Нова норма: Верховна Рада ухвалила Закон України «Про телекомунікації».
Це ознаЧаЄ, що на законодавчому рівні унормовано права споживачів телекомунікаційних послуг (такими споживачами визнаються юридичні та фізичні особи, які потребують, замовляють та/або отримують телекомунікаційні послуги для власних потреб). Зокрема, споживач має право безоплатно отримувати від оператора телекомунікацій вичерпну інформацію про зміст, якість, вартість і порядок надання телекомунікаційних послуг; за власною письмовою заявою вимагати від оператора телекомунікацій обмежень для себе у доступі до окремих видів послуг; вимагати від оператора телекомунікацій повернення невикористаної частки коштів у разі відмови від попередньо оплачених телекомунікаційних послуг (випадки і порядок визначено правилами надання і отримання цих послуг); відмовитись від телекомунікаційних послуг у передбаченому договором порядку; відмовитись від оплати телекомунікаційної послуги, яку не замовляв.
Відповідно до цього закону (ст. 34) оператори та провайдери телекомунікацій повинні забезпечувати і нести відповідальність за схоронність отриманих при укладанні договору відомостей про споживача (зокрема, про отримання послуг, їх тривалість, зміст, маршрути передавання тощо).
Новий закон передбачає, що призначені для оприлюднення телефонні довідники, зокрема електронні версії та бази даних інформаційно-довідкових служб, можуть містити інформацію про прізвище, ім’я, по батькові, найменування, адресу та номер телефону абонента в разі зафіксованої у договорі згоди споживача на опублікування такої інформації. Споживач має право на безоплатне вилучення відомостей про нього повністю або частково з електронних версій баз даних інформаційно-довідкових служб.
З метою забезпечення охорони таємниці телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції, безпеки телекомунікацій встановлено заборону на зняття інформації з телекомунікаційних мереж (за винятком передбачених законом випадків). Обов’язок забезпечити таку охорону закон (ст. 9) покладає на операторів і провайдерів телекомунікацій, які зобов’язані вживати відповідних технічних та організаційних заходів із захисту телекомунікаційних мереж, засобів телекомунікацій, інформації з обмеженим доступом про організацію телекомунікаційних мереж та інформації, що передається цими мережами.
Статтею 7 закону встановлено, що у галузі телекомунікацій послуговуються українською мовою, мовами інших національностей відповідно до вітчизняного законодавства. Адреси відправника та одержувача телеграм, що пересилаються в межах України, мають бути вказані українською або російською мовою.
ЗвертаЄмо увагу, що закон встановлює низку положень про відповідальність сторін телекомункаційних послуг. Так, у разі затримання плати за надані оператором послуги споживачі сплачують відповідну пеню. На споживачів також покладається обов’язок відшкодувати витрати оператора, понесені ним при усуненні пошкодження телекомунікаційної мережі, що сталося з вини споживача, а також усі інші збитки, заподіяні з його вини оператору (у тому числі неотриманий прибуток).
Водночас оператор і провайдер несуть перед споживачами майнову відповідальність за ненадання або неналежне надання телекомунікаційних послуг. Зокрема, за: 1) ненадання оплачених телекомунікаційних послуг або надання їх в обсязі, меншому за оплачений (оплатити вартість ненаданих послуг і штрафу в розмірі 25 відсотків вартості послуг); 2) за затримку передачі телеграми, внслідок чого її не вручили зовсім або вручили несвоєчасно (штраф у розмірі 50 відсотків вартості оплаченої послуги, а також повернення споживачу отриманих за послугу грошей); 3) за безпідставне від’єднання обладнання споживача (у розмірі абонентної плати за весь період від’єднання); 4) за безпідставні скорочення чи зміну переліку послуг (у розмірі абонентної плати за один місяць).
У разі неусунення упродовж однієї доби з моменту подання абонентом заявки про пошкодження телекомунікаційної мережі, яке унеможливило доступ споживача до послуги або знизило до неприпустимих значень показники якості телекомунікаційної послуги, абонентна плата за весь період пошкодження не нараховується. Окрім того, оператор телекомунікацій у разі неусунення пошкодження протягом п’яти діб із зафіксованого моменту подання абонентом відповідної заявки сплачує споживачеві штраф у розмірі 25 відсотків добової абонентної плати за кожну добу перевищення цього терміну, але не більш ніж за три місяці.
ДлЯ довІдки: Закон ухвалено парламентом 18 листопада 2003 р. Він набрав чинності з 23 грудня 2003 р. З повним його текстом можна ознайомитися у «Голосі України» за 23 грудня 2003 р.