На актуальні запитання щодо проведення державного технічного огляду автомототранспорту редакція попросила відповісти першого заступника начальника департаменту ДАІ МВС України генерал-майора міліції Володимира ШкаберІна.
— Володимире Миколайовичу, деякі водії недбало ставляться до технічного стану транспортних засобів (ТЗ). Які наслідки такої безвідповідальності?
— Щороку в країні трапляється близько 500 ДТП саме через технічні несправності автомобілів. При цьому понад 100 чоловік гине і майже 700 дістають травми.
Державтоінспекція лише контролює технічний стан транспорту. Адже відповідальність за його утримання та експлуатацію в технічно справному стані закон покладає на власників машин або осіб, які їх експлуатують.
Легкові та вантажні автомобілі, мотоцикли, причепи організацій, а також громадян, у разі використання ТЗ з комерційною метою, підлягають техогляду один раз на рік. А ось автобуси, вантажівки, пристосовані для перевезення людей, і спеціалізовані автомобілі для перевезення небезпечних вантажів — двічі на рік.
Легкові та вантажні автомобілі, мотоцикли, причепи індивідуальних власників, які використовуються для особистих потреб, проходять огляд один раз на два роки. В рік з непарною цифрою — авто, рік випуску яких непарний. В рік, який закінчується на парну цифру та нуль, — засоби, остання цифра року випуску яких парна або нуль.
Техогляд проводиться до 31 липня, а другий його етап (а це стосується автобусів, вантажних автомобілів, пристосованих для перевезення людей, і спеціалізованих автомобілів для перевезення небезпечних вантажів) — з 1 вересня по 30 листопада.
— А як бути з індивідуальними причепами, рік випуску яких парний, а автомобіля — непарний, і навпаки?
— Враховуючи прохання автовласників та той факт, що техстан причепу перевіряється в складі тягача, Державтоінспекцією прийнято рішення про допуск до ТО причепів разом з автомобілями, незалежно від року випуску причепа. Але такий огляд може проводитися не рідше, ніж раз на два роки.
— Які документи потрібні для проходження техогляду?
— Власник зобов’язаний пред’явити паспорт (для підприємств, установ та організацій — копію наказу про закріплення водія за транспортним засобом), реєстраційний документ, квитанції про сплату за техогляд. У водія має бути посвідчення на право керування і довідка про медогляд.
— Які вимоги до автомобіля під час техогляду ставить Державтоінспекція?
— Основна вимога — справність авто. Це означає, що машина повністю вкомплектована, задовільного зовнішнього вигляду, а її технічний стан відповідає вимогам законодавства, правилам, нормам і стандартам.
— А як бути, Володимире Миколайовичу, у разі загублення талона про проходження техогляду?
— У разі загублення, знищення або викрадення дублікат талона видається Державтоінспекцією після повторної перевірки техстану авто.
— Автомобілі з чорними номерними знаками зможуть пройти техогляд?
— Постановою Кабінету Міністрів України від 14 серпня 1998 року № 1266 передбачається заміна номерних знаків колишнього СРСР на нові. Але через низку проблем залишаються поки що не визначеними строки такої заміни. І все ж я настійно раджу замінити старі знаки.
— Якщо автомобіль експлуатується за дорученням в іншому регіоні, а не за місцем реєстрації, де проходити техогляд?
— У цьому випадку необхідно, щоб транспортний засіб перебував на тимчасовому обліку в ДАІ за місцем експлуатації. Тоді огляд там і проводиться.
— Розкажіть, будь ласка, які передбачені платежі за проходження технічного огляду.
— Плата за проведення ТО автомобіля і автобуса становить 7 грн. 50 копійок, а мотоцикла, моторолера, причепа і напівпричепа — 4 грн. 50 коп. Якщо техстан перевіряється з використанням діагностичного обладнання та приладів, стягується плата в розмірі 34 грн. Вартість талона — 9 грн. 50 коп.
Транспортний збір залежить від робочого об’єму двигуна і становить від 3 до 30 гривень за кожні 100 кубічних сантиметрів.
— Тоноване скло — це технічна несправність чи ні?
— Правилами дорожнього руху забороняється експлуатація ТЗ, на шибки яких встановлено додаткові предмети або нанесено покриття, що обмежують оглядовість та погіршують прозорість скла. На верхній частині вітрового скла автомобілів та автобусів можуть бути прикріплені прозорі кольорові плівки. Дозволяється використовувати тоноване скло промислового виробництва.
— А які вимоги працівників Державтоінспекції стосовно обов’язкового страхування цивільної відповідальності власників автотранспорту?
— Законом України «Про страхування» від 7 березня 1996 року (ст. 6 п.24) страхування цивільної відповідальності власників ТЗ віднесено до обов’язкового виду страхування. Але у зв’язку з тим, що під час його введення в дію не було внесено зміни в законодавчі акти, ми не маємо правових підстав для відповідного контролю, і страховий поліс не є обов’язковим документом під час ТО.
Інтерв’ю вів Володимир ЕННАНОВ.