Голосування за екстремальних умов загрожує катастрофічними наслідками
Позачергова сесія Верховної Ради, що тривала кілька хвилин, відкрила ворота політичній реформі. Суперечливе, найгостріше положення пропонованих конституційних змін — обирати Президента парламентом — знято. Главу держави обиратимемо, як і раніше, всім народом. Можна б полегшено зітхнути. Та як пригадаю те голосування, ту злість і ненависть, пошпурені в обличчя папери, квіти, воду — мурашки по спині бігають. Ні, це не діалог. Конфлікт не вичерпано. Гірше того, можливе ще більше загострення.
Сьогоднішнє парламентське протистояння виникло не відразу, не одномоментно. Воно наростало, підтримували його силові дії, тиск. Більшість тиснула на меншість, меншість — на більшість, був тиск ззовні. Коли кажуть про зовнішній тиск, зазвичай мають на увазі Адміністрацію Президента. А варто дивитися ще й далі, за межі держави. Проявилася вся ця тиснява під час розгляду Держбюджету та конституційних змін. В обох випадках прийнято необхідні рішення. У багатьох — задоволення перемоги! Але то піррові перемоги.
Мені найбільше болить бюджет. Подумати тільки —такий відповідальний закон приймали в галасі, штовханині біля трибуни, без обговорення! Через день Президент змушений був виправляти дурницю, потім це робив Уряд. А ще ж не все виправлено. З цього приводу багато хто вже бив на сполох. Мільйони громадян відчують негатив згодом. Наші дії щодо змін у Конституції відгукнулися за кордоном. Ми можемо надувати щоки, картати власних парламентарів-скаржників, звинувачувати в необ’єктивності Парламентську Асамблею Ради Європи, — все це, до речі, мало місце — однак факт залишається фактом: вкотре постраждав імідж України. А всього, що сталося, могло б і не бути. Про це засвідчила позачергова сесія. Зняли з проекту суперечливе положення — набрали конституційну більшість! А це можна було зробити і в січні, і в грудні...
Старе гасло «Хто не з нами — той проти нас», на жаль, живуче. І передбачає тиск, силу. Компромісу ніхто не пропонував. За призначенням, мало того — за обов’язком, це мали робити фракції, депутатські групи. Але вони виявилися не на висоті. Багато розмов нині навколо фракцій КПУ, СПУ. Одні кажуть: вони зрадники, інші стверджують: мудро вчинили. Але не можна заперечити того, що вони пішли на компроміс (який він — інша розмова). А ось «Наша Україна» — найчисельніша фракція! — тільки те й робила, що впиралася та наповнювалася люттю. Не відзначилася у пошуку злагоджених, спільних рішень і така впливова фракція, як «Регіони України». Що ж до більшості, то вона часто виявлялася зверхньою і непідступною — ніби бога за бороду вже взяла...
Стало звичним, що спільну парламентську мову значною мірою знаходить погоджувальна рада. В ході загострень цього не помічалося. Глава парламенту обурювався: на погоджувальній раді домовлялися про одне — голосування інше! Лідери фракцій і груп багато питань вирішують, на жаль, одноосібно. Здебільшого їхні дії співпадають із загальною думкою. Але не завжди. Не можна забувати: депутат — не тільки член партії. Чимало і позапартійних. І в обох випадках існує депутатська відповідальність перед виборцями. Отож, треба радитися з усіма, працювати не лише на зібранні лідерів, а й у фракціях, у групах, тим паче, коли йдеться про конституційні, доленосні зміни.
Варто сказати і про лідерів (їх, до речі, як і всіляких представників, сила-силенна). Це не так погано. Демократія. Та, на жаль, ці особи — не завжди на рівні завдань. Нерідко вони зосереджуються на власному іміджі, висловлюють особисту думку, а не позицію тих, кого представляють. Під час «конституційних» загострень вони, як правило, були невблаганні, говорили як переможці. Це не налаштовувало на злагоду, домовленість. Лідерство, представництво — річ не тільки почесна, а й відповідальна. І вимагає відповідного вміння, здібностей, тонких і зважених дій.
На мою думку, раніше міг би підключитися до розв’язання парламентської кризи Леонід Данилович (Кучма. — Ред.), наш Президент. І не тільки підключитися, а й внести в проблему пом’якшення, наблизити більшість і опозицію до компромісу. Через ненормальність стосунків, що вже не один рік існують між парламентом і Президентом, сторони намагаються дистанціюватися, побоюються можливих звинувачень у «втручанні». Стороннє спостерігання неприйнятне. На моє переконання, серйозні, тим паче, загрозливі конфлікти мають розв’язуватися обов’язково за участю перших осіб держави, їхній вплив важко переоцінити.
