Порядки чи, певніше сказати, безпорядки на наших дорогах і далі привертають увагу не лише безпосередніх учасників дорожнього руху, а й законодавців, хоча останнім доводиться дедалі частіше «розрулювати» політичні процеси. В одній із недавніх публікацій ми розповідали про законодавчу ініціативу народного депутата Миколи Круця, який вніс на розгляд законопроект, пов’язаний із намірами ДАІ активно вилучати у порушників ПДР посвідки водія. У ситуацію втрутилася Генпрокуратура, на вимогу якої МВС скасувало свій указ про активізацію отих вилучень.
Тим часом в останній день минулого року інші народні депутати — Володимир Стретович і Олександр Морозов зареєстрували ще один законопроект, що передбачає зміни до чинного закону «Про дорожній рух». Судячи з проекту, парламентарії насамперед пропонують на законодавчому рівні позбутися дискримінації переважної частини учасників дорожнього руху, спричиненої перекриттям руху під час проїзду ескортів з керівними персонами та використанням так званих крутих номерних знаків і спецпристроїв на автомобілях.
Занепокоєння авторів законопроекту без зайвих аргументів зрозуміле тим, хто хоч раз мав необережність їхати в автотранспорті у той час і тим маршрутом, яким «везли персон». Або хоча б раз «набрався нахабства» у центральній частині Києва припаркувати свого «горбатого «Запорожця» з так званими «каліхворнійськими» номерами — серії «КХ», поруч із джипом з літерами «ОО» чи «ІІ» на держномерній табличці. На одній з нарад Володимир Стретович, посилаючись на дані ДАІ, навів промовисті цифри: видано 560 спеціальних номерів так званої парламентської серії «ВР», із них 263 — офіційно народним депутатам, а 237 — стороннім організаціям...
Насамперед депутати вважають за необхідне внести до статті 27 Закону «Про дорожній рух» геть промовисту норму: «Припинення або обмеження руху транспорту у будь-яких випадках з метою забезпечення проїзду посадових осіб органів державної влади чи місцевого самоврядування, державних службовців, осіб, що охороняються, забороняється». Виняток пропонують передбачити лише для керівників іноземних держав, іноземних урядових та парламентських делегацій під час офіційних візитів до України.
Не менш категоричний зміст мають і запропоновані норми про номерні знаки та спеціальні світлові сигнальні пристрої («блимавки»). Депутати вважають за доцільне дати точний перелік найвищих державних посад, чиї автомобілі отримують спеціальні номерні знаки (герб з комбінацією цифр). Лише Президент держави як виняток матиме право пересуватися автомобілем, на номерному знаку якого не буде цифр — лише зображення державних прапора і герба України. Номерні знаки автомобіля Голови ВР пропонують позначити гербом з цифрами «0001», народних депутатів України — від «0002» до «0450» (за кількістю парламентаріїв), Голови Верховного Cуду — «0501», Прем’єр-міністра — «0601». Закінчує цей перелік із 22 посад глава уряду АРК з цифрами «1002». Але ці гербові номерні знаки не можуть надавати будь-які переваги в дорожньому русі і «підлягатимуть вилученню після закінчення повноважень відповідної посадової особи».
Присвоєння спеціальних номерних знаків будь-яким іншим транспортним засобам автори законопроекту пропонують заборонити категорично, зауважуючи лише, що колір номерних знаків може бути окремий у службових авто міліції. Цифри на державних номерних знаках решти транспортних засобів мають відповідати черговості їх реєстрації у МРЕВ. Ось вам і ірреальна, як за нинішніми мірками, картина: гнилий «Запорожець» з держномером «500-00 ОО», а поруч — «нафарширований» джип «Хаммер» з держтабличкою «213-47 КК».
Зрозуміло, що у пропозиції авторів законопроекту обмежити господарювання на дорогах тих, хто заважає рухові задля зеленого світла «членовозам», одразу знайдуться і прихильники, і опоненти. Серед перших — переважна більшість водіїв, стомлених нерівноправ’ям учасників дорожнього руху. Хоча й вони не всі вірять в миттєве торжество справедливості на дорогах. Бо «даішник» — не богиня правосуддя, пов’язки на очі йому не надінеш. Усеодно здалеку відрізнить «крутого» водія від безграмотного сільського дядька.
Серед решти — не лише політики і «крутелики», які давно позбулися ілюзій про побудову суспільства на зразок того, що «вимальовувалося» на острові Утопія. А правники-юристи серед іншого звертають увагу: як бути з таким категоричним переліком претендентів на спецномери, якщо, скажімо, до Кабінету Міністрів або Нацради з питань телебачення і радіомовлення входитиме на кілька осіб більше, аніж надано «гербових номерів» для авто? Певний, що свої вагомі «п’ять копійок» до теми додадуть і Управління державної охорони та їхні приватні колеги, на чиїх плечах — безпека «суб’єкта під охороною». А що про законопроект скажуть самі суб’єкти — можна здогадатися й потім.
Очевидно, не обійдуть опоненти і зроблену в документі спробу залишити шанс водіям-любителям таки заручитися держномером зі «щасливою цифрою». Одна річ — передбачена проектом можливість за окрему плату замовити так званий індивідуальний номерний знак на зразок «Шева», «Вован» чи «555555» (нехай самі працівники ДАІ їх і читають). І зовсім інша — закладена у проект норма, яка дозволяє за додаткову плату отримати держзнак зі «щасливими цифрами» «за умови, цитую, якщо він не присвоєний іншому транспортному засобу». Чи треба розшифровувати, як ця законодавча шпаринка на практиці може обернутися величезною діркою з відповідними корупційними наслідками.
Утім, оцінку законопроекту ще мають дати відповідні служби апарату ВР, а головне — парламентарії під час його розгляду в комітетах і сесійній залі, про що ми неодмінно повідомлятимемо наших читачів.