, узяв молодих танцівниць, гітаристів, нікому не відомих скрипаля і флейтиста, одне слово, зібрав табір і назвав його «Балетом фламенко Хоакіна Кортеса».
Для Хоакіна це було авантюрою — і справою честі. Адже це зараз фламенко стало частиною поп-культури — саме завдяки старанням його трупи. А десять років тому воно було лише народним танцем, і для Кортеса було вкрай важливо розповісти про циганську культуру якомога більшій кількості людей.
Як хореограф, Кортес не обмежує себе одним стилем, сміливо поєднуючи андалузький і угорський напрямки танцю, він не побоявся додати до пристрасті фламенко витонченість модерну, а в музиці останнього шоу Кортеса «Lіve» звучать джазові мотиви, кубинські й арабські мелодії.
Перший самостійний проект він створив у 1992 році. А вже другий («Pasіon Gіtana», 1995) зробив Кортеса і його трупу знаменитими — це дійство бачили в 30 країнах шести континентів. Вистава «Soul» вийшла в 1999-му, на той час Хоакін знявся в кіно в Педро Альмодовара, і ім’я Кортеса стало не тільки символом фламенко, а й секс-символом. У зв’язку з цим його ім’я можна часто побачити в світській хроніці, коли йдеться про амурні пригоди знаменитих моделей і кіноактрис Лори Міллер, Ліліани Рамос, Літиції Каста і Наомі Кемпбелл. Причому Наомі заради Кортеса кинула свого нареченого-мультимільйонера. Але Кортес залишив красуню, яка навіть намагалася покінчити життя самогубством.
При цьому він каже: «Моє життя на сцені — це зовсім інше. Освідчуватися в коханні танцем? Ні, не доводилося. Хотів би, але я скромний, навіть боязкий».
Трупа Кортеса репетирує в студії в робітничому кварталі Мадрида. Його будинок за п’ять хвилин ходьби від студії. У цьому будинку Хоакін живе зі своєю найкоханішою, як він каже, жінкою. І до неї він поспішає кожного разу, коли вільний від гастролей. Звичайно, це його мама, Басилія.
Він нерозлучний із сестрами, і одну з них репортери навіть довго сприймали за його наречену. Покоління Хоакіна вже не застало кочового життя, але легенди про часи, коли цигани кочували, знайомі Хоакінові. Його бабуся розповідала, що її прапрабабуся дісталася Іспанії, подолавши шлях із Індії через Україну і Румунію.
«Жінки, що відіграли головну роль у моєму житті, — це мама, сестри і бабуся. Я завжди був оточений жінками».
У домівки до тисяч жінок Хоакін увійшов з екрана: погляд спідлоба, тихий дещо хриплуватий голос. 1995 року Педро Альмодовар запросив Кортеса у свій фільм «Квітка моєї таємниці». Тонкий знавець жінок, Альмодовар відчув, що означає цей погляд спідлоба, і висловив усе в одній фразі головної героїні:
— Послухай, Антоніо, іди, доки я не забула, що я порядна жінка.
І тільки одна-єдина жінка у світі, що побувала на всіх його виступах, досі дивується, чому преса іноді пише, що потрібно заборонити Кортесові виступати з оголеним торсом.
Мама Басилія збирає всі статті про свого Хоакіна. Там на одну нормальну рецензію припадає двадцять заміток, де докладно розповідається, де і з ким побував Хоакін. Папараці, який сховався в пісках пляжу, показав усій країні інтимні моменти відпочинку Хоакіна з однією подружкою. Але головною стала історія з Наомі Кемпбелл. Вона тривала так довго, що Басилія вже почала думати, як їй прийняти таку невістку. І раптом Кортес кинув Наомі Кемпбелл!
Хоч як просили журналісти, пропонували навіть заплатити, щоб він озвучив причину суперечки, але Хоакін не видав секрету. Він справжній джентльмен.
Розповідають, що в Москві, в одному з клубів, він побачив дівчину. Вона випадково зайшла туди. Погляд Хоакіна палав! Але дівчина акуратно забрала з його рук свою руку і сказала, що їй рано прокидатися. Він запрошував її на концерт і кликав із собою в Іспанію. Та вона сказала, що хоче спати, і поїхала. За цим, кусаючи нігті з горя, спостерігали московські модниці, котрі заплатили чималі гроші, щоб довідатися, де саме Кортес проведе цей вечір.
Хоакін об’їхав із гастролями весь світ. Він каже: «На професійному рівні я зробив майже все, про що колись мріяв. Що ще я можу зробити? Хіба що сісти в ракету і станцювати на Місяці».
Дехто каже: він псує фламенко, порушує традиції! Але у світі вже чимало людей, у свідомості яких цей танець пов’язаний саме з фігурою Кортеса, що вибиває ритм так, начебто в нього під ногами полум’я.
До речі, замшеві черевики, які йому шиє майстер Менкес, зношуються за тиждень репетицій.
«Чи кожен може танцювати фламенко?» — «Так, суть цього мистецтва всередині нас, це прихований вогонь. Отже, кожний може його зрозуміти і виконати. Головне — слухати себе. І все вийде».