Згідно з графіком Мінкультури України кримчани мали прозвітувати ще на початку грудня минулого року. Та тоді до Києва прибули кращі представники майстрів мистецтв лише кримськотатарського народу. Творчий звіт митців усього Криму, в якому проживає понад 120 народностей, з різних причин переносився. І, нарешті, 27 лютого їхні представники стали господарями головної сцени країни — Національного палацу «Україна». Що ж вони показали, як відзвітували?
Тихо й спокійно було у вестибюлі. Деяке пожвавлення — біля стосів гарно оформлених спеціальних випусків «Крымских известий» і «Крымской газеты» і більше — в «карманах». Це проходи, що ведуть від вестибюлів до бокових вхідних дверей палацу. Хоч тут тіснувато й незручно, але багато глядачів з цікавістю розглядали оригінальні експонати виставок образотворчого, декоративно-прикладного мистецтва тощо.
Кримчани розпочали звіт-концерт своєрідно. Не звичним і вже традиційним музично-сценічним прологом чи увертюрою, а вступними словами віце-прем’єр-міністра Дмитра Табачника та Голови Верховної Ради АР Крим Бориса Дейча. Про те, що у залі Міністри культури України й Криму Юрій Богуцький та Тамара Аронова, інші високі гості, — не згадали. Хоча з часом прозвучало повідомлення: у залі — дружина Президента України Людмила Кучма.
Стояли промовці на накритій оркестровій ямі, а симфонічний оркестр Кримської державної філармонії «посадили» прямо на сцену. Як потім з’ясувалося, такий спосіб є не лише режисерським прийомом, а й визнанням цього колективу. Хоча це ще не академічний колектив, але кілька творів музиканти виконали на високому професійному академічному рівні. Бо це один не лише з найкращих, а й найстаріших у нашій країні симфонічних оркестрів. Його створено ще 1937 року. І майже 40 років незмінно очолює його художній керівник та головний диригент, народний артист України, лауреат кількох Державних премій Криму Олексій Гуляницький. Вдячними оплесками зустріли глядачі це повідомлення ведучої концертної програми. Дякували вони і за високомайстерне виконання оркестром творів А. Караманова, Дж. Верді, Ж. Мессене, Дж. Пуччіні.
А в супроводі цього чудового колективу, гордості Криму, свою високу вокальну майстерність продемонстрували одразу кілька солістів-вокалістів: Олена Басаргіна, Марина Семенова, Ніна Козлова, Владислав Черников.
Серед наймолодших і, мабуть, найперспективніших співаків-солістів помітними були Ірина Розенфельд, Наталія Куніцина, дует у складі сестер Ганни та Марії Опанасюк.
«Підсумувала» спів своїх нинішніх земляків Герой України, народна артистка України, Росії та Молдови Софія Ротару разом із шоу-балетом «Акверіас». «Одна калина», виконана С. Ротару, плавно перейшла у фінальну пісню «Мій Крим», яку на тлі ефектно оформленної сцени виконали всі учасники концерту.
А що ще цікавого й помітного показали кримчани між «Кримською увертюрою» і «Моїм Кримом»? Твори частини народностей цього краю, серед яких переважали кримськотатарські, російські, єврейські. Українських, здається, було замало — лише пісні «Києве мій», «Два кольори» і «Одна калина». Чомусь не було жодного українського танцю. А ось корейський народний ансамбль «Ніжність», який достеменно відтворив особливості національного танку «Віяло», викликав неабияке захоплення у глядачів. І не лише виконанням, а й костюмами. Виявляється, цим ансамблем опікується Посольство Корейської республіки в Україні.
Серед певної кількості запитань, які виникли після звіту майстрів мистецтв та художніх колективів АР Крим, і таке. Чому концертну програму вела заслужена артистка України Оксана Антонюк, працівник Державного підприємства «Україна мистецька», розташованого у Києві? Втім, саме вона додала концерту-звіту кримчан певного шарму і звучання.
Київ.