Нині від високих урядовців лунає багато гучних слів про важливість підвищення народжуваності, виховання здорового молодого покоління. Але на практиці ці слова, хоч як прикро, так і залишаються словами. Високий рівень дитячої захворюваності, істотне зниження імунітету (зокрема через банальне недоїдання) — яскравий приклад нездатності держави забезпечити дітей та підлітків якісним медичним обслуговуванням протягом року.

Тому великого, скажемо більше, державного значення набуває літнє оздоровлення, яке, використовуючи унікальні курорти Криму та Західної України, повинно надати дитині можливість поновити сили перед новим навчальним роком, покращити стан здоров’я.

Верховна Рада України вже втретє з ініціативи Комітету з питань молодіжної політики, фізичної культури, спорту і туризму проводить день уряду з питання оздоровлення дітей та молоді. Такі дні проводять не лише для того, щоб проконтролювати роботу органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, а й для того, щоб, з огляду на набутий досвід, визначити коло актуальних проблем для поліпшення державної політики з цих питань.

Аналіз підготовленої урядом інформації про підсумки оздоровлення дітей влітку минулого року та про виконання відповідної постанови ВР, вивчення стану справ членами комітету, зокрема під час проведення виїзних засідань, дає підстави сьогодні говорити про те, що для забезпечення організації і проведення оздоровлення дітей було здійснено ряд конкретних заходів. Порівняно з оздоровчим сезоном 2002 року, органи виконавчої влади всіх рівнів, органи місцевого самоврядування грунтовніше підійшли до підготовки оздоровчих закладів. Проведено низку перевірок за створенням належних умов перебування та утримання дітей, видано відповідні інформаційно-методичні матеріали, розроблено положення про дитячий оздоровчий заклад. На оздоровлення дітей додатково залучено майже 150 мільйонів гривень, здійснено інші заходи.

Підсумовуючи викладене, можна говорити про те, що уряду, органам місцевого самоврядування разом з народними депутатами України завдяки послідовній позиції Верховної Ради України вдалося зрушити цю проблему з місця.

Це все обнадійливо, але не може бути підставою для складання переможних рапортів і звітів.

Візьмімо для прикладу Державний бюджет на поточний рік з показником «кошти на оздоровлення»:

— МНС — зменшення коштів на 44 мільйони грн.

— Міністерство праці та соціальної політики —зменшення.

— Міністерство аграрної політики — було 4,5 мільйона, на цей рік — нуль.

За Державним бюджетом порівняно з минулим роком — мінус майже 40 мільйонів. Замисліться, шановні колеги, на кому економимо?! На дітях-інвалідах, на дітях чорнобильців та селян?!

Навіть збільшення витрат місцевих бюджетів на ці цілі не покриє потреб на фінансування Державної програми відпочинку та оздоровлення дітей. Недофінансування становить майже 70 мільйонів.

До цього варто додати й невирішене питання виділення коштів із Фонду соціального страхування, а це ще мінус 90 мільйонів. Остаточно невирішеним залишилося й питання сплати земельного податку оздоровчими закладами. Можемо констатувати: на початок оздоровчого сезону 2004 року оздоровчі заклади, зважаючи на зростання цін на путівки, перебувають у вкрай важкому становищі, значна частина з них може не розпочати роботу, а в кращому разі, відкриється лише на одну зміну.

Не відреагував уряд належним чином і на пропозиції народних депутатів стосовно створення єдиної форми статистичного обліку пільгової категорії дітей шкільного віку, законодавчо не визначено орган, який здійснював би цей облік. Не підтримано пропозиції про доцільність формування державного замовлення на організацію відпочинку та оздоровлення пільгових категорій дітей. На сьогодні в Україні проживає понад сто тисяч дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, майже два мільйони дітей з малозабезпечених та багатодітних сімей, близько одного мільйона — мають статус постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи. Вкотре пропонуємо Кабінетові Міністрів передбачити в держбюджеті замовлення на оздоровлення найвразливішої категорії дітей. Тим паче що дитяча безпритульність зросла на 20 відсотків.

Не може не хвилювати і той факт, що за даними перевірок органів прокуратури, органи виконавчої влади та місцевого самоврядування не контролюють і не вживають заходів, передбачених чинним законодавством стосовно збереження таких закладів. Натомість майже в усіх регіонах скорочується мережа дитячих оздоровчих закладів. Так, органами виконавчої влади Миколаївської області всупереч вимогам законів України «Про оренду державного і комунального майна», «Про місцеве самоврядування в Україні» укладено договори оренди цілісних майнових комплексів дитячих оздоровчих закладів «Тимурівець» і «Таврія» з подальшою здачею їх в суборенду та продажем основних та оборотних засобів. Міська прокуратура порушила кримінальну справу за фактом перевищення службових повноважень посадовими особами фонду комунальної власності і заявила про визнання вищезазначених угод недійсними.