У необхідності політреформи давно не сумнівається жодна з політичних сил, представлених у Верховній Раді. Суперечки спалахують, коли вирішуємо, що саме і як змінювати. Пропозицій і думок — море. Всі врахувати неможливо, та цього і не треба робити. Але є ключове завдання — підвищити ефективність влади. Політикум переконаний, що для цього Уряд має формуватися не Президентом, як нині, а парламентом і ці дві структури мають працювати у взаємодії і відповідальності. Паралельно збалансовано мають діяти парламент і Президент. З цією метою депутатів треба наділити не примарним, як тепер, а реальним правом імпічменту стосовно глави держави, а останнього — такою ж можливістю розпускати Верховну Раду. В цьому практично єдиний весь парламент, розбіжностей немає. Отож на цих змінах — найголовніших і реальних щодо внесення — і треба зосереджуватися. Я наполягав на цьому 23 січня ц. р. у листі до глави парламенту, надісланому у відповідь на його письмове звернення до депутатів, наполягаю зараз і буду наполягати далі. Передусім потрібні ті зміни, які розв’яжуть ключову проблему. Заради цього рештою можна і пожертвувати. Тим паче, що є просто сумнівні пропозиції.
Чинний Конституційний Суд, скажімо, порівну формували Верховна Рада, Президент і з’їзд суддів. Пропонується, щоб цей орган утворювали тільки парламент і глава держави. Третину представників, що не призначалися, а обиралися, пробачте на слові, виштовхнули. Отак зміцнюють демократію! Не менш важливий фаховий бік справи. Кому, як не з’їздові суддів, знаходити справді здібних суддів, фахівців, здатних розібратися в тонкощах юриспруденції?! Ми ж бачимо: саме таких людей сьогодні не вистачає. Важко зрозуміти і пропозицію, згідно з якою звичайні судді мають працювати до 65 років, а судді Конституційного і Верховного судів — до 70. Що, у вищих судах люди з іншого тіста?!
Викликає подив пропозиція стосовно Регламенту роботи Верховної Ради. Конституцією встановлено: це має бути не просто Регламент, а Закон про Регламент. На жаль, цю норму досі не узаконено, хоча минуло вже більш як сім років. Зволікання зрозуміле: буде Закон — стане можливим оскаржувати сумнівне парламентське рішення в Конституційному Суді; робота за Регламентом, тобто сьогоднішня ситуація, ніяким оскарженням не підлягає. Питається: на що орієнтують пропоновані зміни? На можливість безладдя?!
Більше ніж переконаний: названі «удосконалення» недоцільні, їх з легкою душею можна опустити. Деякі можна вилучити заради компромісу. І найголовніше — не можна переорювати всю Конституцію! Це загроза для України.
Декого тішить останній результат «конституційного» волевиявлення депутатів: 304 — «за». Але це проміжне голосування. На заключному багато що зміниться. Пам’ятаймо заяву фракції комуністів: не буде закону про пропорційну систему парламентських виборів — не голосуватимемо за конституційні зміни. Аналогічна позиція соціалістів. А пропорційний закон уже розглядався чотири чи п’ять разів і щоразу провалювався. Не допомогли ні численні переголосування, ні інші порушення Регламенту.
Існує думка, що пропорційні вибори гальмує зацікавленість депутатів-мажоритарників. Так, певна їх зацікавленість існує. Але, як мовиться, сіль не в цьому. Запитайте пересічного громадянина, за кого хоче він голосувати — за партію чи за особу? Скаже: за людину. До пропорційної системи не готові ні суспільство, ні партії. Такі вибори не на часі і можуть завдати шкоди. До речі, завзятим пропорційникам не варто так сильно нервувати, як це вони роблять: існуюча система — наполовину пропорційна. Справа за тим, щоб удосконалити її, зробити такою, аби виборчий процес був прозорим і дозволяв кандидатам у депутати сповна сказати про себе, а виборцям — виявити свою волю. Конкретні пропозиції стосовно цього напрацьовано. На всіляких зібраннях, конференціях.
Удосконалення діючої виборчої системи не тільки найприйнятніше — воно реальне, що не менш важливо. А головне — ставши на такий шлях, запалимо зелене світло політреформі. На цьому, на необхідності домовлятися мають зосереджувати зусилля всі фракції, лідери, представники. Допомагало б тут слово, а то й дії Президента, Голови Верховної Ради, Прем’єр-міністра.
Особливо хотів би наголосити на недопустимості силового голосування. Робота за екстремальних умов — якщо це можна назвати роботою! — приховує серйозну небезпеку. Я вже згадував про це на початку і ще раз скажу, бо йдеться про конституційні зміни, а конкретно — про систему стримувань і противаг. Останнім законопроектом Президентові надано ширші права щодо розпуску парламенту, а ось стосовно його самого залишилося все, як було. Можливо, така ситуація була прийнятна, коли Президента планували обирати парламентом. Але цю норму зняли! Через штовханину і галасування потрібного коригування не зробили...
На тиск покладатися не можна. За будь-яких обставин. До успіху ведуть лише злагода, домовленість. Якщо вони будуть, політреформу можна завершити і на наступній, шостій сесії. Краще, зрозуміло, зробити це на нинішній. Та якщо знову будуть тиск і сила — краще зупинитися. Глава парламенту, певно, витримав би це. Не витримає подальшої наруги Україна.
Григорій БОНДАРЕНКО,голова підкомітету Комітету з питань бюджету,член фракції «Регіони України».