Щороку зменшується кількість діючих дитячих таборів на території Харківської області. В державній та комунальній власності залишилося лише 11 відсотків. Водночас всупереч вимогам чинного законодавства без проведення процедури ліквідації дитячий табір «Дзержинець» розпорядженням голови Ізюмської райдержадміністрації передано на баланс державному мисливському господарству, яке використовує його не за призначенням. Це розпорядження опротестовано прокуратурою Харківської області.

Такі факти, на жаль, не поодинокі. Продаж, зміна профілю, відчуження дитячих оздоровчих закладів відбувалися також в Івано-Франківській, Чернівецькій областях.

Деякі оздоровниці не функціонують понад 10 років, що призводить до їх руйнування, а в подальшому — продажу за заниженими цінами. За висновками Генеральної прокуратури, Фонд державного майна та його регіональні відділення не вживають дійових заходів щодо збереження майна дитячих закладів та запобігання незаконним діям.

За інформацією головного державного санітарного лікаря України, у Донецькій, Запорізькій, Хмельницькій, Харківській областях з цих причин на початку оздоровчого сезону не відкрилося 22 дитячі заклади.

Минулорічна оздоровча кампанія запам’яталася тим, що майже щотижня в засобах масової інформації повідомлялося про ту чи ту «НП» у дитячих оздоровчих закладах. У Запорізькій області внаслідок незабезпечення вихователем кістково-туберкульозного санаторію належного контролю за поведінкою дітей загинув неповнолітній. 

У Вінницькій області до дитячих таборів «Ластівка», «Мир і радість» та санаторію «Березовий гай» дітей приймали без відповідних медичних документів, порушувалися умови харчування. Лише в червні зареєстровано чотириста випадків дитячого травматизму, масових харчових отруєнь, небезпечних інфекційних захворювань. А чи передбачено державою на ці випадки матеріальне відшкодування за втрату здоров’я? — Ні. Обов’язкове страхування за рахунок коштів батьків здійснюється лише для тих дітей, які від’їжджають на оздоровлення і відпочинок за межі України, а механізм такої процедури у вітчизняних санаторно-курортних та оздоровчих закладах досі не відпрацьовано.

За останні роки не було жодного оздоровчого сезону, щоб не згадували про порушення з боку посадових осіб під час розподілу путівок до Міжнародного дитячого центру «Артек». Не став винятком і 2003 рік. За даними Генеральної прокуратури, за фактами зловживань службовим становищем працівниками обласних управлінь у справах сім’ї та молоді, інших підрозділів виконавчої влади на місцях: в Житомирській, Миколаївській, Херсонській, Чернігівській областях порушено кримінальні справи.

Однією з причин допущення прорахунків у справі організації і проведення відпочинку та оздоровлення дітей є те, що в державі цією справою займається ціла низка центральних органів виконавчої влади, а роль координатора, яку покладено на Міністерство у справах сім’ї та молоді, так і не було законодавчо закріплено. А у семи няньок, як відомо, дитя без нагляду. Втрачаємо дорогоцінний час, а відповідний проект закону досі не підготовлено. Не розроблено і не затверджено державні соціальні стандарти у цій галузі, потребує удосконалення бюджетна класифікація для здійснення ефективнішого контролю за витрачанням коштів.

На мою думку, це аж ніяк не повний перелік проблем, які треба вирішувати.

Звичайно, у зв’язку з недостатнім фінансуванням реалізація багатьох заходів, передбачених Державною програмою, стає досить проблематичною. Уряду необхідно до 1 травня ц. р. винайти додаткові кошти на оздоровлення дітей, подати на розгляд Верховної Ради проекти законів про оздоровлення і відпочинок дітей в Україні та Державну програму організації цілорічного лікування дітей-інвалідів, дітей із хронічними захворюваннями. Посилити контроль за ефективним використанням бюджетних коштів, розробити механізм відшкодування податку на землю в місцеві бюджети, звільнивши оздоровниці від цього обов’язку та визначити термін оздоровлення дітей не менш як 21 добу.

Україні потрібні здорові діти! Уряд і Верховна Рада повинні кардинально змінити ставлення до цього питання.

Катерина САМОЙЛИК,голова Комітету Верховної Ради України з питань молодіжної політики, фізичної культури, спорту і туризму.